Harley-Davidson: Metalno srce

0
752

Harley-Davidson iz Milwaukeeja u Wisconsinu je 1903. po?eo s proizvodnjom motocikala. Jedni su od nekoliko proizvo?a?a motornih vozila koji danas nude modele s kvalitetno izvedenim retro dizajnom. Klju? za to je relativno jednostavan – umjesto truda da proizvod podsje?a na neki iz minulog doba, trud je uložen u proizvodnju po formuli iz minule ere. Takvi su strojevi zanimljivi jer su poveznica s prošlim tehni?kim postignu?ima, a za neke i sa stilom života, tj. duhom pripadaju?eg vremena. Primjer je Harley-Davidson Iron 1200, Sportster u stilu kasnih 1960-ih i ranih 1970-ih. Vozila poput ovog vozimo radi same vožnje i samog putovanja; njihova arhai?nost je posebni na?in ostvarivanja takve vožnje. Uz klasi?ni V2 motor, Iron 1200 koristi prednji kota? od 19 i zadnji od 16 cola, peanut rezervoar s retro grafikom oko logoa, sic s dijamant uzorkom šava, lagani apehanger stil guvernala i suptilna maska oko prednjeg svjetla zaokružuju retro doživljaj. U vožnji je Iron 1200 agilan, ali i stabilan, ?emu doprinosi sic na relativno niskih 735 mm od tla i centralni smještaj pedala mjenja?a i stražnje ko?nice. Iron 1200 koristi Evolution motor od 1202 cm^3 s deklariranih 96 Nm okretnog momenta i oko 70 KS. To je V2 motor s kutom izme?u cilindara od 45° i zra?nim hla?enjem, što mu daje karakteristi?ni zvuk i vibracije; zakom hla?eni motori su relativno glasni zbog rezoniranja i harmonika rebara za hla?enje, ali to im daje specifi?ni karakter. 1960-ih je Honda proizvela zrakom hla?eni automobilski motor koji je bio tih i miran: rebra za izmjenu topline sa zrakom su zadebljali i skratili, a za bolje hla?enje su kroz motor dodali kanale sli?ne onima za hla?enje vodom te impeler za zrak. Na ovakvom motociklu glasni zvuk i grube vibracije (prvenstveno zbog konfiguracije motora i tajminga paljenja, ali i zbog hla?enja zrakom) nisu elementi koje se ublažava, nego karakteristika na koju se ra?una.

Iron 1200 koristi prijenos remenom. Remen je lakši, tiši, ?iš?i i pri pucanju obi?no manje opasan od lanca, ali lanac je mogu?e relativno lako popraviti i zamjenom zup?anika koje takav sustav koristi mogu?e je brzo prilagoditi prijenosni omjer. Lan?ani prijenos, zbog nasjedanja lanca na zup?anik, bolje trpi visoka i nagla optere?enja. Remen je osjetljiviji od lanca i na ošte?enja od stranih tijela, npr. kamen?i?a, pa se na offroad motorima uglavnom koristi lanac. Najrobusnije rješenje je kardanski prijenos, ali je obi?no i teži i skuplji od navedenih tipova prijenosa, a potencijalno i rješenje s najve?im mehani?kim gubicima.

Kod sportskog motocikla (pa i nekih zrakoplova), namjernim uvo?enjem nestabilnosti (težištem ili aerodinamikom) može se posti?i viši stupanj agilnosti, ali uz smanjenje tolerancija za nepreciznost upravljanja. Iron 1200 s oko 250 kg težine, me?uosnim razmakom, i geometrijom vilice, bez obzira na visoki upravlja?, omogu?uje laku promjenu smjera, ali opuštaju?e tendira izravnavanju i ne trpi veliki kut naginjanja – zaštitni grani?nici bi postrugali asfalt pri manje od 30° bo?nog nagiba, ne ra?unaju?i vertikalno sjedanje ovjesa pod optere?enjem.

Od punog tanka (12.5 l) do rezerve Iron 1200 prije?e oko 150 km, kombinacije opuštenog krstarenja i življe vožnje. Pri brzinama iznad 100 km/h položaj sjedenja postaje naglašeno aerodinami?ki nepovoljan pa makar voza? spusti glavu do instrumenata, položaj ruku pruža destabiliziraju?i otpor zraka. Ipak, to je motor za put bez žurbe. Oslonci za noge za suvoza?a dolaze na motoru, ali dodatni sic se bira posebno.

Pri oko 2200 okretaja, brzini na kojoj motor radi bez naprezanja i dobro reagira na gas, aplikacija na mobitelu je izmjerila glasno?u od 75 dB oko jednog metra od motora (sa strane usisa i ispuha). Zvuk je starinski, dubok, grgljav, i lijepo definiran, i naslje?e je motora iz 1930ih. 1200 zvu?i toplo i bogato u rasponu 2500-3500 okretaja u minuti, a u tom se rasponu i najljepše vozi kao krstarica. No, vrti se do 5900 okretaja i ne gubi dah na visokim okretajima, makar mijenja zvuk u tipi?ni za sve dvocilindarske motore. Pozna se da bi se taj gornji raspon oslobodio s drugim usisom i ispuhom, što je mogu?e naru?iti naknadno u Harley-Davidson servisu. Još vrijedi spomenuti da je Evolution aluminijski motor i koristi dva bregasta vratila u bloku, što omogu?ava okomitije pozicioniranje štangica za ventile u odnosu na vratila i ventile: to je povoljno za disanje motora i za ugradnju bregastih vratila agresivnijeg profila, pogotovo na višim okretajima. No, ne nedostaje mu snage na trenutnim postavkama, uz dobro pogo?ene duga?ke prijenosne omjere i 5 brzina. Svakako je dio doživljaja i glasni, mehani?ki klang zvuk pri izmjeni stupnjeva prijenosa.

Kratki rje?nik ?estih Harley-Davidson pojmova
Apehanger je karikaturni naziv za podignute ru?ke i oblik guvernala, a doslovno se odnosi na nešto s ?ega visi majmun. Peanut rezervoar odnosi se na oblik koji formom podsje?a na kikiriki. Smještaj kontrola (pedale) – centralni ili pomaknut naprijed – govori gdje su nožne kontrole postavljene u odnosu na voza?a. I na koncu, zašto se uz Harley-Davidson veže nadimak hog (svinja)? 1920-ih je jedan ?lan Harley-Davidson trka?eg tima po?eo voziti pobjedni?ke krugove sa svojim ku?nim ljubimcem, malom svinjom, na rezervoaru motora; to je bila dovoljno upe?atljiva pojava da se termin udoma?i i kod sportskih komentatora i u kolokvijalnom govoru o motorima.

Foto: Tomislav Keglevi?

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com