Obišli smo sve muzeje automobila u Hrvatskoj

0
338

U literaturi o muzeologiji javlja se pojam muzealnost: mogućnost da jedan predmet u jednom kontekstu bude predstavnik drugog konteksta.

Automobil u muzeju je sažeti, ali bogati prikaz povijesti, stila, tehnologije, proizvodnih procesa, materijala, boje, zvuka, utrka, svakodnevnice, duha svoje ere, ali i podsjetnik na sličnosti i razlike s današnjicom. U Hrvatskoj se nalaze četiri muzeja automobila pa pogledajmo neke od tamo izloženih zanimljivih spomenika tehničke kulture i industrijskog dizajna – automobila.

Tehnički muzej Nikola Tesla, Zagreb

Drvene zgrade zagrebačkog Tehničkog muzeja arhitekta Marijana Haberlea zaštićeno su kulturno dobro. Završene su 1948. i služile kao izložbeni prostor Zagrebačkog zbora (velesajma). Od 1963. tamo djeluje Tehnički muzej, a jedan od prvih odjela bio je prometni. U toj se zbirci mogu vidjeti razna vozila, od motornih sanjki, preko zrakoplova, do podmornice, a ovdje istaknimo Mercedes-Benz S iz 1927. Ovaj primjerak nije kompletan, ali radi se o rijetkom i tehnički zanimljivom automobilu. Koristi redni 6.7 l šestcilindarski benzinski motor s kompresorom koji se uključivao po volji vozača; kada je pedala gasa bila stisnuta do poda, posebni kuplung uključivao je remenom pogonjeni kompresor i tada je motor davao 180 KS. Konstruktor ovog automobila bio je Ferdinand Porsche.

Oldtimer muzej Šardi, Selnica (blizu Svetog Martina na Muri)

Na ulazu u muzej posjetitelja dočeka ČKD Praha tramvaj, stroj nabavljen od ZETa. U muzeju Šardi osim automobila nalaze se i motocikli (pa i domaći skuter TMZ Švrćo), traktori i vatrogasna vozila, a posebno su zanimljive restaurirane Tatre. Zanimljiva Tatra 87 predstavljena je 1936. Koristila je zračno hlađeni benzinski V8 montiran iza stražnjih kotača, a na prvi pogled upečatljivo je treće, centralno prednje svjetlo i naravno, aerodinamični izgled s centralnim “avionskim repom” koji se proteže do kraja automobila. Taj dizajn Hansa Ledwinke, Ericha Übelackera i Paula Jaraya na kasnijim je testiranjima u zračnom tunelu pokazao otpor zraka od 0.36, što je jednako nekim putničkim automobilima srednje klase proizvedenih 60-70 godina kasnije. Na ovoj poveznici možete vidjeti i kompilaciju fotografija procesa restauracije: https://www.youtube.com/watch?v=s65O1VMWgYM&feature=emb_logo

Muzej automobila Ferdinand Budicki, Zaprešić i Skradin

Iz hale tvornice u Zagrebu preseljen u Zaprešić (West Gate) i Skradin, ovaj je muzej otvoren 2013. i ljudi vezani uz muzej se, osim automobilima, bave odltimer kulturom općenito, od restauracija do pisanja monografija na temu automobila. Od Buicka art deco dizajna i Chevroleta Corvette s karoserijom od pleksiglasa, do Jaguarovog klasičnog GTa E-Typea i avangardnih Citroëna DS i SM, takvi automobili podjsećaju na razvoj prije nego revoluciju automobila, ali i na neke tehničke ili vozački odlične automobile koji su zbog raznih tržišnih razloga završili upravo u muzejima. No, osim nostalgije, svaki izloženi stroj čuva i priču. Npr., dizelski Peugeot 404 coupe podsjeća da je kroz 1960e i 1970e Peugeot razvijao dizelske motore za putničke automobile, što asocira da su Peugeoti 504 u teretnim varijantama bili popularni i na tržištima s lošim cestama zbog robusnog tipa prijenosa (kardansko vratilo u cijevi koja povezuje kućišta mjenjača i diferencijala), zatim da je ta firma radila i automobile športskog karaktera poput 205 GTI ili 405 Mi16x4 i tako se ljudi zapričaju…

Muzej oldtimera Presečki, Krapina

Autobusi, motocikli i automobili mogu se razgledati u muzeju Presečki; neki od izloženih automobila su rijetki na našim cestama, a neki su rijetki uopće. Zanimljiv je detaljni pristup restauraciji vozila, pri čemu je kriteriji spašavanje i ponovo korištenje izvornih dijelova. Ono što se ne da spasiti, naruči se od tvornice ili s drugog takvog vozila, a sve mora odgovarati izvornom stanju, od pločice na pumpi vode do tipa vijka. Filigranskom restauracijom bavi se i g. Ivica Presečki, a rado govori o pronalasku vozila i procesu obnove kako bi se vozilo dovelo u tvorničko stanje. U sklopu muzeja nalazi se i radiona u kojoj se servisi i restauracije obavljaju. Na sljedećoj poveznici možete pogledati restauraciju Cadillaca (https://muzej-oldtimera-presecki.hr/w/portfolio-item/cadillac/), a u nastavku i neke fotografije iz radione s par trenutnih projekata.

Na cesti

Stari automobili mogu se vidjeti na okupljanjima starodobnih vozila, u salonima poput Rutinga koji drži neke rijetke Honda (i automobile i motocikle), a neki (na žalost) i na otpadima. Zanimljiva vozila, poput oklopljenih kamiona i autobusa mogu se vidjeti i u muzejima Domovinskog rata (npr. Turanj kod Karlovca ili Vukovar). Nesvakidašnjih vozila u Hrvatskoj krije se još, poput Douglas aviona kod Korenice i Torpedo muzeja u Rijeci s izloženim radijalnim trocilindarskim motorima. I na koncu vjerojatno najzanimljivije, stari auti mogu se vidjeti/čuti i na cesti ili pisti. Ako ste zainteresirani podijeliti priču o svom starom ili zanimljivom automobilu (ili drugom vozilu), javite nam se!

Tekst: Tomislav Keglević