Po blatu i kaljuži – Mitsubishi vs. Subaru

0
1541

Ove se godine održao 9. Rally Kumrovec, na podru?ju Tuhlja, Kumrovca i Zagorskih Sela. Današnji rally automobili ostvaruju odli?ne rezultate, s konstruktorske i voza?ke strane, ali su u velikoj mjeri sli?ni: Citroën, Hyundai, Ford… No, na manjim rally natjecanjima mogu sudjelovati razni automobili koje ne ograni?ava strogi pravilnik, visoka cijena i granica kompetitivnosti WRCa.

Na takvim rally i brdskim utrkama voze i ?uju se petcilindarska vriska Quattra ili zujanje kompresora Delte S4, a uz dašak nostalgije prisjetimo se sportskog rivalstva Mitsubishija i Subarua kroz usporedbu korištene tehnologije.

Subaru je pogon na sve kota?e koristio od 1970ih, a nakon ukidanja Grupe B 1986. i donošenja WRC formule, razvijani recept bokser motora i stalnog pogona na sve kota?e prebacio je u iz Legacyja (po?etak 90ih) u manju i lakšu Imprezu. Osim po liveriji, Subaru je prepoznatljiv po zvuku bokser motora. Najja?e cestovne Impreze su WRX STi koje su Subaruovu formulu turbomotora i pogona dovele u prodajne salone.

Najja?a strana Subaruovih modela je upravo simetri?nost pogona i nisko težište bokser motora; težina motora distribuirana je nisko te prakti?ki leži na ravnini s centrima glav?ina kota?a, a getriba, diferencijali i vratila leže na uzdužnoj osi automobila. To pomaže i ravnomjernijoj distribuciji pogonske sile na kota?e jer omogu?uje korištenje poluosovina jednakih duljina, bez potrebe za alternativnim rješenjima koja bi koštala dodatnog vremena za servise izme?u brzinskih ispita. Od po?etka modela WRX 1992. do danas, Subaru je razvijao (naravno, kao i brojni drugi proizvo?a?i) aktivni centralni diferencijal koji ovisno o uvjetima ili želji voza?a distribuira moment na prednji ili stražnji diferencijal. To je razvijao i Mitsubishi.

I Mitsubishi se za WRC pripremio prebacivanjem formule 4G63 turbomotora i pogona na sve kota?e iz prototipnog Stariona i uspješnog Galanta u Lancera (ali i u neke druge modele poput Eclipsea). Tako je 1992. stvoren Lancer Evolution I, a GSR verzija (verzija koja je zadržala tapecirnuge, klimu itd.) jedina je koristila viskozni stražnji diferencijal (a ne mehani?ki s lamelama). Iz generacije u generaciju, skroz do posljednje desete, aerodinamika se optimizirala, snaga je rasla, a razvijao se i sustav diferencijala, najja?a to?ka Evolutiona.

Povezivanjem elektroni?ke distribucije sile ko?enja, aktivnog diferencijala i svojevrsnog vektoriranja momenta, Mitsubishi je na Evolutionima opremljenim tim sustavom omogu?io visoku agilnost i upravljivost šasije. Posebno zanimljiv sustav je AYC (Active Yaw Control), aktivna kontrola skretanja po uzdužnoj osi. To je elektroni?ki kontrolirani diferencijal koji omogu?uje slanje momenta (odnosno, snage motora) na lijevi ili desni kota?, i to na onaj koji trenutno ne proklizava. Koristi se za stražnje kota?e i tako usmjerava automobil pogone?i vanjski (u odnosu na zavoj) stražnji kota?, dok se za prednje kota?e i dalje koristi klasi?ni šper-diferencijal.

Novi WRX STi još nije izašao, Lancer Evolution prestao se proizvoditi, ali ljubitelji i dalje dolaze voziti i navijati na doga?aje poput kumrove?kog rallyja. Ugodno je vidjeti stare verzije tih automobila, baš zbog dobro pogo?enog omjera mehani?ke neposrednosti i napredne upravlja?ke elektronike.

Tekst: Tomislav Keglevi?

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com