Tvrdoglav sam, želim dokazati da je i u Hrvatskoj uspjeh mogu?. Znam, lakše bi mi bilo vani

0
412

Zoran Šprajc šokirao Matu Rimca pitanjem: – Dakle, vaše automobile ?e ljudi kona?no vidjeti na ulicama. O tome, ali i o ovom kampusu, milijardama ulaganja, samovoze?im automobilima i svom zanimljivom putu od garaže do svjetskog vrha, ekskluzivno u Direktu s Mate Rimacem razgovarao je najgledaniji novinar, a prenio Teleskop.hr

Je li ovaj kampus, ova tvornica za dvije i pol tisu?e ljudi na 200.000 ?etvornih metara to ?emu ste težili prije deset godina kad ste po?injali u svojoj garaži?

Ja sam imao jasne planove onoga što želim, nekako je invertirano na ono što sam htio tada, otprilike je tu negdje, ali sam tada mislio da ?u raditi veliku koli?inu automobila danas, a možda sa strane tehnologije i komponente za druge proizvo?a?e, ali danas smo na jako malom broju automobila, ali želimo i?i na stotine tisu?e komada za baterije i druge pogonske sustave za velike proizvo?a?e automobila. Ide sporije nego što sam ja mislio, ako gledam tadašnje planove, mislim da je danas firma puno dalje, ali ovako nešto izgraditi je dosta komplicirano.

Ho?e li ovaj kampus biti i kona?na, fizi?ka potvrda da ste u samom svjetskom vrhu?

Ja bih rekao, to je završetak prvog poglavlja naše pri?e. Ja nekako vidim to prvo poglavlje, kampus je gotov, auti idu u cijeli svijet, svaki tjedan nekoliko auta izvozi se kupcima, tisu?e baterijskih sustava…to je za mene prvo poglavlje gotovo. Tek smo po?eli, nekako mislim da smo sad izgradili temelje, firma se jako mu?ila prvih godina i mi smo jedva preživljavali, ve?inu našeg postojanja, mu?ili smo se s isplatom pla?a i najma.To se promijenilo u zadnjih par godina kad je uložio Porsche koja je bila ultimativna potrvda…samo oni su dosad uložili preko 100 milijuna eura u firmu, Hyundai je uložio u firmu…nemamo više tih muka preživljavanja, mogli smo se fokusirati na biznis, ali prvih 6,7 godina je uglavnom bilo preživaljavanje.

Zašto je kampus, zašto nije tvornica…obi?no se ostali proizvo?a?i boje kra?e patenata, industrijske špijunaže. Najavili ste da ?ete se otvoriti gra?anima…

Nekako želimo raditi, uvijek što god radimo, pitati se zašto ljudi to rade tako. Za kampus smo htjeli da bude najbolje mogu?e mjesto za rad za naše zaposlenike jer isto želimo privu?i zaposlenike cijelog svijeta, ali budimo realni, ljudi se ubijaju kod nas, rade jako puno, i želimo da kad su ve? tako puno u firmi da uživaju koliko mogu, a plus naši posjetitelji, gosti, kupci da vide okruženje, mislim da je okruženje jako bitno. Isto tako želimo pružiti javnosti da sudjeluju s nama u tome, ne?e biti ograda, bit ?e otvoreno za javnost naravno ne svaki dio.

Zoološki vrt, to je za ku?ne ljubimce ili stvarno neke divlje zvijeri ondje planirate držati?

Ve? danas naši zaposlenici mogu dovoditi ljubimce u firmu. Imamo hrpu pasa i ?ak nekad ma?ke. Imat ?emo sklonište za životinje, ali isto tako želim da proizvodimo hranu vlastitu, želim potaknuti na razmišljanje, danas vidiš slatku kravicu na televiziji, sutra je na tanjuru pa uzro?no-posljedi?na veza. Ja živim od elektri?nih automobila i ?esto kažem u internacionalnim medijima da el. automobili nisu najjednostavnije rješenje za sprije?iti globalno zatopljenje, ali imamo puno jednostavnije na?ine za to, a to je da promijenimo neke naše navike.

2500 ljudi planirate zaposliti, sada imate tisu?u, gdje ?ete na?i sve te ljude, ima li ih u Hrvatskoj ili ?ete se opet morati osloniti na ljude izvana?

Mislim da je naša najve?a vrijednost, da sutra firma nestane, je tih tisu?u nevjerojatnih ljudi koje smo mi uspjeli okupiti i oni danas razvijaju baterije za Porsche, Aston Martin, pogonske sustave, i ti ljudi i taj kadar, to znanje nije postojalo prije deset godina. Da ste me tada pitali možeš li na?i 50 ljudi, nije ih bilo i mi smo to izgradili i to je naša najve?a vrijednost. I od tih tisu?u ljudi sad može nastati dvije tisu?e itd.

Jesu li se naši fakulteti prilagodili tome što vi to radite, jesu li kompetentniji?

Daju nekakvu osnovu, ali ja guram dosta agresivno sa fakultetima da se moderniziraju, da više rade manje teorijski, više projektno, ali to možda treba više pogurati, ne mogu na sto fronti.

Koliko je mogu?e da Rimac automobili i taj kampus budu ne samo mjesto vašeg uspjeha nego mjesto oko kojeg ?e se okupiti šira zajednica, industrija?

To je nama ve?i cilj. Mi ne želimo samo pokazati da je ovo mogu?e samo u Hrvatskoj, nego želimo privu?i i druge da do?u. Recimo, POrsche je ve? uložio, Infinum i želimo nekako posti?i da tu dolaze tvrtke, proizvo?a?i, ali ne s low cost radnim mjestima.

Koliko je teško bilo ovo sve posti?i u Hrvatskoj, nismo na glasu kao zemlja koja poti?e i cijeni investicije, je li ovo sad iznimka koja potvr?uje pravilo ili se i to pravilo mijenja?

Mislim da je ovo suludo do ?ega smo došli danas, jer šanse su nam bile ravne nule i godinama su se moža malo pove?avale, tek su se nedavno prešle 40-50 posto šanse da imamo dugoro?ni opstanak. Mi smo i dalje firma koja ima veliki potencijal i velike planove i vizije, ali dugoro?ni opstanak nam još nije osiguran kao i ostalim firmama. Ja sam bio tvrdoglav, htio sam dokazati da je to mogu?e u Hrvatskoj iako bi nam sigurno bilo puno lakše to negdje drugdje raditi.

Što je bilo najteže?

Ja ?esto kažem da ljudi o?ekuju puno od drugih, da država riješi nešto…ja ne gledam iz te perspektive, nego u Hrvatskoj jednostavno ne postoji ekosustav, ne postoji baza zaposlenika ne samo u autoindustriji…probajte na?i ljude koji su projektirali proizvodne linije, ima ih u Hrvatskoj, ali na kapaljku. Jednostavno nema industrije, taj cijeli za?arani krug da ljudi iz industrije ne idu na fakultete i na fakultetima nemaju pravog iskustva u industriji, nema investitora, nema opskrbenog lanca.

Mislite li da politi?ari razumiju taj problem o kojem govorite?

Razumiju, recimo, konkretno za kampus, gradona?elnik Zurovec i premijer Plenkovi?, svi su oni jako to podržavali, svi ministri koji su ?uli za taj projekt. Naravno, 2 500 radnih mjesta investicija, mi ina?e kampus sto posto investicije dolazi od naših investitora i banaka, zna?i mi investiramo u kampus.

Vidio sam danas vaš status u kojem su vas iživcirale neke primjedbe da svoj biznis radite na državnim potporama?

Mi smo dosad uplatili 20 milijuna eura u državni prora?un, dobili smo dva i pol milijuna eura državnih potpora i pet milijuna eura od EU. Ne kužim otkud ljudima da smo na državnoj cici, definitivno nismo. Ljudi podržavaju, jako su pozitivni prema tome, ali treba jako puno akcije iza toga i nekad toga fali, evo mi smo pokrenuli ovaj kampus projekt 2016., tek sada je zemljište, papirologija spremna da idemo dalje u projektu. Podrška je tu, ali treba brže reagirati i raditi.

Ministar ?ori? je, vjerojatno ne namjerno, otkrio poslovnu tajnu da radite na projetku autonomnog automobila, bez voza?a i da na tom projektu možete ra?unati na potporu Europskog fonda na 200 milijuna eura.

Meni su dolazili investitori i rekli: Mate dat ?emo ti jako puno novaca, ajmo napraviti konkurenta Tesli. Ja sam njima objašnjavao da smatram u 2019./2020. nema smisla razvijati automobil koji ima volan i koji ?e se prodavati krajnjim korisnicima…i to ima jako puno svojih koristi. Mi smo se odlu?ili na taj projekt koji nismo htjeli objaviti dok nije pri završetku i ve? radimo dvije godine na tome i imamo ve? dosta toga napravljeno. Objavit ?emo nešto sljede?e godine.

Direktori Porschea i VolksWagena su spomenuli da bi i Rimac automobili mogli postati vlasnici Bugattija?

Mislim da je ve? velika stvar da direktor najve?e firme u Europi pri?a o nama. Ja mogu potvrditi da mi razgovaramo o tome, neke stvari su možda ne baš to?no interpretirane, ja još ne smijem ulaziti u detalje.

Ljudima ?esto nije jasno što proizvodite, kome proizvodi automobile, zapravo ste sad rekli da nije naglasak na proizvodnji automobila nego na proizvodnji pogonskih ure?aja i baterija…

Stvar nije binarna. Mi ustvari radimo i jedno i drugo. Mi ?emo sad razdvojiti firme na naše hypercars i tehnologiju i ovaj dio koji proizvodi hiperautomobile mora biti profitabilan, plan je proizvoditi izme?u 500 i 100 automobila godišnje. Zna?i, to se ipak radi o 200-300 milijuna eura prihoda što je ipak zna?ajno. Ali puno ve?i dio je tehnološki dio. C-2 po?injemo isporu?ivati krajem godine.

Dakle, vidjet ?e ih ljudi kona?no na ulicama, nisu samo šminka za velesajme. Zašto su elektri?na vozila još uvijek toliko skupa, kakvo je vaše predvi?anje kada ?e se njihova cijena barem izjedna?iti s cijenom klasi?nih automobila i o ?emu to ovisi?

Mi imamo veliki parking ispred firme i ?esto me ljudi pitaju kad ?e taj parking biti na struju, ja im kažem nikad. Do?i ?e do 20-30 posto auta na struju i onda ?e parking nestati jer ljudi ne?e više kupovati drugu najve?u imovinu u svom životu koji koriste 4 posto vremena. To je iracionalno i s ekonomske i društvene perspektive i gubitak ljudskih života kroz vožnju…jednostavno, na?in na koji ?e transport funkcionirati u budu?nosti ?e se skroz promijeniti, danas zvu?i suludo, ali ja ?vrsto vjerujem u to da je elektrifikacija samo jedan mali korak u tom smjeru i samo jedan mali element kako ?e mobilnost izgledati u budu?nosti, a to je upravo na ?emu radimo u ovoj drugoj fazi.

Neki Vas uspore?uju s Elonom Muskom, imate li vi ambicija osvojiti i svemir?

Mislim da smo zagrizli dosta velik zalogaj s ovim, imamo stalno upite i za avione, brodove, rekli smo da smo se fokusirali na auto industriju, ne želimo i?i u druge industrije iako smo imali neke projekte. Prvo moramo dovesti firmu do toga da bude dugoro?no održiva i to je dovoljno velik zalogaj bez Mjeseca.

Izvor: Teleskop.hr

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com