Ubrizgavanje vode u motor – zašto i kako?

0
7211

Motori u ?ije cilindre dospije voda obi?no završavaju na generalnom servisu ili na otpadu. Teku?ina se ne da stla?iti pa ošteti ventile, klip, klipnja?u itd (njem. Wasserschlag, eng. hydrolocking). Sekundarni problem je i korozija. No, kada se voda rasprši kao i gorivo, u obliku sitnih kapljica (aerosol), možemo dobiti povoljniji rad motora.

Na tom principu funkcioniraju sustavi ubrizgavanja vode u smjesu goriva i zraka, ili pak direktno u cilindar. To?nije, uglavnom se ubrizgava smjesa vode, alkohola (?esto metanol, služi primarno kao antifriz) i ulja za podmazivanje i antikorozivni efekt (ili za trka?e automobile, ?esto samo metanola, što može biti opasno jer metanol gori svjetloplavim plamenom teže vidljivim po danu). Razlog za korištenje ovog rješenja možemo opisati kroz dva parametra:
1. Hladimo smjesu pa je guš?a, tj. bogatija kisikom po jedinici volumena. Naravno, voda tada ?ini dio smjese, ali toplina s motora prelazi na vodu i ona isparavanjem hladi smjesu, što je ukupno povoljni efekt.
2. Hladimo lokalne regije elemenata motora koji mogu postati dovoljno vru?i da uzrokuju paljenje smjese na krivom mjestu, u krivo vrijeme. Tako se omogu?uje rad s višim kompresijskim omjerima ili višim tlakovima prednabijanja, a zato se sustav zove još i sustav anti-detonantnog ubrizgavanja.

Dodatna korist je povoljniji, ?iš?i sastav ispušnih plinova jer niže vršne temperature zna?e manje NOx spojeva, a primjenom ovakvih sustava pojedini dijelovi motora ne zadržavaju toliko topline.

Sustave ubrizgavanja vode koristili su avioni još prije Drugog svjetskog rata, a nastavili su se koristiti i kasnije, i na klipnim i na mlaznim motorima. Oldsmobile Jetfire iz 1962., prvi putni?ki automobil s turbopunja?em (na tržištu se pojavio nešto prije turbo Corvaira od Chevroleta), koristio je ubrizgavanje vode (teku?ina se u duhu ere zvala Turbo-Rocket Fluid). Još jedan rani automobilski primjer je Saab 99 Turbo S s kraja 1970ih, a kako se razvijala tehnologija prednabijanja, po?eli su se koristiti intercooleri, dodatni hladnjaci za tla?eni zrak. Tako je ubrizgavanje vode izašlo iz cestovne uporabe jer intercooler ne zahtjeva posebne pokretne dijelove, rezervoare i resurs poput smjese vode, alkohola i ulja. Jedino podru?je za cestu u kojem se primjenjuje su sportski automobili; BMW je, uz Bosch, razvio novi sustav ubrizgavanja vode i predstavio ga 2015. u M4 GTS. Takvi sustavi i dalje imaju prednosti (u vidu mogu?nosti kontrole parametara, smanjenja štetnih emisija, pove?anja snage motora te smanjenja potrošnje), no u okvirima ostvarivanja nižih vrijednosti nekih ispušnih plinova, EGR sustavi (vra?anje ispuha ponovo u usis za motor) su popularnije rješenje i lakše primjenjivo i na motorima za obi?ne putni?ke automobile.

Primjena kod dizelskih motora još se testira, jer kod dizela snižavanjem temperature izgaranja pada NOx sastav ispuha, ali raste broj krutih ?estica (okvirno re?eno). Sustavi ubrizgavanja vode razvijaju se i dalje, a razvijaju se i sustavi skupljanja iz auta i okoline (npr. kondenzirane vode od klime, kišnica/rosa, kondenzat iz auspuha). No, s obzirom na sve više specijalizirane uvjete izgaranja u putni?kim motorima poput stvaranja homogene ili lokalno bogate smjese, razvoj svakog sustava mora biti integriran s postoje?im sustavima. Ipak, korištenje sustava ubrizgavanja vode možda ?e biti potrebno i u cestovnim automobilima kako bi se ispunili uvjeti za neke budu?e norme o sastavu ispušnih plinova.

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com