Zbog čega će autonomni promet koristiti automobilima stare škole?

0
1168
- Advertisement -

Smjer razvoja automobila istovremeno pokazuje restrikcije sportskih modela zbog ekoloških normi i standarda koje dijelom postavljaju legislatori, a dijelom očekuju potrošači (makar je SUV klasa sve prisutnija unatoč nužno nepovoljnijim dinamičkim i ekološkim svojstvima od nižih i/ili lakših ekvivalentnih automobila).

Ako se dizajn automobila podredi smanjenju štetnih emisija, neobično je vidjeti materijalno i energetski zahtjevne (i pri proizvodnji i pri korištenju) infotainment sustave (koji su i distraktori) ili kičaste karoserijske dodatke; moguće ih je prevesti u povećanu potrošnju goriva, jer su primijenjeni na automobile koji se proizvode u stotinama tisuća primjeraka i koriste stotinama tisuća kilometara ili radnih sati. Minorni nepovoljni efekti na potrošnju goriva ili količinu ispušnih plinova tako se ukupno uvećavaju za redove veličina.

- Advertisement -

Ipak, elementi tih sustava često imaju ulogu sudjelovanja u razvoju autonomnog osobnog prijevoza: to su npr. algoritmi za navigaciju koji se ažuriraju u realnom vremenu pomoću drugih korisnika mobilne tehnologije, ili umrežavanje raznih senzora (brzina i kočenje svakog pojedinog kotača, radar, napuštanje vozne trake, topografija ceste u smislu nadolazećih zavoja ili uspona itd.) kako bi automobil optimizirao rad (npr. biranje stupnja prijenosa, prijedlog rute vožnje, rad adaptivnog ovjesa itd.). Tako se razvija i testira integracija sustava pomoći vozaču, što će pomoći razvoju naprednije generacije sustava autonomne vožnje.

Ipak, pravu autonomnu vožnju ne treba se očekivati tako skoro, a pojavit će se najvjerojatnije u kontroliranim zonama s manje varijabli i niže razine kompleksnosti prometa, poput dionica autocesta opremljenim bežičnom tehnologijom za podršku komunikacije nekog upravljačkog centra (kao npr. za željeznicu) i automobila, a i automobila međusobno.

Osim upravljanja rizikom i viših stupnjeva sigurnosti i prometne propusnosti, autonomni promet će imati i posljedicu zanimljivu za vozače koje zanima stara škola vožnje, poput usklađivanja okretaja pri šaltanju u nižu brzinu ili izbjegavanje otežavanja automobila zvučnom izolacijom. Takvih automobila je relativno malo i ne prodaju se u najčešćim cjenovnim razredima, ali s dolaskom automobila namijenjenog za brži i sigurniji prijevoz, otvara im se prostor; novi namjenski športski automobili neće morati biti opterećeni kompromisima koji proizlaze iz (opravdanih) očekivanja o opremi i svojstvima današnjih automobila.

Naravno, automobili ili motocikli u kitu namijenjeni za trkaću stazu postoje gotovo od zore samog motornog prijevoza, ali indikatori nastajanja, emergencije niše (i proizvodnje i interesa potencijalnih kupaca) prepoznaju se i u drugim primjerima: Singerovi Porschei, novoproizvedeni stari modeli Jaguara ili Aston Martina, tvorničke restauracije i novoproizvedeni dijelovi za neke Mazde i Nissane, nastavak ugradnje ručnih mjenjača u jače 911, retro-inspirirani dizajni i vozila poput Morgana 3-Wheelera… a i uvijek posjećeni susreti starodobnih vozila lijepi su podsjetnik da automobil ne mora biti samo prijevozno sredstvo.

- Advertisement -