Ovo je 10 kvarova koji vas čekaju ako ne održavate automobil

0
0

Redovito održavanje automobila mnogi vozači shvaćaju olako – sve dok se ne dogodi prvi ozbiljan i skup kvar. Moderni automobili složeni su sustavi u kojima stotine mehaničkih i elektroničkih komponenti rade u savršenoj simbiozi. Kada jedan segment zakaže, domino-efekt može uzrokovati kvarove koji premašuju vrijednost vozila. U nastavku donosimo deset najčešćih i najopasnijih kvarova koji vas gotovo sigurno čekaju ako zanemarite osnovne servisne potrebe vašeg automobila.


1. Uništen turbopunjač zbog neredovite izmjene ulja

Turbopunjač se okreće brzinama i do 200.000 o/min, a podmazuje se isključivo motorim uljem. Ako je ulje staro, pregorjelo ili kontaminirano, njegova sposobnost podmazivanja dramatično pada. Posljedica je pregrijavanje i uništenje ležajeva turbine, što dovodi do skupog kvara vrijednog 600 – 1.800 eura. Zanemarivanje ulja jedan je od najčešćih uzroka smrti turbopunjača, osobito kod dizela.


2. Zaribani motor zbog manjka ulja

Ulje ne morate ni mijenjati – dovoljno ga je ne provjeravati. Mnogi moderni motori troše ulje, a ako razina padne prenisko, dolazi do ekstremnog trenja, pregrijavanja i zapeknuća klipnih prstenova. U najgorem scenariju motor zariba, što znači generalnu obnovu ili ugradnju drugog motora. Trošak? Od nekoliko tisuća eura naviše.


3. Kvar dvomasenog zamašnjaka

Dvomaseni zamašnjak ublažava vibracije između motora i mjenjača. Ako vozite s premalo broja okretaja, forsirate “podrhtavanje” motora ili dugo ignorirate nepravilne zvukove, zamašnjak se može raspasti. Popravak obično uključuje zamjenu kompletne spojke i košta između 600 i 1.200 eura.


4. Začepljen DPF filter

Dizelski automobili zahtijevaju regeneraciju DPF-a, no vozači koji uglavnom voze kratke relacije to često onemogućuju. Neodržavan DPF se postupno puni čađom, povećava pritisak ispušnih plinova, uzrokuje gubitak snage i povećanu potrošnju. U konačnici, može dovesti do oštećenja turbine i EGR-a. Nova DPF jedinica košta i do 2.000 eura.


5. Kvar EGR ventila

EGR ventil recirkulira ispušne plinove i smanjuje emisije. Bez povremenog čišćenja i redovitog kvalitetnog goriva, ventil se puni naslagama čađe, što dovodi do neispravnog rada. Simptomi su trzanje, gubitak snage, povećana potrošnja i upaljeni “check engine”. Popravci se kreću od 150 do 600 eura, ovisno o modelu.


6. Pregrijavanje zbog lošeg rashladnog sustava

Mnogi ignoriraju male curenja ili manjak rashladne tekućine. No rashladni sustav je kritičan za zdravlje motora. Ako pumpa vode oslabi, termostat zapne ili hladnjak procuri, motor se brzo pregrijava. Jedno jedino pregrijavanje može saviti glavu motora, oštetiti brtvu i uzrokovati popravke od 800 do 2.500 eura.


7. Propali ovjes i nejednaka potrošnja guma

Neispravan ovjes nije samo sigurnosni problem; on uzrokuje ubrzano trošenje guma i dodatno opterećenje na ležajeve kotača. Amortizeri, selen blokovi, krajnici i spone troše se s vremenom, a ignoriranje prvih simptoma vodi većim troškovima. Zamjena kompletnog ovjesa prednje osovine može prijeći 500 eura.


8. Uništeni katalizator

Katalizator je osjetljiva komponenta. Vožnja s neispravnim paljenjem, lošim svjećicama ili bogatom smjesom može ga “pregrijati” i uništiti. Budući da katalizator sadrži plemenite metale, njegova zamjena često košta od 400 do čak 2.000 eura. A auto bez katalizatora ne prolazi tehnički pregled.


9. Električni kvarovi zbog vlage i lošeg akumulatora

Slabi akumulator i oksidirani kontakti često uzrokuju misteriozne probleme: ugašene instrumente, uporne greške, probleme sa startanjem i radom senzora. Elektronika je izuzetno osjetljiva na naponske nestabilnosti, a neodržavan akumulator može povući pola sustava “sa sobom”. Novi akumulator košta 80–200 eura, dok ozbiljni elektronički kvarovi prelaze i 1.000 eura.


10. Kvar automatskog mjenjača zbog neredovite izmjene ulja

Mnogi vozači vjeruju mitu da se ulje u automatskom mjenjaču “ne mijenja”. Posljedica su oštećeni ventili, lamela i hidraulični modul. Prvi simptomi su trzanje, odgođene promjene stupnjeva i vibracije. Kad automatik jednom počne zapinjati, popravak se često mjeri u tisućama eura – 1.200 do 4.000 € nije rijetkost.


Zaključak: Održavanje je najjeftiniji dio vlasništva automobila

Najbolji način da izbjegnete sve navedene kvarove jest jednostavan: redovito i preventivno održavanje.
Ulje mijenjajte na 10.000 – 15.000 km, pazite na razinu tekućina, pratite zvukove motora, koristite kvalitetno gorivo i ne ignorirajte ni najmanje simptome.

Automobil nije potrošna roba – on je stroj visoke preciznosti. A svaki takav stroj nagrađuje vozača dugim vijekom trajanja i pouzdanošću… pod uvjetom da mu se pruža minimalna potrebna briga.