Dizelašom na kapaljku kroz 6 EU država! Hrvati su 2011. trošili 3,0871 na l/100 km, a Poljak svega 2,6 litre i to sa istim VW TDI agregatom, ali nešto jačim!
Poljski relijaš Miko Marczyk pošteno se narugao električnim autima koji s jednim punjenjem u prosjeku prevaljuju i 10 puta manje kilometara.
Dizelski Škoda Superb s nevjerojatnim postignućem – nijedan hibrid, a kamoli električni auto, ne mogu ga nadmašiti.
Rekord od 2.545,80 km ušao je u Guinnessovu knjigu rekorda još 2011., a pothvat je odrađen od dvojice vozača, Marka Tomca i Ivana Cvetkovića u razdoblju od 27. do 30. lipnja za volanom Volkswagen Passata 1.6 TDI sa 105 KS!!! Imali su tad prosječnu potrošnju od 3,0871 l/100 km. Poljak je to srušio na navjerojanih 2,6 litre!!!
Nevjerojatan rekord živio je punih 14 godina, a pred koji dan srušio ga je također vozeći dizelaša iz Volksvagenove grupe, poljski prvak u reliju Miko Marczyk.

Krenuo je u jedinstven izazov: u serijskoj Škodi Superb 2.0 TDI prešao je ukupno 2831 kilometar bez ijednog zaustavljanja radi točenja goriva. Na taj je način zaslužio upis u Guinnessovu knjigu rekorda.
Bez posebnih modifikacija osim guma niskog otpora i manjih podešavanja ovjesa, Miko je postigao nevjerojatnih 42,9 km/l učinkovitosti, prešavši pritom šest zemalja 🇵🇱🇩🇪🇫🇷🇳🇱🇧🇪
Hrvati su pred više od desteljća nakon naporne trodnevne vožnje kroz cijelu Hrvatsku dovukli VW Passat 1.6 TDI do mjestu Krvavica pokraj Makarske prevalivši o nevjerojatnih 2545,80 km, a prema očitanju GPS-a brojka je bila još bolja i iznosila 2559 km. Dotadašnji rekord britanskog novinara Gavina Conwaya iz The Sunday Timesa (2456,88 km) nadmašen je za više od stotinu kilometara, uz nevjerojatnu prosječnu potrošnju od 3,0871 l/100 km.
Ono što se sve donedavno činilo nevjerojatnim dogodilo se. Poljak je bio još štedljiviji. Vozio je kroz 6 EU država doslovno na kapaljku trošeći i više od 10 posto manje od Hrvata.
Dok se prije desetak godina činilo da će dizelski motor vladati Europom desetljećima koja dolaze, danas brojke govore nešto sasvim drugačije. Prema Europskom udruženju proizvođača automobila (ACEA), dizel sada čini samo 8,3 posto novih automobila, dok je na vrhuncu imao više od polovice svih kupaca. Nakon skandala “dieselgate” i sve strožih ekoloških zahtjeva, proizvođači su se masovno okrenuli hibridnim i električnim pogonima, a dizel je postao simbol prošlosti.
Ali ako postoji netko tko se još uvijek drži provjerene tehnologije, to je Škoda. Njihov Superb s dizelskim motorom nedavno je dokazao da ovaj pogon još uvijek ima puno toga za reći – posebno kada je riječ o izuzetno niskoj potrošnji goriva i dugim putovanjima bez zaustavljanja.

Rekordna vožnja s prosječnom potrošnjom od samo 2,6 litara
Njegov Superb bio je potpuno standardan, tek neznatno snižen za 15 milimetara i opremljen gumama s niskim otporom kotrljanja. Napunio je spremnik od 66 litara do vrha i krenuo na dugo putovanje – od poljskog grada Łódźa, kroz Njemačku, Francusku, Nizozemsku i Belgiju, a zatim natrag kući. Prosječna brzina bila je oko 80 km/h, što je omogućilo izuzetno učinkovitu vožnju.
Rezultat je bio 2,61 litra na 100 kilometara, što je gotovo polovica tvornički deklarirane potrošnje od 4,8 litara. Na određenim dijelovima Francuske, gdje mu je vjetar puhao u leđa, postigao je čak 2,2 litre na 100 kilometara – brojka koja bi mu zavidjela mnoge električne automobile kad bi se pretvorila u energetsku učinkovitost.
Ispod haube njegovog automobila nalazi se provjereni 2,0-litreni turbodizelaš sa 110 kilovata (148 KS) i 360 njutnmetara okretnog momenta, koji snagu prenosi na prednje kotače putem 7-stupanjskog automatskog mjenjača. Vozio je u Eco načinu rada, gdje elektronika maksimalno ograničava odziv i ubrzanje motora.

Marczyku je u postizanju rekorda pomogla ekipa u vozilu za pratnju, koja je pratila promet nekoliko kilometara ispred i pomagala mu predvidjeti prometne gužve, što mu je omogućilo vožnju bez nepotrebnog kočenja i ubrzavanja.
Cilj: 3000 kilometara bez dolijevanja goriva
Iako je već postigao rekord, poljski prvak želi pokušati ponovno – ovaj put premašiti 3000 kilometara s jednim spremnikom. Kaže da bi rezultat bio još bolji da nije vozio u hladnim uvjetima, jer su temperature u Njemačkoj noću padale na 1 °C, a dio rute bio je uzbrdo. Vjeruje da bi korištenje goriva više kvalitete moglo donijeti nekoliko dodatnih kilometara.

Kraj jedne ere
Međutim, jasno je da se era dizela bliži kraju. Volkswagen grupa, kojoj pripada i Škoda, postupno ukida dizelaše iz svoje ponude. Manji modeli poput Pola i Fabije više ih nemaju, dok se zadržavaju samo u većim vozilima poput Octavije i Superba.
Ako Europska unija inzistira na zabrani prodaje novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem nakon 2035. godine, dizelaši će nestati iz prodajnih salona unutar sljedećeg desetljeća. Do tada, rekordi poput ovog podsjetnik su da je dizel dugo bio sinonim za ekonomičnost i izdržljivost – vrijednosti koje današnji električni automobili tek pokušavaju uhvatiti.
Tekst: Igor Stažić
Izvor: Startnews.hr










