U devedesetima i ranom 21. stoljeću, dvije japanske marke bile su sinonim za cestovne ratnike: Subaru Impreza WRX STI i Mitsubishi Lancer Evolution. Ovi automobili nisu samo bili snažni i brzi – oni su predstavljali duh relija, tehnički ekstremizam i nefiltriranu povezanost između čovjeka i stroja. Ipak, danas su i jedan i drugi – povijest. Evo zašto su propali i zašto se njihov povratak čini sve manje vjerojatnim.
1. Legenda rođena u prašini relija
I Subaru i Mitsubishi izgradili su imidž kroz Svjetsko prvenstvo u reliju (WRC), gdje su njihovi automobili dominirali u rukama legendarnih vozača – Colina McRaea, Richarda Burnsa, Tommija Mäkinena i drugih.
Subaru Impreza WRX STI (od 1994.) i Mitsubishi Lancer Evolution (od 1992.) bili su direktni derivati trkaćih automobila, dovedeni na cestu gotovo neokrnjeni. Turbobenzinski motori, pogon na sva četiri kotača, precizno ovjesno podešenje, agresivna aerodinamika – sve je vrištalo performanse.
Ovi modeli su postali statusni simbol generacije entuzijasta – automobili koje ste mogli voziti svaki dan, a na vikendima odnijeti na brdske utrke, kružne staze ili šumske puteve. I sve to s cijenom koja je, barem u početku, bila pristupačna.
2. Uspjeh koji je nosio prokletstvo
Popularnost WRX STI-a i Evo modela rasla je kroz 1990-e i početkom 2000-ih. Lancer Evolution VI i VII, kao i Impreza STI verzije GC8 i GD, danas su kultni automobili.
No, kako su godine prolazile, svaki novi model postajao je složeniji, teži i skuplji. Performanse su rasle, ali i cijene, dok su se konkurenti iz Europe počeli približavati – poput Volkswagen Golfa R, Audi S3, BMW M135i, pa čak i nekih Ford Focus RS modela.
U tom procesu, poseban karakter koji je odvajao WRX STI i Evo od ostalih, polako je nestajao u masi sve sličnijih vozila.
3. Mitsubishi Lancer Evolution: kraj zbog poslovne strategije
Najveći udarac došao je iz Mitsubishija. Nakon Evo X generacije (2007. – 2016.), Mitsubishi je objavio da Evo više neće imati nasljednika. Razlog? Potpuna reorganizacija tvrtke.
Mitsubishi je bio u financijskim problemima, a kupci su se sve više okretali SUV-ovima, crossoverima i ekonomičnim vozilima. U takvom okruženju, skup sportski automobil s 300+ konjskih snaga i ograničenim tržištem nije imao poslovnu opravdanost.
Tvrtka je odlučila odustati od entuzijasta i okrenuti se globalnoj masi: ASX, Outlander, Eclipse Cross – modeli koji donose profit. Lancer Evolution X ostao je posljednji sportaš s trozupcem na nosu, a priče o nasljedniku svako toliko izroni – no nikada se ne realizira.
4. Subaru WRX STI: tiha smrt legende
Subaru je, za razliku od Mitsubishija, nastavio s razvojem WRX i STI modela i nakon 2015., no već tada se osjećala promjena filozofije. STI više nije imao istu agresivnost kao nekada, a WRX je postajao sve više “civiliziran”.
Najveći šok došao je 2022. kad je Subaru objavio da za aktualnu generaciju WRX-a (VB) neće biti STI verzije s motorom s unutarnjim izgaranjem. Glavni razlog? Fokus na elektrifikaciju i buduće zahtjeve za emisijama.
Subaru je odlučio ne razvijati novi STI s 2.4 turbo motorom, jer bi investicija bila prevelika, a budućnost neizvjesna. Umjesto toga, najavili su da će “idući STI” biti ili potpuno električni ili koristiti hibridnu tehnologiju – ali do danas nije prikazan konkretan proizvod.
5. Promjena tržišta: sportski automobili postaju neisplativi
U središtu svega je činjenica da se automobilski svijet promijenio. Sportski modeli s ručnim mjenjačem, turbo motorom i pogonom na sve kotače:
-
prodaju se u malim količinama
-
ne donose značajan profit
-
ne ispunjavaju stroge ekološke norme bez skupih tehnologija
-
imaju veliki trošak razvoja
Proizvođači sve više ulažu u električna vozila, hibridne pogone i SUV modele jer tu leži novac i zakonski poticaji. Relija više nema na televiziji, mlađe generacije su izgubile interes za klasične sportske automobile, a zakonodavci diktiraju tempo.
U takvom kontekstu, WRX STI i Evo postali su relikti prošlosti – previše skupi za proizvesti, a premalo traženi da bi opravdali opstanak.
6. Nostalgija, kult i kolekcionarska vrijednost
Ironično, upravo zato što su ukinuti, danas su WRX STI i Lancer Evo poželjniji nego ikada među entuzijastima. Cijene rabljenih primjeraka skaču – pogotovo dobro očuvanih verzija kao što su:
-
Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition
-
Impreza WRX STI Spec C
-
Evo IX MR
-
Impreza P1 (UK spec)
Ti automobili postali su kultni, ne samo zbog svojih sposobnosti, već i zbog toga što ih više neće biti.
7. Mogu li se vratiti?
S vremena na vrijeme, proizvođači zaintrigiraju javnost konceptima: Mitsubishi pokazuje konceptne električne sportske modele s “Evolution” oznakom, Subaru lansira posebne edicije WRX-a. No to su najčešće PR potezi bez jasne proizvodne budućnosti.
Mitsubishi je sada član Renault-Nissan alijanse, fokusiran na SUV-ove. Subaru je u partnerstvu s Toyotom i primarno ulaže u elektrifikaciju i sigurnost. Oba proizvođača moraju birati – a sportski entuzijasti nisu više prvi na listi prioriteta.
Zaključak: Završetak jedne ere
Subaru WRX STI i Mitsubishi Lancer Evolution nisu propali zato što su bili loši. Naprotiv – bili su previše dobri za svijet koji se mijenjao.
Njihov kraj simbolizira pad entuzijastične automobilske kulture kakvu smo poznavali. U vremenu kada se automobili sve više pretvaraju u elektroničke uređaje na kotačima, WRX STI i Evo bili su posljednji bastioni mehaničke čistoće i vozačkog adrenalina.
Zauvijek će živjeti u sjećanjima generacija koje su ih vozile, gledale u reliju, skupljale postere i utrkivale se u Gran Turismu.
Ali kao novi automobili – oni su prošlost.









