40. Rođendan: Fiat Panda (1980.)

0
0

Fiat Panda rijedak je dokaz da dizajn nužno ne čini automobil već je za kupce najveća vrijednost njegova praktičnost. Kutijasta forma Pande predstavljena 1980. osvojila je minimalizmom srca milijuna kupaca, prenosi RevijaHAK.

Mnogi automobili u povijesti dokazali su da ljepota nije presudan element koji će odlučiti o odzivu tržišta. Prisjetimo se samo bestselera poput Spačeka, Renaulta 4 ili VW Bube koji su pri prezentacijama bili predmetima podsmijeha javnosti. Tom krugu samozatajnih i neuglednih, ali uspjelih proizvoda mogli bismo pridružiti i Fiat Pandu.

Fiat Panda je proizvod nastao na razmeđu dvaju ekonomskih razdoblja u kojima se svijet našao 1980. godine. Zadatak da izradi novi automobil kojim će Fiat krenuti u bolju budućnost uprava je povjerila Giorgettou Giugiaru. Giugiarovo pero lakoćom je iscrtalo vozilo koje se odlično prilagodilo razdoblju štednje goriva. Mag dizajna izradio je mališana koji je pored male potrošnje mogao poslužiti i za prijevoz višečlane obitelji s neophodnim stvarima.

Kada je 1980. godine Fiat konačno predstavio svoj novi automobil Pandu, bilo je vidljivo da je dizajner više pažnje posvetio komforu i praktičnosti nego futurističkim linijama. Bio je to multifunkcionalni automobil, prava mjera za slobodu ličnosti osamdesetih. Nije tu bilo ničeg suvišnog, jer je vođeno računa da je tada od 17,6 milijuna automobila u Italiji, gotovo 57 posto otpadalo na klasu Pande koja je u Fiatu bila između modela 126 i 127. Kutijasta karoserija bila je uobličena gotovo oštrim bridovima i prepuna kutova zbog koje su je prozvali sandukom na kotačima. Niti unutrašnjost nije bila maštovitija, no zato je vođeno računa o maksimalnoj iskorištenosti prostora. Tanka sjedišta – ligeštuli poput Spačekovih, bez obzira na jeftinoću izrade, pružala su dovoljno komfora. Sjedišta su imala i mogućnost obaranja, pa se tako moglo zadovoljiti i avanturistički nastrojene mlade generacije. Po potrebi mogli ste ih koristiti i u vrtu ili kampu! Sve je bilo upravo po mjeri mladeži željne putovanja i otkrivanja novih svjetova.

Naravno da formula živahnosti i neobveznosti ne bi bila potpuna bez odgovarajućih motora. Oni su bili sasvim dovoljni za gradske prilike, ali se Panda nije trebala sramiti i krajnjih brzina na autocestama. Fiat je iskoristio agregate iz Fiata 126 (zrakom hlađeni dvocilindrični motor sa 650 ccm i 30 KS) i Fiata 127 (vodom hlađeni četverocilindrični motor s 900 ccm i 45 KS).

Tijekom godina, motori su zapravo bili jedino što je Fiat mijenjao u čitavom konceptu. Umjesto prekrajanja karoserije prema mušičavim zahtjevima stilista, Fiat je odlučio mijenjati samo ispod lima. Krajem lipnja 1983. predstavljena je Panda 4×4. U dizajnerski nepromijenjenu karoseriju ugradili su u suradnji s austrijskim Steyrom pogon na sve kotače. Mala Panda tako je 1989. godine pratila i Fiatovu ekspediciju na obilježavanju obljetnice utrke Peking – Pariz u dužini 22.000 km. Prva je generacija proizvedena u preko 4 milijuna primjeraka u 60 različitih komercijaliziranih verzija, a karijeru je završila 2003. godine.

Izvor: RevijaHAK