50. Rođendan: Citroën Dyane (1967.)

0
6

Idejni nasljednik popularnog Spačeka, odnosno modela 2CV, Citroën Dyane koristio je istu platformu, a čak se ni vizualno nije puno razlikovao od starijeg brata. Ali, nije zamišljen kao klasična zamjena za 2CV, nego se na tržištu trebao pozicionirati između Spačeka i Amija. Citroën Dyane nastao je kao svojevrstan odgovor na pad prodaje Spačeka i na konkurenciju u obliku Renaulta 4, predstavljenog 1961.

Formula se pokazala razmjerno uspješnom pa je osvojio srca mnogih kupaca i dosegao nakladu od impresivnih 1.443.583 primjeraka. Ali, ipak nije opravdao očekivanja. Zakašnjeli odgovor na Renault 4 nije se mogao mjeriti funkcionalnošću, ponuda prostora bila je ispod očekivanja u usporedbi s vanjskim gabaritima, a mekani lim dodatno je kvario dojam. Ali, unatoč tim nedostacima šarm i stil su neosporni pa i danas ima brojne fanove.

Citroën Dyane zapravo je svojevrsna kombinacija ponešto izmjenjene karoserije Spačeka, dok se ispod lima nalazila mehanika modela Ami pa je za pogon koristio 4-taktni zrakom hlađen bokser motor s dva cilindra. Obujam je prvotno iznosio 425 ccm (21 KS, 100 km/h), a kasnije je rastao na 435 ccm (26 KS, 115 km/h) te konačnih 602 ccm sa 29 i 32 KS. Performanse su bile bolje od Spačekovih pa je najsnažnija izvedba postizala solidnih 120 km/h.

Zanimljive karakteristike Citroën Dyane bile su suho kvačilo, diferencijal sa spiralnim nazubljenjem, spiralne opruge sa uzdužnim povezivanjem prednjih i stražnjih kotača, hidraulični amortizeri i ručna na prednjim kotačima, koja nije bila pouzdana. Ručni mjenjač podignut visoko na armaturi, kao i na Renaultu 4, još je jedna specifičnost francuskih automobila 60-ih.

Na našim prostorima popularnost može zahvaliti proizvodnji u pogonu Cimos u Kopru. Prodavao se pod imenom Citroën Diana, nije bio jeftin, ali popularnost može zahvaliti solidnim terenskim sposobnostima za jedan, prvenstveno, cestovni model. Udobnost je bila na zavidnoj razini, kao i štedljivost pa je potrošnjom od oko šest litara Diana bila osjetno ekonomičnija od domaće konkurencije. Osim u Francuskoj i bivšoj Jugoslaviji, Citroën Dyane proizvodio se u Španjolskoj i Iranu.