Što se događa s kočnicama kada automobil dugo stoji?

0
223

Kada automobil dugo stoji (govorimo o danima, tjednima ili mjesecima nekorištenja), s kočnicama se događaju brojne promjene, i većina njih može negativno utjecati na sigurnost i ispravnost sustava.

Evo detaljno što se događa:


1. Korozija (hrđa) na diskovima i bubnjevima

  • Zašto?
    Kočni diskovi i bubnjevi izrađeni su većinom od lijevanog željeza koje vrlo lako oksidira u dodiru s vlagom iz zraka.

  • Što se događa?
    Već nakon 24–48 sati stajanja, na površini diskova počinje nastajati tanka površinska hrđa. Ako vozilo stoji dulje (tjednima), hrđa postaje ozbiljnija i može “pojesti” površinu diska, čineći je hrapavom.

  • Posljedice:

    • Pucketanje pri kočenju.

    • Vibracije kroz volan.

    • Neujednačeno kočenje.

    • Povećan put kočenja.

Napomena: Površinska hrđa se obično očisti nakon par normalnih kočenja. No, ako je hrđa duboka, diskovi mogu trebati obradu ili zamjenu.


2. Zaribavanje čeljusti (kliješta) i klizača

  • Zašto?
    U kočnim čeljustima klizi klip koji potiskuje pločice prema disku. Ako automobil dugo stoji, čestice vlage i prljavštine mogu izazvati:

    • Koroziju na klizačima.

    • Ljepljenje klipova unutar čeljusti.

  • Što se događa?
    Klipovi se više ne pomiču slobodno, pa:

    • Kočnice ostaju djelomično zakočene (auto teško ide).

    • Kočenje postaje slabije, s osjećajem “spužvastog” pedala.

    • Jedna strana koči jače od druge.


3. Prianjanje kočionih pločica uz diskove

  • Zašto?
    Ako je auto parkiran s ručnom kočnicom (ili je jednostavno bilo vlažno), kočne pločice se “zalijepe” za diskove zbog kemijske reakcije (oksidacija + pritisak).

  • Što se događa?
    Kod pokušaja pokretanja može se čuti jak “čep” ili “puk”, a ponekad auto treba doslovno “prolomiti” kako bi se odlijepile kočnice.

  • Posljedice:
    Ako se zalijepljene kočnice jako istrgnu, može doći i do oštećenja pločica ili diska.


4. Gubitak svojstava kočione tekućine

  • Zašto?
    Kočiona tekućina je higroskopna – upija vlagu iz zraka. Kad automobil dugo stoji:

    • Tekućina upija više vlage.

    • Smanjuje se točka ključanja tekućine.

  • Što se događa?
    U slučaju jačeg kočenja:

    • Tekućina može “prokuhati” (vapor lock).

    • Kočnice mogu potpuno zakazati.

Čak i ako se auto ne vozi, stara kočiona tekućina gubi svoja svojstva i postaje nesigurna!


5. Deformacija diskova (opcionalno)

  • Zašto?
    Ako kočnice nakon vožnje ostanu jako vruće (npr. nakon vožnje nizbrdo) i onda se auto dugo ne miče, toplina + vlaga mogu deformirati diskove.

  • Što se događa?

    • Disk se “uvije” ili iskrivi.

    • Pri svakom kočenju osjeća se vibracija u pedali i volanu.


6. Poseban slučaj: Bubanj kočnice

Kod starijih vozila sa stražnjim bubanj-kočnicama:

  • Bubanj može zaribati jače nego disk.

  • Kočne obloge mogu se odlijepiti od podloge zbog vlage.

  • Unutrašnjost bubnja lako korodira i “zapeče” cijeli sklop.


Kako spriječiti probleme sa stajanjem?

Ako znaš da će auto dugo stajati:

  • Parkiraj ga na ravnom i ne drži ručnu kočnicu (stavi u brzinu ili podmetni klinove pod kotače).

  • Povremeno pomakni auto (barem svakih 7–14 dana).

  • Nakon dužeg stajanja, prije vožnje polako testiraj kočnice – nemoj odmah krenuti agresivno.

  • Pregledaj stanje diskova vizualno.

  • Zamijeni kočionu tekućinu ako je starija od 2 godine.


Zaključak

Kočnice jako pate kada vozilo dugo stoji. Korozija, zalijepljene pločice, deformacije i slaba tekućina sve su problemi koji direktno utječu na sigurnost. Zato je pametno pregledati kočnice i po potrebi ih obnoviti prije ozbiljnije vožnje.