Jedan od najboljih europskih dizela ili tempirana bomba? Što svaki kupac mora znati prije potpisivanja ugovora
Renaultov 1.6 dCi (poznat i pod internom oznakom R9M) jedan je od najvažnijih dizelskih motora koje je francuski proizvođač razvio u posljednja dva desetljeća. Uveden početkom 2010-ih kao odgovor na sve strože ekološke norme i potrebu za snažnim, ali štedljivim dizelom srednje zapremine, ovaj motor ubrzo je postao okosnica ponude brojnih Renaultovih modela – od Meganea i Scénica, preko Talismanâ i Espacea, pa sve do SUV-ova poput Kadjara i Koleosa.
Ipak, kao i kod svakog modernog dizelskog motora, reputacija 1.6 dCi nije jednoznačna. Dok ga jedni hvale kao izuzetno uglađen, snažan i dugotrajan agregat, drugi upozoravaju na potencijalno skupe kvarove ako se zanemari održavanje. Istina, kao i obično, leži negdje između – i upravo zato je ovaj vodič namijenjen svima koji razmišljaju o kupnji rabljenog Renaulta s 1.6 dCi motorom.
Nastanak i filozofija motora 1.6 dCi
Renault je 1.6 dCi razvio kao nasljednika starijeg i vrlo raširenog 1.9 dCi, ali i kao tehnički sofisticiraniju alternativu 1.5 dCi-u. Ideja je bila jasna:
-
snaga i okretni moment dostatni i za veća vozila
-
niska potrošnja goriva
-
zadovoljenje Euro 5 i kasnije Euro 6 normi
-
uglađen rad i tišina primjerena višoj klasi vozila
Motor je aluminijske konstrukcije, s common-rail ubrizgavanjem, turbopunjačem (u nekim verzijama i bi-turbo), EGR sustavom, DPF-om i naprednim sustavima kontrole emisija. U teoriji – moderan, učinkovit i vrlo konkurentan dizel.
U praksi – motor koji ne oprašta loše održavanje.
U kojim modelima se ugrađivao 1.6 dCi?
Motor 1.6 dCi ugrađivan je u velik broj vozila Renault grupe, ali i u neke Nissanove modele (zbog saveza Renault–Nissan).
Najčešći Renault modeli:
-
Renault Megane III i IV
-
Renault Scenic i Grand Scenic
-
Renault Talisman
-
Renault Espace V
-
Renault Kadjar
-
Renault Koleos
-
Renault Laguna (kasne izvedbe)
Nissan modeli:
-
Nissan Qashqai
-
Nissan X-Trail
Snage su se kretale od 130 KS, preko 160 KS, pa sve do 165 KS bi-turbo verzija.
Glavne prednosti motora 1.6 dCi
1. Odličan omjer snage i potrošnje
Jedna od najvećih prednosti ovog motora je vrlo povoljan odnos performansi i potrošnje. Verzija od 130 KS bez problema pokreće i veće automobile, dok jače varijante nude iznimno elastična ubrzanja.
U stvarnim uvjetima:
-
otvorena cesta: 4,5 – 5,0 l/100 km
-
mješovita vožnja: oko 5,5 l
-
grad: 6,5 – 7,0 l
Za motor ove snage – vrlo dobre vrijednosti.
2. Uglađen i tih rad
U usporedbi s nekim konkurentskim dizelima (posebno starijim VW TDI ili Fiat Multijet motorima), 1.6 dCi nudi:
-
manje vibracija
-
tiši rad u praznom hodu
-
uglađenije ubrzavanje
To ga čini vrlo pogodnim za duža putovanja i vozila više klase.
3. Lanac ili remen? – ovdje nema dileme
Za razliku od nekih problematičnih Renaultovih benzinskih motora, 1.6 dCi koristi razvodni lanac, što je u teoriji prednost. Lanac ne zahtijeva redovitu zamjenu kao remen, ali nije potpuno bez problema – o čemu će biti riječi kasnije.
Najčešći problemi i slabe točke motora 1.6 dCi
Ovdje dolazimo do ključnog dijela članka. 1.6 dCi nije loš motor, ali ima nekoliko poznatih slabosti koje potencijalni kupac mora znati unaprijed.
1. Ležajevi radilice – najveći strah kupaca
Najozbiljniji i najpoznatiji problem ovog motora odnosi se na ležajeve radilice, osobito kod ranijih primjeraka i onih s produženim servisnim intervalima.
Uzrok problema:
-
produženi intervali izmjene ulja (30.000 km)
-
degradacija ulja zbog DPF regeneracija
-
nedovoljno kvalitetno ulje
Simptomi:
-
metalni zvukovi iz donjeg dijela motora
-
pad tlaka ulja
-
u najgorem slučaju – totalni kvar motora
Važno: motor koji je redovito servisiran na 10–15 tisuća kilometara i korišten s kvalitetnim uljem u pravilu nema ovaj problem.
2. DPF – filter čestica i gradska vožnja
Kao i većina modernih dizela, 1.6 dCi ne voli isključivo kratke gradske relacije.
Problemi s DPF-om:
-
česte regeneracije
-
razrjeđivanje ulja dizelom
-
povećana potrošnja goriva
-
lampice upozorenja
Ako se vozilo koristilo isključivo u gradu, rizik od problema s DPF-om značajno raste.
3. EGR ventil i hladnjak EGR-a
EGR sustav je još jedna osjetljiva točka:
-
zaprljanje čađom
-
gubitak snage
-
trzaji pri ubrzanju
-
povećana potrošnja
Kod nekih izvedbi problematičan je i hladnjak EGR-a, čija zamjena nije jeftina.
4. Turbopunjač – robustan, ali ne neuništiv
Sam turbopunjač je generalno solidan, ali:
-
ne voli hladno „gaženje“
-
ne voli trenutno gašenje nakon brze vožnje
-
osjetljiv je na loše ulje
Zviždanje, kašnjenje u razvijanju snage ili masni tragovi oko usisa znak su za oprez.
Kako pravilno pregledati 1.6 dCi prije kupnje?
1. Servisna povijest je važnija od kilometraže
Automobil s 220.000 km i urednom servisnom poviješću često je sigurnija kupnja od onog s „čudesnih“ 130.000 km bez ikakvih računa.
Obavezno provjeriti:
-
intervale izmjene ulja
-
tip ulja
-
je li ikada rađen zahvat na donjem dijelu motora
2. Hladni start – najvažniji test
Kod hladnog starta:
-
motor mora raditi mirno
-
ne smije se čuti metalno lupkanje
-
nema jakih vibracija
Svaki sumnjiv zvuk iz donjeg dijela motora zahtijeva dodatnu dijagnostiku.
3. Dijagnostika – bez iznimke
OBD dijagnostika može otkriti:
-
probleme s DPF-om
-
EGR greške
-
pad tlaka ulja
-
povijest grešaka koje su brisane
Bez dijagnostike – nema kupnje.
Za koga je 1.6 dCi dobar izbor?
✔ vozače koji:
-
rade dulje relacije
-
redovito održavaju vozilo
-
ne štede na ulju i servisima
-
traže snažan, ali štedljiv dizel
✖ nije idealan za:
-
isključivo gradske vožnje
-
vozače koji preskaču servise
-
kupce koji traže „bezbrižan“ dizel bez ikakve brige
Zaključak: vrijedi li kupiti Renault 1.6 dCi?
Renaultov 1.6 dCi nije problematičan motor sam po sebi, ali jest motor koji traži odgovornog vlasnika. Redovito održavan, s kraćim servisnim intervalima i pravilnim stilom vožnje, može bez problema prijeći 300.000 kilometara.
Kupnja rabljenog primjerka bez provjerene povijesti, s produženim servisnim intervalima i nejasnim porijeklom – s druge strane – može se pretvoriti u vrlo skup pothvat.
Ako znate što kupujete i kako provjeriti vozilo, 1.6 dCi može biti jedan od najboljih dizelskih izbora u svojoj klasi.









