Automobilizam Art Deco ere u Hrvatskoj

0
590

Duh ere
Art Deco je umjetni?ki stil iz prve polovice 20. stolje?a koji slavi modernu tehnologiju, industrijski dizajn i eleganciju. Futuristi?ki zanos koji je Art Deco nosio trajao je od 1920-ih do sredine 1940-ih, kada se se razvijaju novi stilski smjerovi. Naziv je stil dobio po izložbi modernih industrijskih i dekorativnih umjetnosti u Parizu 1925., Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes.

Bitna odlika Art Deco ere je industrijski trijumf transporta; zrakom, vodom, prugom ili cestom, unato? gospodarskoj krizi 1930-ih, novi materijali, suvremeni strojevi i aerodinami?ni dizajn brisali su granice brzine i luksuza. Naravno, i povijest utrkivanja po?inje gotovo istovremeno kada i povijest samog automobila.

Peugeot 302 na Art Deco izložbi u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu 2011.

O osobama i doga?ajima
Po?etak automobilizma u Hrvatskoj seže u mjedenu eru kraja 19. i po?etka 20. stolje?a, doba proboja osobnog transporta u svakodnevnicu, sve ?eš?e pojave elektri?nih tramvaja, zagrijavanja parnih automobila kao djela jutarnje rutine te obaranja brzinskih rekorda automobilima s avionskim motorima iz doba Prvog svjetskog rata.

Prvi vlasnik automobila u Hrvatskoj bio je grof Marko Bombelles iz Vinice pokraj Varaždina; radilo se o Benzu. Prema nekim izvorima (Obzor, 17.08.1899.) on je dovezao prvi automobil u Zagreb, prevalivši put od 90 km za 3 sata i 45 minuta.

Ferdinand Budicki (1871. – 1951.), koji je otvorio i salon automobila u Zagrebu, opisuje dvodnevni put iz Be?a u Zagreb dvije godine starim Opelom ovako: “Pogotovu su se plašili konji, a ni s ljudima tada nije bilo lahko!“. To se odvilo vjerojatno po?etkom travnja 1901., a 1902. je pak došao iz Be?a u Zagreb motociklom. Budicki je volio putovati; godine 1905. u društvu natporu?nika Mukija Mannsbarta, Rudolfa Kraala i Mirka Bothea leti balonom Turul, a bavi se i bickilizmom; još 1897. u Be?u sastavlja vlastiti bicikl i kroz osam mjeseci prevaljuje 17.323 km proputovavši pri tome ve?inu Europe i dio sjeverne Afrike.

Budicki je prvi u Hrvatskoj dobio dozvolu za upravljanje automobilom (1902.), a nakon banske uredbe o potrebi polaganja voza?kog ispita, prvi je u?inio i to. Iako je još 28.08.1901. dobio svjedodžbu za upravljanje automobilom u Be?u, morao je u Hrvatskoj polagati ispit ponovo, pa je ispit položio 27.07.1910. ispred ?etvero?lane komisije. Zanimljivo, netom prije toga je osobno ?lanove komisije nau?io voziti automobil. Dobio je i prvu prijavu zbog prometnog prekršaja, 1901.

Dio naslovnice ?aspisa Svijet od 19.09.1931.; ilustracija Otta Antoninija klasi?nog Art Deco stila i motiva

Autoindustrija, sajmovi, klubovi
Dana 1. lipnja 1906. u Zagrebu je osnovan Hrvatski automobilni klub koji je tada brojao 14 ?lanova, a 1914. klub pokre?e prvi hrvatski auto ?asopis, Hrvatski automobilni list; izlazio je jednom mjese?no na 12 stranica. Godine 1924. Hrvatski automobilni klub postaje sekcijom tada osnovanog Automobilskog kluba kraljevine SHS zbog pravila po kojem iz jedne države samo jedan klub može biti ?lanom Svjetske automobilske udruge (tada AIACR) i izdavati me?unarodni dokument za prijelaz državne granice automobilom – Tritiqque. Klub je 1908. organizirao izlet na Plitvice, a 1912. i prvu klupsku utrku, na relaciji Zagreb – Varaždin – Zagreb.

Razna su se vozila, uglavnom malih serija, proizvodila ili sklapala i u Zagrebu. Ostanimo pri cestovnim na ?etiri kota?a i spomenimo liniju na adresi Laš?inš?ak 36 (današnja Heinzelova) gdje se od 1925. do najmanje 1929. (datum prestanka još nije ustanovljen) sklapao Hudson Essex te pripadaju?i prodajni salon na Ilici 37.

Dio ?lanka vezanog uz Hudson Essex u Zagrebu, iz ?asopisa Svijet

Navedimo i radionicu Juriša u kojoj je krajem 1930-ih zapo?ela proizvodnja karoserija i interijera autobusa na raznim kamionskim šasijama. Taj je obrt kroz naredna desetlje?a postao Autokaroserija Zagreb te kasnije Tvornica Autobusa Zagreb.


Hudson Essex automobili silaze s linije u Zagrebu

Art Deco u hrvatskom automobilizmu najzna?ajnije se isti?e na izložbama automobila. Od 1936. me?unarodne gospodarske izložbe Zagreba?kog zbora održavale su se na Savskoj 25, gdje su izme?u ostalog u Francuskom paviljonu bili izloženi automobili marki Renault i Citroën.

To je današnja lokacija Studentskog centra, a Zbor je zatim proširen na današnju zgradu Tehni?kog muzeja arhitekta Marijana Haberlea, te je na koncu 1956. preseljen na današnju novozagreba?ku lokaciju Velesajma.

Francuski paviljon na Zagreba?kom Zboru, vjerojatno kasne 1930-e

Od automobila do utrke
Naravno, brojni su izumi ?ak stolje?ima udaljeni akumulirano doprinijeli izgradnji Benz Patent-Motorwagena (patentiran 1886.) ali zbog brojnih originalnih i zna?ajnih inovacija ukomponiranih u taj model, kostruktora se Karla Benza smatra izumiteljem modernog automobila.

Za prvu organiziranu utrku zaslužan je g. Fossier, tada glavni urednik ?asopisa Le Vélocipède. Održana je 28.04.1887. u Francuskoj i jedini natjecatelj koji se pojavio i pobijedio bio je Georges Bouton u De Dion-Boutonu. Dana 23.07.1894. održana je pak utrka Paris–Rouen, na kojoj je sudjelovalo 69 natjecatelja. Uskoro se po?inju graditi i prve trka?e piste, a u Zagrebu je 21.08.1932. otvorena moto pista Miramare. Zanimljivo je i da 1899. u Francuskoj voza? Camille Jenatzy modificiranim Jeantaud Duc na elektri?ni pogon postiže brzinu od 105.88 km/h, a 26.01.1906. Fred Marriott vozio je na Ormond Beachu (Florida, SAD) Stanley Rocketom na parni pogon 205.44 km/h (brzine mjerene na lete?em kilometru).

Prva utrka ?ija je ?itava trasa bila u Hrvatskoj održana je 08.09.1912. Ruta trke od 177,5 km vodila je iz Zagreba, Puževe ulice (današnje Juriši?eve), preko ?rnomerca i Podsuseda u Zagorje, u Bistru, Sv. Križ Za?retje, pa preko Veternice na sjevernu stranu Ivanš?ice i varaždinski kraj, u Lepoglavu, Ivanec, Jurketinec, Vidovec, Varaždin te zatim na jug kroz Novi Marof, i s isto?ne strane prema Zagrebu kroz Sv. Ivan Zelinu, Sesvete i ponovo do svratišta Tri Gavrana u Zagrebu.

Ruta utrke iz 1912., današnje ceste

Jedan od doživljaja prepri?avala je Berta Heinzel, supruga i suvoza?ica jednog od natjecatelja (arhitekta i gradona?elnika Vjekoslava Heinzela); iza O?ure na jednom zavoju gdje im je brijeg zaklanjao vidik, u zadnji su tren izbjegli sudar s automobilom drugog natjecatelja, Juliusa Rudovitza. Kako je pri?ala gospo?a Berta, “sišli smo iz automobila i me?usobno se izgrlili i izljubili te nastavili utrku.”

Uskoro su se razne utrke po?ele održavati diljem Hrvatske.

Start utrke Zagreb–Varaždin–Zagreb 1912. u Puževoj (danas Juriši?evoj) ulici; u prvom automobilu je tadašnji predsjednik HAK-a, barun Hellenbach, a u autu iza je Ferdinand Budicki

Demonstracija Art Decoa u obliku automobila mogla se je vidjeti i na prvoj brdskoj utrci u Hrvatskoj. Prva takva utrka organizirana je u Zagrebu godine 1930. (postoji i filmski zapis), na trasi od Vlaške, kroz Von?ininu do Vo?arske ceste, duljine 1000 m. Nastupilo je 32 automobilista, 54 motociklista i 18 biciklista. Godine 1935. ili 1936. utrka je preseljena na stazu Sljemenske ceste.

Utrkivanje, kao i Art Deco, transformirali su se u nove, optimisti?ne oblike nakon Drugog svjetskog rata, ali 1930-e godine ostaju obilježene ovim zanimljivim stilom i rastu?om popularizacijom automobila kao trka?eg stroja.

Napomena: neki od podataka i fotografija, poput naslovne slike zagreba?kog Jela?i? placa, preuzeti su iz monografije “Bešte, ljudi – ide auto” (Valentino Valjak et al.).

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com