Automobili su zanimljiva tema, od prastarih prvih poznatih nacrta, preko zvuka usisa i razvoja nijansi lakova, do utrkivanja i podsjećanja na stare automobile listanjem obiteljskih albuma. Ljudima su tako drage teme poput anegdota iz povijesti autoindustrije, analize inženjerskih rješenja, otkrivanje dizajnerskih odluka, “kopanje” ispod haube, vožnja. Ako se poigramo rije?ima, možemo re?i da je to autorefleksija: promišljanje zrcalnog odnosa čovjeka i automobila.
S adventskim danima se i 2021. godina primiče kraju, a velike promjene u svijetu u posljednje vrijeme sigurno će se dodatno odraziti i na automobil kao proizvod ere. Kako će se autonidustrija nositi s novim problemima i novim mogućnostima? Što budućnost nosi za automobil i kakve automobile mogu očekivati ljubitelji u novoj 2022. i idućih nekoliko godina? Navedimo nekoliko mogućih scenarija.
Scenarij 1: Uspon i pad električnih automobila
Električni automobili imaju prednosti, ali i mana. Jednostavniji su za korištenje, pogotovo za populaciju kojoj je automobil sve manje važan kao tehničko ostvarenje i sredstvo vozačke strasti. Infrastruktura i rješenja za elektrifikaciju cestovnog prometa polako napreduju, no još u prvi plan nisu dospjeli problemi električnih automobila. Noćna električna struja neće moći biti jeftina jer će zahtjevi biti visoki; svi će automobil puniti preko noći. Sustav recikliranja baterija tek se mora razviti i u visokom stupnju automatizirati. Ne smije se zanemariti niti da se zagađivanje samo premjestilo s ceste u tvornicu jer se materijali i dalje moraju rafinirati, električna struja proizvesti, dijelovi transportirati, a i sam automobil ostavlja traga na okolišu (bez obzira na ugljikov dioksid, koji ni ne mora biti problem) habanjem guma, kočnica i asfalta, što proizvodi štetnu čestičnu prašinu.
Scenarij 2: Novi klasici i poskupljenja vozačkih automobila
S dolaskom novih tehnologija poput Skyactiv X, varijabilnih kompresijskih omjera. Freevalve sustava ili novih goriva otvaraju se svježe mogućnosti za produljivanje vijeka motora s unutarnjim izgaranjem uz poštivanje strogih eko-normi. Osim za putničke automobile koji su i dalje praktičniji za izvanurbana područja te čiji doseg lako premašuje 1000 km i za čas se obnovi posjetom benzinskim pumpama, motori s unutarnjim izgaranjem i dalje će biti duša sportskih automobila. Uz to, kako se suvremeni automobil profilira za lakoću korištenja, nastaje niša sirovijih, neposrednijih, vozačkih automobila, kako rabljenih tako i automobila u kitu. Zbog porasta potražnje i porasta cijena (suvremenih) klasika, možda zažive i grane autosporta usmjerene na jeftine i zabavne modele.
Scenarij 3: Automobil kao usluga
U ovoj mogućoj budućnosti automobil je sve češće iznajmljen po potrebi kao hibrid taksija i javnog prijevoza. Npr. četveročlana obitelj u gusto naseljenom gradu kupi godišnju pretplatu na automobil, s vozačem ili bez. Navigacijski sustav auta bilježi trenutnog korisnika pa prilagočava postavke radija, elektromotora i predloženih ruta te putnicima pokazuje izbor personaliziranih vijesti. Automobil koristi elemente autonomne vožnje za manevriranje prometnim raskrižjima i pri parkiranju na posebno uređenim parkiralištima na koja pješaci uopće nemaju pristup. Kada nije potreban, tvrtka koja je vlasnik automobila šalje vozača koji će automobil dostaviti na servis, punjenje ili idućem klijentu.
Sve su to moguće budućnosti za automobil, vozače i promet uopće, a plauzibilno je očekivati da ćemo razvoj spomenutih tema vidjeti u idućih par godina. Uz aktualnu nestašicu čipova, možda će se dinamika autonidustrije još intenzivnije mijenjati, ali jedno je sigurno: automobil ostaje svakodnevna tema, a još uz pojam auta rado asociramo ručni mjenjač i bogatu notu motora.
(naslovnica: TK)