Autoslalom: recept za vožnju

0
2301

Slalom je ve?ini poznat kao skijaška disciplina, a isti princip vrijedi i za auto-moto sport: voza? u što kra?em vremenu mora pro?i slalom vrata postavljena na cesti. Idealni po?etni automobil za slalom disciplinu je lagan i ima kratki me?uosni razmak. Bitne su odli?ne gume i dobar ovjes. Naravno, poželjni su kratki prijenosni omjer, direktni volan i šper diferencijal. I kao u svakom hobiju i sportu, nebo je granica (tehnološki i financijski) dok god se poštuje pravilnik za tehni?ke karakteristike vozila. No, dovoljno je imati interesa i automobil i ovakav sport ne mora biti financijska rupa bez dna. 

Kako pripremiti auto
Za druženje, zabavu i naravno, vožnju na disciplinama koje dozvoljavaju sudjelovanje nelicenciranim vozilima i voza?ima, priprema automobila sli?na je kao i za svakodnevno korištenje. 

Automobilu ne?e škoditi redovni pregled ili servis. Kriti?ne to?ke su sustav hla?enja, integritet ovjesa, razina ulja u motoru, stanje ko?nica i gume. 

Tlak u gumama je jedna od dvije stvari koje možete brzo i prakti?ki bez troškova isprobavati i namještati namjenski za slalom. No, ne treba izlaziti izvan granica tolerancije koje propisuju proizvo?a?i. Važno je znati i da se vožnjom i trenjem zrak (ili ?esta alternativa, dušik) u gumama zagrijava pa tlak raste.

Druga je težina automobila, pa za slalom ne treba natankati puni rezervoar goriva, niti voziti punu kabinu ili gepek stvari (što nije preporu?ljivo niti iz sigurnosnih razloga, pogotovo u kabini – masa pomnožena s akceleracijom zna?i da i mobitel odložen npr. na stražnju policu može ozlijediti ?ovjeka pri naglom ko?enju). Ovisno o pravilniku, automobil se može dodatno olakšati npr. va?enjem stražnjih sjedala; standardnim putni?kim automobilima to ne?e narušiti težište. 

Završni korak je pranje auta – ne radi aerodinamkie, nego jer je lakše lijepiti startne brojeve koji obi?no idu na voza?ka i suvoza?ka vrata! 

Za one koji kane voziti na drugom setu kota?a, preporu?a se moment klju? za pravilno zatezanje vijaka kota?a i bakrena mast koja dolazi izme?u željezne glav?ine i aluminijskog naplatka (i nikada na navoj ili vijak, a treba izbjegavati i kontakt s gumom) jer tako štiti od kemijske reakcije (galvanizacijske korozije) nekih aluminijskih slitina i željeza pa se kota? ne zape?e na glav?inu. 

I na koncu, treba ponijeti stvari kao za izlet – dodatna majica, voda, sendvi?… makar se na slalomu vozi ukupno tek nekoliko minuta, utrke su obi?no cjelodnevni doga?aji i zapravo su izleti koliko i sport/hobi.

Kako voziti
?esti izraz vezan uz trka?e piste je šikana. Šikana je naziv za oštri S zavoj, zbog oblika ceste ili zbog postavljenih prepreka. To je zna?enje dobila u engleskom sredinom prošlog stolje?a, a izvorno je francuska rije? i zna?i varka ili prijevara (mogu?e iz srednjeniskonjema?kog schikken – srediti, u smislu namjestiti ili spletkariti). Šikana je zeznuti zavoj koji traži velike promjene smjera kretanja vozila na malom prostoru i služi usporavanju utrke, obi?no radi ograni?avanja krajnjih postignutih brzina iz sigurnosnih razloga. Tako su npr. na cesti po kojoj se vozi 24 h Le Mansa godine 1990. postavljene dvije šikane na ravnici kod sela Mulsanne. Na utrci kasnih 1980ih jedan je Peugeot na toj bivšoj ravnici od 6 km postigao izmjerenih 407 km/h, ali bilo je i izlijetanja pri brzinama iznad 300 km/h.

Kako spretno prolaziti šikane? Naj?eš?i neprijatelj agilnosti automobila u slalom situaciji je podupravljanje. Generalna smjernica za obi?ni putni?ki automobil je postaviti tlak prednjih guma na višu vrijednost od stražnjih kako bi stražnje lakše proklizale; tako se auto vozi uz manje zakretanja volana i više rotacije repa, tj. koristimo tranziciju težine na ko?enju kako bi auto postavili u povoljniji kut ili putanju kroz zavoj.

No, treba ra?unati i da neki stražnji ovjesi (uglavnom neki multilink tipa) imaju geometriju koja omogu?uje zakretanje stražnjih kota?a pri odre?enom optere?enju pa nije povoljno ja?e gubiti prianjanje stražnjih kota?a, a k tome, prejako klizanje košta i vremena.

U slalomu voza? mora uzimati takve putanje da se iskoriste ravnice izme?u vratiju za ubrzavanje. Skretanje zapo?inje prije samih slalom vrata, a dobro je popuštati ko?enje paralelno sa zakretanjem volana za prva vrata.

I na koncu, voza? ne smije poja?ati gas prerano kako se stražnji kraj automobila ne bi opteretio i time otežala rotacija auta, tj. istovremeno prednji kraj rasteretio i time olakšalo podupravljanje.

Zapravo, korištenje tranzicije težine korisno je i za svakodnevnu vožnju pri normalnim brzinama, pogotovo u uvjetima kada je cesta skliska, a Mazda je ?ak novije modele programirala tako da se pri ja?em zakretanju volana u zavoju motoru elektroni?ki oduzme malo gasa (GVC sustav), upravo da se dio težine prebaci na prednje kota?e i olakša rotacija auta.

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com