BMW M5: bavarske zanimljivosti

0
438
- Advertisement -

BMW-ov M odjel (Motorsport) osnovan je 1972., a nakon trkaćih automobila počeo je razvijati posebne varijante cestovnih, s unaprijeđenim komponentama šasije, ovjesa, motora, kočnica… Nakon M1 (1978. – 1981.), prvi postojeći model koji je dorađen u M odjelu bila je Serija 5. Iz generacije u generaciju, M5 je projektiran po formuli brzina + udobnost. Trenutna, šesta generacija proizvodi se od 2017., a i stariji su modeli iz vozačke perspektive i danas zanimljivi auti. Osim tvorničkog M odjela, komponente za auto ili čitave prerade Serija 5 nudili su i vanjski proizvođači poput tvrtki AC Schnitzer ili Alpina (poznata po kompresorskim i turbo preradama).

E28 (1984 . – 1988.)
Kombinirajući nove dijelove te dijelove iz M1 i Serije 6, nastao je prvi M5, a gotovo svi su proizvedeni u Bavarskoj. Ovim je automobilom BMW započeo utrku za titulu proizvođača s najbržom limuzinom, i u proteklih su 36 godina uglavnom bili u vodstvu. Cijena očuvanih starijih M5 raste, što je dio trenda potražnje za oštrijim automobilima iz 1980-ih i 1990-ih, dovoljno suvremenih da su svakodnevno lako uporabivi, a dovoljno starih da pruže siroviji, old-school doživljaj vožnje. Šper-diferencijal, pogled na haubu iz vozačke pozicije te odsutnost plastika i poklopaca preko motora upotpunjuju dojam prošlih, neposrednijih automobilskih vremena.

- Advertisement -

E34 (1988. – 1995.)
Ova je generacija M5 posljednja ručno sklapana i posljednja s rednim šestcilindarskim motorom. Na ranim modelima korišten je hidrauličko-mehanički sustav niveliranja stražnjeg ovjesa, a kasnije elektronički kontrolirani. Zapremina motora kreće se od 3.5 do 3.8 l, ovisno o godištu i tržištu, postojala je oprema poput Nürburgring paketa te još nekoliko posebnih edicija. S38 motor u E34 M5 može se čipirati: na matičnu ploču računala koje upravlja motorom stavlja se drugi čip, za razliku od remapiranja, stavljanja druge mape/programa u memoriju računala bez fizičkih izmjena. Raniji E34 M5 koristili su kovane aluminijske felge s ratkapama dizajniranim za poboljšanje ventiliranja/hlađenja kočnica (Style 20 M-System i M-System II), dok je pred kraj proizvodnje uvedena felga bez ratkape. Proizvodio se i u touring (karavan) verziji.

E39 (1998. – 2003.)
Ova, treća generacija M5, koristi aluminijske komponente ovjesa, a stražnji ovjes je multilink. S62 4.9 usisni V8 s 400 KS koristi VANOS (varijabilni tajming ventila) i za ispušne i za usisne ventile, aluminijski blok i glave, elektronički kontrolirano ubrizgavanje goriva (za svaki cilindar posebno), šuplja bregasta vratila i polusuhi karter. Koristi i aluminijske elemente ovjesa, „plutajuće“ disk kočnice (ravnomjernije nasjedanje pakni na disk), a pri dizajnu E39 šasije vodilo se računa i o frekvencijama vibracija  (tj. tipični raspon frekvencija vibracija šasije ne podudara se s rasponom za motor kako bi se eliminirao dio buke u kabini).

E60 (2005. – 2010.)
Peta generacija M5 posebna je prvenstveno po konfiguraciji motora: koristi 5.0 V10 s kutem između redova cilindara od 90°. Taj S85 motor na početnim postavkama daje 400 KS, a na M postavkama daje punih 507 KS. Koristi varijabilni tajming usisnih i ispušnih ventila (dupli VANOS), blok i glavu od aluminijske slitine i ionske senzore za sprječavanje paljenja smjese u krivom trenutku. Proizvođači češće koriste drugačije senzore (npr. akustične), a ionski preko napona na svjećici računaju uvjete izgaranja jer taj napon ovisi o raznim čimbenicima koji su rezultat izgaranja smjese, poput temperature, tlaka, itd. Od zanimljivije opreme, E60 M5 je u ponudi imao zaslon projiciran na vjetrobransko staklo (Head-Up Display ili Heads-Up Display; HUD) i prednje siceve s aktivnom bočnom armaturom koja dodatno pridrži putnika kada je auto bočno opterećen, npr. u zavoju. Taj je M5 bio dostupan s ručnim te Getrag SMG III sekvencijalnim mjenjačem sa 7 stupnjeva prijenosa. Takav se tip mjenjača često opisuje kao robotizirani ili automatizirani ručni mjenjač jer koristi mehaničku spojku (naprema u automaticima čestim hidrauličnim pretvaračima momenta). Programiran je i za launch control funkciju, kočenje motorom pri nizbrdicama i više postavki brzine izmjena stupnjeva prijenosa. E60 M5 koristi i aluminijski ovjes, ali od brojnih karakteristika najpamtljiviji je zvuk V10 motora na 8250 o/min. Pokazalo se kako se pri održavanju i redovnim servisima posebnu pažnju treba obratiti na leteće ležajeve tog motora.

F10 (2011. – 2016.)
Osim prema suvremenim standardima očekivanih brojnih sustava sigurnosnog nadzora i pomoći vozaču, ovaj M5 je prvi serijski prednabijeni; koristi twin turbo 4.4 V8 s ispušnim granama prilagođenim optimiziranju slanja ispušnih pulseva na turbine; motor razvija do 600 KS u posljednjoj Competition Package reviziji. Automobil koristi i diferencijal s elektroničkim vektoriranjem momenta, regenerativno kočenje (s konverzijom u električnu energiju i pohranu u akumulator), Valvetronic (variranje tajminga i hoda/podizanja ventila) te ugljično-keramičke kočnice, a sukladno godinama proizvodnje, BMW je proizveo i 30 Jahre M5 verziju.

F90 (2017. – danas/2020.)
Trenutni M5 prvi je koji u ponudi nema ručni mjenjač (koristi samo ZF 8-stupanjski automatik s pretvaračem momenta) te koristi pogon na sve kotače. Dobio je i internu oznaku različitu od temljne Serije 5 (G30). U ponudi nema aktivne anti-roll štange niti skretanje stražnjih kotača, vjerojatno jer su komponente razvijene kao podrška udobnosti pa ih se može pronaći u M550xi, ali ih zbog dodatne težine nema u M modelu. Snaga twin-turbo V8 u Competition paketu iznosi 460 kW (625,6 KS) i 750 Nm okretnog momenta (u rasponu 1.800 – 5.800 okretaja u minuti). Na ljeto 2020. izašao je revidirani model (tehničke i vizualne promjene).

- Advertisement -