Naslovna Izbor uredništva Klima ne hladi? Ovo su mogući uzroci, dijagnoza i popravci

Klima ne hladi? Ovo su mogući uzroci, dijagnoza i popravci

0
246

Vožnja u ljetnim mjesecima bez ispravne klimatizacije često može biti iscrpljujuća, a nerijetko i opasna, posebice za djecu, starije osobe i kućne ljubimce. Klimatizacijski sustav u automobilu danas se uzima zdravo za gotovo – sve dok prestane učinkovito hladiti. Tada se javljaju brojna pitanja: Je li riječ o banalnom kvaru ili skupom popravku? Može li se problem riješiti samostalno ili je nužan odlazak u servis?

Kako radi klima u automobilu?

Prije no što razmotrimo kvarove, važno je razumjeti osnovni princip rada auto-klime. Riječ je o zatvorenom sustavu u kojem kruži radna tvar (freon, R134a ili R1234yf) koja se naizmjenično komprimira i ekspandira, oduzimajući toplinu iz kabine i predajući je vanjskom zraku.

Osnovne komponente klima-sustava:

  • Kompresor – pokreće kruženje rashladnog sredstva

  • Kondenzator – hladi i kondenzira plin u tekućinu

  • Ekspanzijski ventil – smanjuje tlak i temperaturu rashladnog sredstva

  • Isparivač – hladi zrak koji ulazi u kabinu

  • Ventilatori, senzori i elektronika – osiguravaju pravilno upravljanje

Ako bilo koja od ovih komponenti ne radi pravilno, klima neće hladiti učinkovito.


1. Nedostatak rashladnog plina (freona)

Uzrok:

Najčešći i najbenigniji razlog za loš rad klime je gubitak plina tijekom vremena. Sustav nije hermetički savršen – prirodnim isparavanjem kroz brtve može se izgubiti 10–15 % plina godišnje.

Simptomi:

  • Klima puše, ali zrak je mlak

  • Isprva hladi, ali brzo prestane

  • Sustav zuji, ali nema rashlađivanja

Rješenje:

  • Odlazak u servis koji će ispitati tlak, evakuirati ostatak plina, napraviti vakum test, te nadopuniti sustav.

  • Cijena punjenja klime: od 30 do 80 €, ovisno o vrsti plina i servisu.


2. Neispravan kompresor klime

Uzrok:

Kompresor je “srce” sustava. Ako ne radi, rashladno sredstvo se ne komprimira i sustav ne hladi. Najčešći uzroci su istrošeni ležajevi, slomljena spojka ili kvar elektromagnetske spojnice.

Simptomi:

  • Klima ne pušta hladan zrak ni pri punom opterećenju

  • Čuje se zveckanje, brušenje ili zujanje ispod haube

  • Nema opterećenja motora kad se klima uključi

Rješenje:

  • Pregled kompresora, provjera napona i spojke

  • Zamjena kompresora ako je mehanički oštećen

  • Trošak: 150 do 600 €, ovisno o modelu i marki vozila


3. Začepljen ili oštećen kondenzator

Uzrok:

Kondenzator je izložen prašini, kukcima i kamenčićima. Ako se začepe njegove rešetke ili dođe do mehaničkog oštećenja (puknuće, korozija), klima gubi učinkovitost.

Simptomi:

  • Klima hladi samo pri velikim brzinama

  • Prekidi u hlađenju, osobito pri stajanju

  • Vidljiva oštećenja ili uljne mrlje ispred hladnjaka

Rješenje:

  • Mehaničko čišćenje kondenzatora vodom i zrakom

  • Zamjena ako je došlo do curenja ili oštećenja

  • Trošak: 80 do 250 € (ovisno o marki i dostupnosti dijela)


4. Začepljen kabinski filter (filter peludi)

Uzrok:

Ako je kabinski filter začepljen, protok zraka je oslabljen. Iako klima radi, hladan zrak ne dopire dovoljno u kabinu.

Simptomi:

  • Slab protok zraka iz ventilacijskih otvora

  • Mirisi plijesni, vlage ili ustajalog zraka

  • Vlaženje stakala iznutra

Rješenje:

  • Zamjena kabinskog filtera (svakih 15.000–20.000 km)

  • Trošak: 10 do 30 €, ovisno o vozilu


5. Kvar na senzoru temperature ili elektronici

Uzrok:

Moderni klima-sustavi upravljani su senzorima temperature, pritiska i vlage. Ako neki senzor šalje krive podatke, sustav će se automatski isključiti ili neće regulirati temperaturu kako treba.

Simptomi:

  • Klima ne hladi konzistentno

  • Ispravna razina plina, ali nestabilan rad

  • Prikaz greške na instrumentima

Rješenje:

  • Dijagnostika putem OBD uređaja (računalna analiza grešaka)

  • Zamjena senzora ili modula

  • Trošak: 20 do 150 €, ovisno o dijelu i marki


6. Zrak u klima-sustavu

Uzrok:

Pri neprofesionalnom punjenju, u sustav može ući zrak. Zrak uzrokuje nepravilan tlak i stvaranje vlage, što dovodi do stvaranja kiselina koje oštećuju sustav.

Simptomi:

  • Ciklički rad (hladi pa ne hladi)

  • Zvukovi mjehurića ili šištanja

  • Kvarovi na ventilima i sušilicama

Rješenje:

  • Evakuacija sustava i ponovno punjenje s vakuum testom

  • Ugradnja nove dehidratorske posude ako ima vlage

  • Cijena: 50–100 €


7. Problemi s ventilatorima ili zaklopkama

Uzrok:

Ako ventilatori kondenzatora ne rade, zrak se ne hladi pravilno. Također, zaklopke u unutrašnjosti vozila koje usmjeravaju zrak mogu zapeti ili se ne otvaraju električno.

Simptomi:

  • Hlađenje samo na jednoj strani kabine

  • Ventilacija ne reagira na promjenu smjera ili temperature

  • Pojava toplo-hladnog zraka naizmjenično

Rješenje:

  • Pregled i zamjena elektro-motora zaklopki

  • Provjera i popravak ventilatora

  • Trošak: 30 do 200 €


Preventiva: kako spriječiti kvarove klime?

  • Redovito uključujte klimu i zimi – to podmazuje brtve i održava sustav u funkciji

  • Servisirajte sustav barem svake 2 godine

  • Mijenjajte kabinski filter redovito

  • Nemojte samostalno nadopunjavati plin iz neprovjerenih setova

  • Nakon prometne nezgode uvijek pregledati kondenzator


Zaključak

Kada klima u vozilu ne hladi, nemojte odgađati dijagnozu – razlog može biti jednostavan i jeftin za popraviti, ali i znak ozbiljnijeg kvara. Kroz stručno podešavanje, servisiranje i redovitu brigu možete produžiti životni vijek sustava i izbjeći neugodne kvarove usred ljetnih vrućina.

U konačnici, ispravna klimatizacija nije luksuz, nego dio sigurnosti i udobnosti vožnje.