Mogu li uopće električni automobili biti sexy?

0
4

Spojivši povijesnu ikonu trkaćeg svijeta i električnu tehnologiju posljednjeg datuma, Austrijska je tvrtka svima pomutila razum. Dok nam se polagano u svijest urezuje činjenica da će prometnicama uskoro zavladati električni automobili, istovremeno u nama vlada strah od završetka zabavnog, romantičnog i otkačenog doba. S vozilima na struju, ovakvima kakva se nalaze u salonima, rijetko nailazimo na ijedan od tri navedena faktora, a čak i dizajnerski pristup vanjskom izgledu ne pobuđuje nam leptiriće u trbuhu.

Međutim, i električna priča ima svoj zaplet! Uz mnoge atraktivne koncepte i Rimčev Concept_One, koji nije koncept, Austrijska tvrtka Kreisel dala nam je još jedan razlog za veseliti se budućnosti na struju. Trojica braće Philipp, Johann i Markus, svaki zadužen za jedno polje u tvrtci, godinama su radili na pretvaranju različitih automobila koji koriste motore s unutarnjim izgaranjem, u električne, od BMW Serije 3 preko Porsche Panamere, pa sve do Mercedes-Benz G-klase Arnolda Schwarzeneggera, no jedan od tih projekata zaslužuje posebnu pozornost.

Radi se Porscheovom bolidu 910 koji je 1967. nastupio na Le Mansu i uz pomoć vozača Rolfa Stommelena i Jochena Neerpascha dospio do šestog mjesta u ukupnom poretku. Doduše, nije riječ o jednom od 35 originala jer bi narušavanje njihovog izvornog stanja bilo nezamislivo, već o jednoj od replika tvrtke Evex, koja je tijekom sedamdesetih izradila četiri primjerka s 3,2-litrenim motorom snage 300 konja.

Dolaskom Evex Porschea 910 u ruke ljudi iz Kreisela, benzinski je motor uklonjen, a na njegovo mjesto je stiglo srce 21. stoljeća – električni motor koji proizvodi 360 kW (483 KS). To je dovoljno da 1100 kilograma težak automobil do 100 km/h stigne za 2,5 s te uz pomoć dvo-stupanjskog automatskog mjenjača dosegne konačnu brzinu veću od 300 km/h.

A što je s dometom? Kao spremnik goriva služi baterija kapaciteta 53 kWh, kojom bi se pri normalnoj vožnji trebalo moći preći 350 km udaljenosti, što je dovoljno već i danas, kada je infrastruktura električnih punionica tek na početku razvoja.
Malom austrijskom timu stručnjaka treba aplaudirati za tehnološka dostignuća, no za spajanje najboljeg od oba svijeta – novog i starog – potrebno im se nakloniti jer time postaju primjer drugim proizvođačima, a nama, petrolistima, uistinu pružaju nadu u pozitivno električno sutra. Skupo sutra. Milijun eura vrijedno sutra.

Bernard Beneš