Najčešći načini kako serviseri varaju vlasnike automobila

0
78

Odlazak u autoservis trebao bi biti iskustvo koje jamči sigurnost, kvalitetu i transparentnost, no stvarnost je ponekad potpuno suprotna. U moru poštenih i profesionalnih servisera, postoji značajan broj onih koji se koriste raznim trikovima i prevarama kako bi iz vlasnika izvukli što više novca – često bez ikakve potrebe ili čak na štetu vozila. U ovom vodiču analiziramo najčešće metode prevare u servisima, uz savjete kako ih prepoznati i izbjeći.

1. Naplaćivanje dijelova koji nisu zamijenjeni

Kako izgleda prevara:

Serviser tvrdi da je zamijenio određeni dio (npr. filter ulja, svjećice, kočione pločice), ali u stvarnosti taj dio ostaje stari i istrošen. Kupac plaća novu komponentu, dok stara ostaje na vozilu.

Zašto je ovo teško otkriti:

Većina vozača nema tehničko znanje niti pristup dijelovima koji su navodno zamijenjeni. Često se oslanjaju isključivo na račun i riječ servisera.

Primjeri:

  • Zamjena uljnog filtera, ali stari ostaje jer je teško pristupačan.

  • Naplata novih svjećica, a stari ostaju jer nisu „do kraja dotrajali“.

Kako se zaštititi:

  • Traži da ti pokažu zamijenjeni dio nakon servisa.

  • Ako sumnjaš, traži fotografije „prije i poslije“.

  • Servisiraj vozilo kod servisera kojem vjeruješ i koji ima praksu vraćanja starih dijelova.

2. Fiktivne dijagnostike i „veliki problemi“

Kako izgleda prevara:

Vozaču se kaže da je otkriven „ozbiljan kvar“ tijekom rutinske dijagnostike, iako vozilo funkcionira normalno. Često se spominju turbo, elektronika, injektori ili mjenjač – komponente koje izazivaju strah.

Cilj:

Serviser stvara osjećaj hitnosti i panike kod vlasnika kako bi ga uvjerio da pristane na skupe popravke – često nepotrebne.

Primjeri:

  • „Mjenjač će ti otkazati za tjedan dana ako ne zamijenimo aktuator odmah.“

  • „DPF je potpuno začepljen, trebat ćemo ga mijenjati.“ (dok je zapravo samo potrebna regeneracija)

Kako se zaštititi:

  • Uvijek traži drugo mišljenje kod ozbiljnijih kvarova.

  • Koristi vlastiti OBD dijagnostički uređaj za provjeru osnovnih grešaka.

  • Usporedi simptome vozila s dijagnozom – ako sve funkcionira normalno, budi sumnjičav.

3. Neovlaštena zamjena ispravnih dijelova

Kako izgleda prevara:

Ispravan dio s vozila se zamjenjuje polovnim, neispravnim ili znatno jeftinijim dijelom, dok se original zadržava za daljnju prodaju.

Što se najčešće krade:

  • Akumulatori (stavljaju stari, a tvoj prodaju kao “novi”)

  • Alternatori, senzori, upravljački moduli

  • Skupi brizgaljki ili elektronske komponente

Kako se zaštititi:

  • Označi određene dijelove markerom ili flomasterom prije servisa.

  • Koristi servis sa video-nadzorom ili prisutnošću vlasnika.

  • Drži evidenciju svih zamjena i usporedi serijske brojeve.

4. Zamjena dijelova niske kvalitete po cijeni originala

Kako izgleda prevara:

Serviser ti naplati originalni dio (OEM), a zapravo ugradi znatno jeftiniju alternativu nepoznatog proizvođača.

Zašto je ovo opasno:

Neki dijelovi – poput kočnica, gumenih oslonaca ili filtera – ako su loše kvalitete, mogu ugroziti sigurnost i uzrokovati daljnje kvarove.

Kako se zaštititi:

  • Zatraži specifikaciju ugrađenih dijelova na računu.

  • Ako želiš, sam kupi dijelove i donesi u servis.

  • Traži originalne ambalaže ugrađenih dijelova.

5. Namjerno oštećivanje kako bi se „stvorila“ potreba za popravkom

Kako izgleda prevara:

U rijetkim, ali ozbiljnim slučajevima, serviser namjerno oštećuje neki dio kako bi klijent morao ponovno doći na popravak – i ponovno platiti.

Primjeri:

  • Lagano oštećivanje semeringa na motoru da bi kasnije došlo do curenja ulja.

  • Nepravilno postavljena brtva pumpe vode koja izazove curenje.

  • Oslabljeni vijci na ovjesu koji s vremenom uzrokuju „klapanje“.

Kako se zaštititi:

  • Redovito pregledavaj vozilo i bilježi sve promjene u ponašanju.

  • Fotografiraj motorni prostor prije i nakon servisa.

  • Koristi servise koji daju jamstvo na rad.

6. Lažno napuhavanje radnih sati

Kako izgleda prevara:

Za relativno jednostavan popravak serviser navodi kako je radio 4-5 sati, iako je stvarni rad trajao sat vremena.

Česti slučajevi:

  • Zamjena ulja i filtera: naplaćeno kao 2 sata rada

  • Dijagnostika greške: naplaćeno 1.5 sat, iako traje 10 minuta

Kako se zaštititi:

  • Usporedi normativne sate iz servisne knjižice ili na internetu.

  • Pitaj unaprijed koliko traje određeni posao i usporedi s računom.

  • Traži pojašnjenje svakog stavka na računu.

7. Prepravljanje broja prijeđenih kilometara (kod vraćenih vozila)

Kako izgleda prevara:

Kod servisiranja vozila koje dolazi na oglas (npr. nakon zamjene vlasništva), servis „prepravlja“ kilometražu kako bi se vozilo lakše prodalo po višoj cijeni.

Zašto je opasno:

Kupac kupuje „mlado“ vozilo koje zapravo ima dvostruko više kilometara. Time dolazi u rizik većih kvarova.

Kako se zaštititi:

  • Provjera kilometraže putem HAK-a, servisne knjižice i računa.

  • Povezivanje dijagnostičkim uređajem (često ECU pamti stvarnu km).

  • Pregled stanja papučica, sjedala, upravljača za tragove trošenja.

8. Odugovlačenje popravka bez potrebe

Kako izgleda prevara:

Servis “zadržava” vozilo danima bez stvarnog razloga, kako bi mogao naplatiti dodatno skladištenje, „kompleksnost kvara“ ili povećati vrijednost popravka.

Tipični izgovori:

  • „Čekamo dio“ (koji je već stigao)

  • „Auto je trenutno na testiranju“ (a zapravo stoji)

Kako se zaštititi:

  • Pitaj konkretan rok završetka popravka.

  • Traži da te obavijeste kada dio stigne.

  • Nazovi svakodnevno za status.

9. Izvođenje nepotrebnih radova bez odobrenja

Kako izgleda prevara:

Dovezeš auto na servis zbog manjeg problema, a oni samoinicijativno naprave dodatne radove i to debelo naplate.

Primjeri:

  • „Zamijenili smo vam i filter kabine, bio je prljav.“

  • „Promijenili smo tekućinu za kočnice jer je bila malo mutna.“

Kako se zaštititi:

  • Jasno daj do znanja da želiš prethodno odobrenje za dodatne radove.

  • Zatraži da te se kontaktira prije svake dodatne intervencije.

  • Prije ostavljanja auta, zapiši točan opis traženog posla.

10. Preprodaja rabljenih dijelova kao novi

Kako izgleda prevara:

Ugradi se rabljeni dio iz drugog vozila, a naplati se kao potpuno nov.

Tipični slučajevi:

  • Alternatori, anlaseri, senzori ABS-a

  • ECU moduli, dijelovi ovjesa

  • Farovi, retrovizori, brizgaljke

Kako se zaštititi:

  • Zatraži originalni račun dobavljača dijela.

  • Fotografiraj ugrađene dijelove za usporedbu.

  • Koristi servise koji daju jamstvo na dijelove i rad.

11. Sabotaže kod tehničkog pregleda

Kako izgleda prevara:

Serviser surađuje s tehničkim pregledom – automobil namjerno „pada“ tehnički zbog banalne sitnice, kako bi se klijent vratio upravo njima na „popravak“.

Kako se zaštititi:

  • Pregledaj sam vozilo prije tehničkog (žarulje, gume, kočnice).

  • Odvedi vozilo na tehnički samostalno, bez posrednika.

  • Budi prisutan tijekom pregleda vozila.

Zaključak

Iako većina servisera radi pošteno i profesionalno, u praksi postoji mnogo prilika za zloupotrebu povjerenja vlasnika vozila. Prevare u auto-servisima variraju od jednostavnih zamjena ulja do kompliciranih i skupih manipulacija s dijagnostikom, dijelovima i radnim satima. Ključ obrane je informiranost, zdravi skepticizam i spremnost da se zatraže dokazi za sve naplaćeno.

Preporuke za zaštitu:

  • Koristi ovlaštene servise ili one s dobrom reputacijom.

  • Traži fotografije, račune i vraćanje dijelova.

  • Označi dijelove markerom prije servisa.

  • Održi vlastitu evidenciju servisiranja vozila.