Odlazak u autoservis trebao bi biti iskustvo koje jamči sigurnost, kvalitetu i transparentnost, no stvarnost je ponekad potpuno suprotna. U moru poštenih i profesionalnih servisera, postoji značajan broj onih koji se koriste raznim trikovima i prevarama kako bi iz vlasnika izvukli što više novca – često bez ikakve potrebe ili čak na štetu vozila. U ovom vodiču analiziramo najčešće metode prevare u servisima, uz savjete kako ih prepoznati i izbjeći.
1. Naplaćivanje dijelova koji nisu zamijenjeni
Kako izgleda prevara:
Serviser tvrdi da je zamijenio određeni dio (npr. filter ulja, svjećice, kočione pločice), ali u stvarnosti taj dio ostaje stari i istrošen. Kupac plaća novu komponentu, dok stara ostaje na vozilu.
Zašto je ovo teško otkriti:
Većina vozača nema tehničko znanje niti pristup dijelovima koji su navodno zamijenjeni. Često se oslanjaju isključivo na račun i riječ servisera.
Primjeri:
-
Zamjena uljnog filtera, ali stari ostaje jer je teško pristupačan.
-
Naplata novih svjećica, a stari ostaju jer nisu „do kraja dotrajali“.
Kako se zaštititi:
-
Traži da ti pokažu zamijenjeni dio nakon servisa.
-
Ako sumnjaš, traži fotografije „prije i poslije“.
-
Servisiraj vozilo kod servisera kojem vjeruješ i koji ima praksu vraćanja starih dijelova.
2. Fiktivne dijagnostike i „veliki problemi“
Kako izgleda prevara:
Vozaču se kaže da je otkriven „ozbiljan kvar“ tijekom rutinske dijagnostike, iako vozilo funkcionira normalno. Često se spominju turbo, elektronika, injektori ili mjenjač – komponente koje izazivaju strah.
Cilj:
Serviser stvara osjećaj hitnosti i panike kod vlasnika kako bi ga uvjerio da pristane na skupe popravke – često nepotrebne.
Primjeri:
-
„Mjenjač će ti otkazati za tjedan dana ako ne zamijenimo aktuator odmah.“
-
„DPF je potpuno začepljen, trebat ćemo ga mijenjati.“ (dok je zapravo samo potrebna regeneracija)
Kako se zaštititi:
-
Uvijek traži drugo mišljenje kod ozbiljnijih kvarova.
-
Koristi vlastiti OBD dijagnostički uređaj za provjeru osnovnih grešaka.
-
Usporedi simptome vozila s dijagnozom – ako sve funkcionira normalno, budi sumnjičav.
3. Neovlaštena zamjena ispravnih dijelova
Kako izgleda prevara:
Ispravan dio s vozila se zamjenjuje polovnim, neispravnim ili znatno jeftinijim dijelom, dok se original zadržava za daljnju prodaju.
Što se najčešće krade:
-
Akumulatori (stavljaju stari, a tvoj prodaju kao “novi”)
-
Alternatori, senzori, upravljački moduli
-
Skupi brizgaljki ili elektronske komponente
Kako se zaštititi:
-
Označi određene dijelove markerom ili flomasterom prije servisa.
-
Koristi servis sa video-nadzorom ili prisutnošću vlasnika.
-
Drži evidenciju svih zamjena i usporedi serijske brojeve.
4. Zamjena dijelova niske kvalitete po cijeni originala
Kako izgleda prevara:
Serviser ti naplati originalni dio (OEM), a zapravo ugradi znatno jeftiniju alternativu nepoznatog proizvođača.
Zašto je ovo opasno:
Neki dijelovi – poput kočnica, gumenih oslonaca ili filtera – ako su loše kvalitete, mogu ugroziti sigurnost i uzrokovati daljnje kvarove.
Kako se zaštititi:
-
Zatraži specifikaciju ugrađenih dijelova na računu.
-
Ako želiš, sam kupi dijelove i donesi u servis.
-
Traži originalne ambalaže ugrađenih dijelova.
5. Namjerno oštećivanje kako bi se „stvorila“ potreba za popravkom
Kako izgleda prevara:
U rijetkim, ali ozbiljnim slučajevima, serviser namjerno oštećuje neki dio kako bi klijent morao ponovno doći na popravak – i ponovno platiti.
Primjeri:
-
Lagano oštećivanje semeringa na motoru da bi kasnije došlo do curenja ulja.
-
Nepravilno postavljena brtva pumpe vode koja izazove curenje.
-
Oslabljeni vijci na ovjesu koji s vremenom uzrokuju „klapanje“.
Kako se zaštititi:
-
Redovito pregledavaj vozilo i bilježi sve promjene u ponašanju.
-
Fotografiraj motorni prostor prije i nakon servisa.
-
Koristi servise koji daju jamstvo na rad.
6. Lažno napuhavanje radnih sati
Kako izgleda prevara:
Za relativno jednostavan popravak serviser navodi kako je radio 4-5 sati, iako je stvarni rad trajao sat vremena.
Česti slučajevi:
-
Zamjena ulja i filtera: naplaćeno kao 2 sata rada
-
Dijagnostika greške: naplaćeno 1.5 sat, iako traje 10 minuta
Kako se zaštititi:
-
Usporedi normativne sate iz servisne knjižice ili na internetu.
-
Pitaj unaprijed koliko traje određeni posao i usporedi s računom.
-
Traži pojašnjenje svakog stavka na računu.
7. Prepravljanje broja prijeđenih kilometara (kod vraćenih vozila)
Kako izgleda prevara:
Kod servisiranja vozila koje dolazi na oglas (npr. nakon zamjene vlasništva), servis „prepravlja“ kilometražu kako bi se vozilo lakše prodalo po višoj cijeni.
Zašto je opasno:
Kupac kupuje „mlado“ vozilo koje zapravo ima dvostruko više kilometara. Time dolazi u rizik većih kvarova.
Kako se zaštititi:
-
Provjera kilometraže putem HAK-a, servisne knjižice i računa.
-
Povezivanje dijagnostičkim uređajem (često ECU pamti stvarnu km).
-
Pregled stanja papučica, sjedala, upravljača za tragove trošenja.
8. Odugovlačenje popravka bez potrebe
Kako izgleda prevara:
Servis “zadržava” vozilo danima bez stvarnog razloga, kako bi mogao naplatiti dodatno skladištenje, „kompleksnost kvara“ ili povećati vrijednost popravka.
Tipični izgovori:
-
„Čekamo dio“ (koji je već stigao)
-
„Auto je trenutno na testiranju“ (a zapravo stoji)
Kako se zaštititi:
-
Pitaj konkretan rok završetka popravka.
-
Traži da te obavijeste kada dio stigne.
-
Nazovi svakodnevno za status.
9. Izvođenje nepotrebnih radova bez odobrenja
Kako izgleda prevara:
Dovezeš auto na servis zbog manjeg problema, a oni samoinicijativno naprave dodatne radove i to debelo naplate.
Primjeri:
-
„Zamijenili smo vam i filter kabine, bio je prljav.“
-
„Promijenili smo tekućinu za kočnice jer je bila malo mutna.“
Kako se zaštititi:
-
Jasno daj do znanja da želiš prethodno odobrenje za dodatne radove.
-
Zatraži da te se kontaktira prije svake dodatne intervencije.
-
Prije ostavljanja auta, zapiši točan opis traženog posla.
10. Preprodaja rabljenih dijelova kao novi
Kako izgleda prevara:
Ugradi se rabljeni dio iz drugog vozila, a naplati se kao potpuno nov.
Tipični slučajevi:
-
Alternatori, anlaseri, senzori ABS-a
-
ECU moduli, dijelovi ovjesa
-
Farovi, retrovizori, brizgaljke
Kako se zaštititi:
-
Zatraži originalni račun dobavljača dijela.
-
Fotografiraj ugrađene dijelove za usporedbu.
-
Koristi servise koji daju jamstvo na dijelove i rad.
11. Sabotaže kod tehničkog pregleda
Kako izgleda prevara:
Serviser surađuje s tehničkim pregledom – automobil namjerno „pada“ tehnički zbog banalne sitnice, kako bi se klijent vratio upravo njima na „popravak“.
Kako se zaštititi:
-
Pregledaj sam vozilo prije tehničkog (žarulje, gume, kočnice).
-
Odvedi vozilo na tehnički samostalno, bez posrednika.
-
Budi prisutan tijekom pregleda vozila.
Zaključak
Iako većina servisera radi pošteno i profesionalno, u praksi postoji mnogo prilika za zloupotrebu povjerenja vlasnika vozila. Prevare u auto-servisima variraju od jednostavnih zamjena ulja do kompliciranih i skupih manipulacija s dijagnostikom, dijelovima i radnim satima. Ključ obrane je informiranost, zdravi skepticizam i spremnost da se zatraže dokazi za sve naplaćeno.
Preporuke za zaštitu:
-
Koristi ovlaštene servise ili one s dobrom reputacijom.
-
Traži fotografije, račune i vraćanje dijelova.
-
Označi dijelove markerom prije servisa.
-
Održi vlastitu evidenciju servisiranja vozila.