Nema te obitelji koja ga nije imala! Tihi jubilej popularnog automobila koji ni nakon gotovo sedam desetljeća nije pao u zaborav

0
2270
- Advertisement -

Da li ste ga i Vi u Vašoj familiji imali? Bio je prvi auto ikad pokazan u Ženevi iz neke komunističke zemlje! U Jugoslaviji je prije 67 godina proizveden prvi Fićo, zapravo montaža “pojačanog” Fiata 600!!

Bio je to prvi automobil koji je bio dostupan svima, a ne “samo njima”. Kobno je utjecao na razvoj mobilnosti u bivšoj državi i postao njezin simbol.

- Advertisement -

Nema toga tko ga u eri automobilizacije u bivšoj državi nije vozio.

U 30 godina proizvedeno ih je točno 923.487 komada!

Dana 18. listopada 1955. godine u tvornici Crvena zastava u Kragujevcu počela je montaža Fiata 600, čija je licenca za proizvodnju otkupljena od talijanskog Fiata 1954. godine, a koji je nakon povećanja obujma motora postao Zastava 750.

Legendarni Fiat se 1955. na Ženevskom sajmu automobila predstavio kao prvi automobil iz komunističke zemlje, ali i kao vozilo koje je motoriziralo Srbiju i bivšu Jugoslaviju. U jesen je počela proizvodnja u Vojnotehničkom zavodu u Kragujevcu, koji je nakon Drugog svjetskog rata preimenovan u Zavod Crvena zastava.

Bila je to improvizirana proizvodnja na tekućoj traci gdje su radnici gurali školjku vozila iz jedne proizvodne operacije u drugu.

Zastava 750 proizvodila se u nekadašnjem VTZ-u, a zatim u Zastavinoj tvornici automobila 30 godina, do studenog 1985., a tijekom ta tri desetljeća, ukupno 923.487 primjeraka ovog modela, čime je Fićo postao najpopularniji četverotočkaš na području bivše Jugoslavije.

Paralelno s Fićom, Zastava je jedno vrijeme gradila i model Zastava 1300, koji je slovio za prvu domaću limuzinu. Krajem 1971. počela je proizvodnja modela Zastava 101, a zatim Yugo i Florida. Između ostalog, Zastava je sklapala modele 128 i Zastava 10, odnosno Fiat Punto, a nakon Fiatovog preuzimanja od 2012. proizvodi Fiat 500L.

Tekst: Majtaž Gregorič

- Advertisement -