Sa tugom u srcu motorsport zajednica oprostila se od jednog od posljednjih velikana zlatne ere utrkivanja – Jochen Mass preminuo je 4. svibnja 2025. godine, ostavivši za sobom naslijeđe koje će još dugo odjekivati stazama i garažama diljem svijeta. Njegovo ime povezano je s hrabrošću, tehničkom preciznošću i dubokom strašću prema automobilizmu, osobinama koje su ga učinile ne samo vrhunskim vozačem, nego i uzorom generacijama koje su dolazile nakon njega.
Rani počeci
Rođen 30. rujna 1946. u Dortmundu, u Njemačkoj, Mass je započeo karijeru pomalo netipično – najprije je bio pomorski kadet, da bi se tek kasnije okrenuo automobilizmu. Njegov talent za volanom postao je očit već u ranim danima vozeći touring automobile za Alfa Romeo i Ford tijekom kasnih 1960-ih. Ubrzo je privukao pažnju zbog svoje prilagodljivosti i staloženosti, osobina koje su ga vodile prema Formuli 2 i konačno, Formuli 1.
Formula 1 – između sjene i slave
Mass je debitirao u Formuli 1 1973. godine vozeći za tim Surtees, no njegov istinski uspon dogodio se kad je prešao u McLaren. Godine 1975. ostvario je svoju jedinu pobjedu u Formuli 1, na VN Španjolske u Montjuïchu – utrci koja je, nažalost, zasjenjena tragičnom nesrećom u kojoj je poginulo više gledatelja. Unatoč neospornom talentu, Mass nikada nije imao tehniku niti sreću da se bori za naslov prvaka. Ipak, s 114 utrka, 8 postolja i reputacijom pouzdanog i taktičkog vozača, zaslužio je poštovanje kolega i obožavatelja.
Tragedija i suosjećanje
Jochen Mass će također ostati zapamćen kao sudionik tragične nesreće na VN Kanade 1982., u kojoj je poginuo talentirani Gilles Villeneuve. Mass je nesreću duboko proživio, a njegova reakcija – puna tuge i poštovanja – otkrila je čovjeka s izraženim osjećajem odgovornosti i dubokim humanizmom. Taj je događaj obilježio kraj njegova angažmana u Formuli 1, iako će u svijetu utrka ostati još dugo nakon toga.
Zlatno doba endurance utrka
Massov istinski dom nakon Formule 1 bile su utrke izdržljivosti – posebno 24 sata Le Mansa i Svjetsko prvenstvo sportskih automobila. Njegova suradnja s Porscheom bila je posebno plodna. Vozio je legendarni 956 i 962C u timu sa zvučnim imenima poput Jackyja Ickxa i Dereka Bella. Iako nikada nije osvojio Le Mans, višestruka postolja i impresivne vožnje osigurale su mu status ikone u toj disciplini.
Još jedan vrhunac karijere bio je trijumf na utrci 24 sata Daytone 1989. godine, kada je pobijedio u Mercedes-Benzovom prototipu. Mass je tijekom 1980-ih i početkom 1990-ih postao jedno od ključnih lica Mercedesova povratka u svjetski motorsport, dijeleći iskustvo i mentorstvo s mladim vozačem po imenu Michael Schumacher.
Povijesna vozila i uloga ambasadora
Umirovivši se od profesionalnog utrkivanja, Jochen Mass nije se povukao iz svijeta utrka. Dapače, postao je neumorni ambasador klasičnog automobilizma. Redovito je sudjelovao u povijesnim utrkama i demonstracijama vozeći sve – od predvojnih Grand Prix bolida do trkaćih automobila iz svoje ere. Njegova vožnja srebrnim “Stromlinienwagen” Mercedesom W196 na Goodwood Festivalu brzine ili Mille Miglia događajima bila je poput povijesnog podsjetnika u pokretu.
Mass je volio educirati mlađe naraštaje i otvoreno dijeliti svoja iskustva, često kritizirajući pretjeranu elektroniku u modernim trkaćim automobilima i naglašavajući važnost “osjećaja za mehaniku”.
Osobni život i karakter
U privatnom životu, Mass je bio tih, ali duhovit čovjek, poznat po svom promišljenom i razumnom pogledu na utrkivanje. Iako je često bio okružen slavom i glamourom, nikada nije zaboravio korijene ni prave vrijednosti. Bio je obiteljski čovjek, zaljubljenik u prirodu i povijest, s dubokom strašću za more – koje mu je bilo prva ljubav još iz pomorskih dana.
Odlazak legende
Jochen Mass preminuo je 2025. godine u dobi od 78 godina. Njegova smrt predstavlja gubitak ne samo za motorsport, nego i za sve one koji cijene integritet, hrabrost i istinsku ljubav prema vožnji. Bio je posljednji od one vrste vozača koji su sami razumjeli motor svog bolida, znali zamijeniti mjenjač, prilagoditi karburator i voziti na osjećaj, a ne na telemetriju.
Njegovo naslijeđe živi kroz tisuće fotografija, snimki, intervjua i – prije svega – kroz priče koje se i dalje prenose među ljubiteljima automobilizma. Bio je svjedok i sudionik najopasnijih i najuzbudljivijih desetljeća u povijesti utrkivanja.
In memoriam
Jochen Mass nije bio najbrži, nije bio svjetski prvak, ali je bio ono što mnogi prvaci nikada nisu – vozač kojeg su svi poštovali. Njegova smirenost, znanje i dostojanstvo čine ga jednim od onih ljudi koji ne trebaju trofeje da bi bili besmrtni.
Počivaj u miru, majstore.