Savjeti i preporuke za kupnju Renault dizelaša 1.6 dCi

0
0

Jedan od najboljih europskih dizela ili tempirana bomba? Što svaki kupac mora znati prije potpisivanja ugovora

Renaultov 1.6 dCi (poznat i pod internom oznakom R9M) jedan je od najvažnijih dizelskih motora koje je francuski proizvođač razvio u posljednja dva desetljeća. Uveden početkom 2010-ih kao odgovor na sve strože ekološke norme i potrebu za snažnim, ali štedljivim dizelom srednje zapremine, ovaj motor ubrzo je postao okosnica ponude brojnih Renaultovih modela – od Meganea i Scénica, preko Talismanâ i Espacea, pa sve do SUV-ova poput Kadjara i Koleosa.

Ipak, kao i kod svakog modernog dizelskog motora, reputacija 1.6 dCi nije jednoznačna. Dok ga jedni hvale kao izuzetno uglađen, snažan i dugotrajan agregat, drugi upozoravaju na potencijalno skupe kvarove ako se zanemari održavanje. Istina, kao i obično, leži negdje između – i upravo zato je ovaj vodič namijenjen svima koji razmišljaju o kupnji rabljenog Renaulta s 1.6 dCi motorom.

Nastanak i filozofija motora 1.6 dCi

Renault je 1.6 dCi razvio kao nasljednika starijeg i vrlo raširenog 1.9 dCi, ali i kao tehnički sofisticiraniju alternativu 1.5 dCi-u. Ideja je bila jasna:

  • snaga i okretni moment dostatni i za veća vozila

  • niska potrošnja goriva

  • zadovoljenje Euro 5 i kasnije Euro 6 normi

  • uglađen rad i tišina primjerena višoj klasi vozila

Motor je aluminijske konstrukcije, s common-rail ubrizgavanjem, turbopunjačem (u nekim verzijama i bi-turbo), EGR sustavom, DPF-om i naprednim sustavima kontrole emisija. U teoriji – moderan, učinkovit i vrlo konkurentan dizel.

U praksi – motor koji ne oprašta loše održavanje.


U kojim modelima se ugrađivao 1.6 dCi?

Motor 1.6 dCi ugrađivan je u velik broj vozila Renault grupe, ali i u neke Nissanove modele (zbog saveza Renault–Nissan).

Najčešći Renault modeli:

  • Renault Megane III i IV

  • Renault Scenic i Grand Scenic

  • Renault Talisman

  • Renault Espace V

  • Renault Kadjar

  • Renault Koleos

  • Renault Laguna (kasne izvedbe)

Nissan modeli:

  • Nissan Qashqai

  • Nissan X-Trail

Snage su se kretale od 130 KS, preko 160 KS, pa sve do 165 KS bi-turbo verzija.


Glavne prednosti motora 1.6 dCi

1. Odličan omjer snage i potrošnje

Jedna od najvećih prednosti ovog motora je vrlo povoljan odnos performansi i potrošnje. Verzija od 130 KS bez problema pokreće i veće automobile, dok jače varijante nude iznimno elastična ubrzanja.

U stvarnim uvjetima:

  • otvorena cesta: 4,5 – 5,0 l/100 km

  • mješovita vožnja: oko 5,5 l

  • grad: 6,5 – 7,0 l

Za motor ove snage – vrlo dobre vrijednosti.


2. Uglađen i tih rad

U usporedbi s nekim konkurentskim dizelima (posebno starijim VW TDI ili Fiat Multijet motorima), 1.6 dCi nudi:

  • manje vibracija

  • tiši rad u praznom hodu

  • uglađenije ubrzavanje

To ga čini vrlo pogodnim za duža putovanja i vozila više klase.


3. Lanac ili remen? – ovdje nema dileme

Za razliku od nekih problematičnih Renaultovih benzinskih motora, 1.6 dCi koristi razvodni lanac, što je u teoriji prednost. Lanac ne zahtijeva redovitu zamjenu kao remen, ali nije potpuno bez problema – o čemu će biti riječi kasnije.


Najčešći problemi i slabe točke motora 1.6 dCi

Ovdje dolazimo do ključnog dijela članka. 1.6 dCi nije loš motor, ali ima nekoliko poznatih slabosti koje potencijalni kupac mora znati unaprijed.


1. Ležajevi radilice – najveći strah kupaca

Najozbiljniji i najpoznatiji problem ovog motora odnosi se na ležajeve radilice, osobito kod ranijih primjeraka i onih s produženim servisnim intervalima.

Uzrok problema:

  • produženi intervali izmjene ulja (30.000 km)

  • degradacija ulja zbog DPF regeneracija

  • nedovoljno kvalitetno ulje

Simptomi:

  • metalni zvukovi iz donjeg dijela motora

  • pad tlaka ulja

  • u najgorem slučaju – totalni kvar motora

Važno: motor koji je redovito servisiran na 10–15 tisuća kilometara i korišten s kvalitetnim uljem u pravilu nema ovaj problem.


2. DPF – filter čestica i gradska vožnja

Kao i većina modernih dizela, 1.6 dCi ne voli isključivo kratke gradske relacije.

Problemi s DPF-om:

  • česte regeneracije

  • razrjeđivanje ulja dizelom

  • povećana potrošnja goriva

  • lampice upozorenja

Ako se vozilo koristilo isključivo u gradu, rizik od problema s DPF-om značajno raste.


3. EGR ventil i hladnjak EGR-a

EGR sustav je još jedna osjetljiva točka:

  • zaprljanje čađom

  • gubitak snage

  • trzaji pri ubrzanju

  • povećana potrošnja

Kod nekih izvedbi problematičan je i hladnjak EGR-a, čija zamjena nije jeftina.


4. Turbopunjač – robustan, ali ne neuništiv

Sam turbopunjač je generalno solidan, ali:

  • ne voli hladno „gaženje“

  • ne voli trenutno gašenje nakon brze vožnje

  • osjetljiv je na loše ulje

Zviždanje, kašnjenje u razvijanju snage ili masni tragovi oko usisa znak su za oprez.


Kako pravilno pregledati 1.6 dCi prije kupnje?

1. Servisna povijest je važnija od kilometraže

Automobil s 220.000 km i urednom servisnom poviješću često je sigurnija kupnja od onog s „čudesnih“ 130.000 km bez ikakvih računa.

Obavezno provjeriti:

  • intervale izmjene ulja

  • tip ulja

  • je li ikada rađen zahvat na donjem dijelu motora


2. Hladni start – najvažniji test

Kod hladnog starta:

  • motor mora raditi mirno

  • ne smije se čuti metalno lupkanje

  • nema jakih vibracija

Svaki sumnjiv zvuk iz donjeg dijela motora zahtijeva dodatnu dijagnostiku.


3. Dijagnostika – bez iznimke

OBD dijagnostika može otkriti:

  • probleme s DPF-om

  • EGR greške

  • pad tlaka ulja

  • povijest grešaka koje su brisane

Bez dijagnostike – nema kupnje.


Za koga je 1.6 dCi dobar izbor?

✔ vozače koji:

  • rade dulje relacije

  • redovito održavaju vozilo

  • ne štede na ulju i servisima

  • traže snažan, ali štedljiv dizel

✖ nije idealan za:

  • isključivo gradske vožnje

  • vozače koji preskaču servise

  • kupce koji traže „bezbrižan“ dizel bez ikakve brige


Zaključak: vrijedi li kupiti Renault 1.6 dCi?

Renaultov 1.6 dCi nije problematičan motor sam po sebi, ali jest motor koji traži odgovornog vlasnika. Redovito održavan, s kraćim servisnim intervalima i pravilnim stilom vožnje, može bez problema prijeći 300.000 kilometara.

Kupnja rabljenog primjerka bez provjerene povijesti, s produženim servisnim intervalima i nejasnim porijeklom – s druge strane – može se pretvoriti u vrlo skup pothvat.

Ako znate što kupujete i kako provjeriti vozilo, 1.6 dCi može biti jedan od najboljih dizelskih izbora u svojoj klasi.