Zima donosi mnogo izazova za vozače. Niske temperature, led i snijeg potpuno mijenjaju sigurnosne uvjete na cestama. Zimska oprema je prema hrvatskim zakonima obavezna, a ona uključuje ljetne gume s lancima na pogonskim kotačima i dubinom od najmanje 4 mm ili M+S (zimske) gume.
Osim toga što svi želimo izbjeći pozamašne kazne za vožnju bez zimske opreme u ovom periodu, postoje i drugi opravdani razlozi zašto je potrebno napraviti ovu promjenu.
Zimske gume omogućavaju bolju kontrolu, sigurnost, skretanje i kočenje. Danas ćemo se osvrnuti na to kako zimske gume funkcioniraju i kako osigurati što bolje kočenje u zimskim uvjetima.
Razlike između zimskih i ljetnih guma
Da bi se shvatila važnost zimskih guma, prvo se treba osvrnuti na njihovu konstrukciju.
Drugačiji sastav gume
Iako su zimske gume standard već duže vrijeme, mnogi nisu upoznati s time kako one zapravo djeluju pa i dalje postoji mnogo pitanja i nepoznanica oko njih. Sam sastav zimskih guma je drugačiji u odnosu na ljetne gume.
Ova guma je dizajnirana tako da zadrži svoju mekoću tijekom niskih temperatura. Mekoća omogućava gumama da se zimi prilagode uvjetima na putu. Tako sama guma bolje prianja na led, snijeg i hladnu površinu.
Oblik i dubina profila
Zimske gume u odnosu na ljetne imaju drugačije profile koji doprinose stabilnosti. Prva bitna razlika je sama dubina profila. Veća dubina smanjuje nagomilavanje snijega i smanjuje proklizavanje za vrijeme vožnje po snijegu.
Profili su dizajnirani tako da se snijeg i voda ne zadržavaju na kotaču čime se poboljšava stabilnost.
Izrezi na površini gume
Zimski profili za razliku od ljetnih imaju izreze na površini. Oni također doprinose boljoj kontroli, prianjanju kotača u snijeg te odbacivanju vode i snijega. Ovo je jedan od najjednostavnijih naćina za provjeru jesu li određeni profili guma namijenjeni za zimske uvjete.
Što garantira bolje kočenje?
Bolje prianjanje
Zimske gume omogućavaju bolje prianjanje zahvaljujući svim spomenutim konstrukcijskim karakteristikama. Samim tim poboljšava se i kočenje te mogućnost upravljanja kao i ubrzanja. Svi veliki proizvođači guma rade svoja testiranja koja potvrđuju ove performanse u zimskim uvjetima.
Prave M+S gume (zimske)
Postoji dosta neslaganja oko samih oznaka zimskih guma. Jedan od razloga je sam zakon o zimskoj opremi u Republici Hrvatskoj. Naime, zakon nalaže da svi sudionici u prometu moraju imati zimske gume s oznakom (M+S) na svim kotačima tijekom zimskog perioda.
U čemu je onda problem? Problem je u tome što nisu sve gume s ovom oznakom prave zimske gume. Jednostavnije rečeno, prave zimske gume imaju oznaku uz simbol planine i snježne pahulje pored. Važno je odabrati prave zimske gume jer samo one imaju 30 do 40 posto kraći zaustavni put.
Neistrošene (očuvane) gume
Kada kupujete zimske gume za svog limenog ljubimca, bitno je voditi računa o samoj kvaliteti istih. Međutim, iako postoje profili s boljim performansama, uvijek je bolje kupiti nove nego rabljene gume.
Za vrijeme korištenja, zimski profil guma postepeno gubi karakteristike koje ih čine sigurnijima za vožnju u hladnijim uvjetima. To uključuje trošenje profila, ukručivanje gume i lošije kočenje. U prosjeku zaustavni put kod istrošenih guma je oko 20% duži nego kod novih guma.
Zaključak
Kada je u pitanju vožnja u hladnim uvjetima, odnosno vožnja po ledu i poledici, važno je imati ispravne gume. Opremite vaš auto na vrijeme i budite sigurni u svojoj vožnji jer sigurnost je na prvom mjestu.
Korištenje očuvanih zimskih guma vam garantira kraći zaustavni put, bolje prianjanje i lakše ubrzavanje. Pored bolje sigurnosti također ćete izbjeći i visoke kazne policijskih službenika.
Slika: Pixabay