Turbopunjač – 10 savjeta kako spriječiti probleme s njim

0
127

U današnje vrijeme gotovo svi moderni dizelski motori, kao i sve veći broj benzinskih motora, koriste turbopunjače kako bi povećali učinkovitost i snagu motora bez povećanja zapremine. Iako turbopunjači donose mnoge prednosti – bolje performanse, manju potrošnju goriva i smanjene emisije – riječ je o vrlo preciznim i osjetljivim komponentama koje zahtijevaju pravilno korištenje i redovno održavanje. Kvar turbopunjača često znači veliki trošak, pogotovo ako se dogodi u kombinaciji s posljedičnim oštećenjima na motoru. Kako biste izbjegli skupe popravke i produžili vijek trajanja svog vozila, donosimo vam deset ključnih savjeta kako spriječiti probleme s turbopunjačem.


1. Poštujte preporučene intervale izmjene motornog ulja

Turbopunjač se vrti brzinama koje prelaze 200.000 okretaja u minuti, a njegova osovina podmazuje se uljem iz motora. Zato je kvaliteta i čistoća ulja od presudnog značaja za dugovječnost ovog sustava. Korištenje starog, kontaminiranog ili neadekvatnog ulja uzrokuje nakupljanje naslaga koje mogu oštetiti ležajeve turbine i dovesti do potpunog otkaza. Iako proizvođači automobila često navode intervale izmjene od 20.000 ili više kilometara, mehaničari preporučuju da se ulje mijenja najkasnije svakih 10.000 do 15.000 km – pogotovo ako vozite dizelski automobil s turbinom. Ako motor koristi ulje koje je oksidiralo ili se zgusnulo, uljna pumpa ne može pravilno podmazivati turbinu, što vrlo brzo dovodi do trošenja.


2. Koristite ulje odgovarajuće specifikacije i visoke kvalitete

Nisu sva ulja ista. Korištenje ulja koje ne udovoljava specifikacijama proizvođača motora može imati katastrofalne posljedice za turbopunjač. Važno je koristiti sintetička ulja s visokom otpornošću na visoke temperature, jer turbopunjači stvaraju ogromnu toplinu tijekom rada. Također, obratite pozornost na ACEA i API norme koje preporučuje proizvođač vozila. Uvijek je bolje investirati u kvalitetno ulje renomiranih marki nego riskirati višestruko skuplji kvar. Jeftina ulja često sadrže manje aditiva za čišćenje i zaštitu metala, pa ostavljaju naslage koje mogu začepiti uljne kanale.


3. Nakon vožnje pod opterećenjem – ostavite motor da kratko radi u praznom hodu

Jedna od najvećih grešaka koju vozači čine je gašenje motora odmah nakon jake vožnje, primjerice vožnje autocestom ili brzim pretjecanjem. U tom trenutku turbopunjač je još uvijek izuzetno vruć, a momentalno gašenje motora prekida dotok ulja koje hladi i podmazuje osovinu turbine. Posljedica je tzv. termički šok: ulje koje se zadržalo u turbini karbonizira se, ostavlja naslage i može začepiti podmazivanje. Kako biste to izbjegli, ostavite motor da radi 30 do 60 sekundi u praznom hodu nakon naporne vožnje. Time omogućujete da se turbina ohladi prirodno i spriječavate njezino pregrijavanje.


4. Redovito mijenjajte filtere ulja i zraka

Filteri zraka i ulja imaju ključnu ulogu u zaštiti turbine. Ako filter zraka nije čist, kroz sustav usisa mogu prodrijeti sitne čestice prljavštine koje oštećuju lopatice kompresorske strane turbopunjača. Oštećenja su često mikroskopska, ali kumulativna i s vremenom dovode do ozbiljnih problema. Prljavi filter ulja, s druge strane, može propuštati onečišćeno ulje prema turbini. Preporučuje se da se filter zraka mijenja svakih 15.000 do 20.000 km, a filter ulja sa svakom izmjenom ulja. Korištenje originalnih ili kvalitetnih zamjenskih filtera dodatno smanjuje rizik od oštećenja.


5. Izbjegavajte agresivnu vožnju dok je motor hladan

Kad motor nije dostigao optimalnu radnu temperaturu, ulje je još gusto i ne cirkulira optimalno. Ako u tom stanju naglo ubrzavate, turbopunjač se opterećuje dok još nije pravilno podmazan. To uzrokuje pojačano trenje i trošenje ležajeva. Dobra praksa je vožnja bez većih opterećenja prvih 5–10 minuta nakon pokretanja motora, posebice zimi. Također, ne dopustite motoru da dugo radi u mjestu (hladni start bez vožnje) jer se ulje sporije zagrijava.


6. Prepoznajte rane znakove problema s turbopunjačem

Poznavanje simptoma kvara na turbini može vam uštedjeti mnogo novca. Među najčešće znakove ubrajaju se: zviždanje iz motora (visokofrekventni zvuk), dim iz auspuha (plavi, crni ili bijeli), nagli pad snage, povećana potrošnja ulja, “check engine” lampica, slabije ubrzanje i grubi rad motora. Ako primijetite bilo koji od tih simptoma, obratite se mehaničaru što prije. Brza reakcija može značiti razliku između jednostavne reparacije i zamjene čitave turbine.


7. Ne čipirajte motor bez stručne pripreme i prilagodbe turbine

Tuning motora može znatno povećati performanse, ali i drastično smanjiti vijek trajanja turbopunjača. Ako se poveća tlak punjenja bez odgovarajuće kalibracije, turbina radi iznad svojih projektiranih granica – brže se vrti, više se zagrijava i troši se brže. Kvalitetan remap (softverska modifikacija) mora uključivati kontrolu temperature ispušnih plinova (EGT), tlaka i protoka zraka. Također, nepoželjno je koristiti tzv. tuning box uređaje koji “varaju” senzore i forsiraju sustav bez ikakvog nadzora.


8. Izbjegavajte dugu vožnju pri punom opterećenju

Vožnja pod punim gasom – osobito na autocesti, pri vuči prikolice ili pri penjanju uzbrdo – izlaže turbopunjač konstantno visokim temperaturama i pritiscima. Ako takva vožnja traje dugo i ponavlja se često, može doći do pregrijavanja turbine i pucanja njenih unutarnjih komponenti. Važno je voziti u skladu s uvjetima i izbjegavati nagla ubrzanja ili visoke okretaje dulje od nekoliko minuta. Ako znate da ćete ići u takvim uvjetima, pripazite na redovno servisiranje i hlađenje motora nakon vožnje.


9. Redovito provjeravajte sustav usisa i ispuha

Sustav koji okružuje turbopunjač – uključujući cijevi intercoolera, EGR ventil, DPF filter i katalizator – mora biti u besprijekornom stanju da bi turbina radila optimalno. Propuštanja zraka na spojevima mogu uzrokovati pad tlaka, što uzrokuje smanjene performanse i dodatno opterećenje turbine. Također, nakupljeni čađ u EGR ventilu i začepljeni DPF mogu povećati tlak ispuha, što dovodi do oštećenja turbine. Preporučuje se povremeno čišćenje EGR ventila i provjera intercooler cijevi na masne tragove, što može ukazivati na curenje ulja iz turbine.


10. Ne ignorirajte signalne lampice i dijagnostičke kodove

Moderna vozila imaju vrlo precizne dijagnostičke sustave. Ako se na instrument ploči pojavi lampica “Check Engine”, “DPF”, “ESP”, “Glow Plug” ili slične, to može biti povezano s radom turbine. Čak i ako se vozilo čini da radi normalno, kvar može uzrokovati lančanu reakciju. Mnogi turbopunjači se deaktiviraju kod grešaka putem tzv. limp mode režima kako bi se spriječilo veće oštećenje. Zanemarivanje ovih upozorenja može rezultirati potpunim otkazivanjem sustava. Pravovremena dijagnostika može otkriti problem u ranoj fazi, kada je još moguće jednostavno ga riješiti.


Zaključak

Turbopunjač je jedan od najvažnijih, ali i najosjetljivijih dijelova suvremenog motora. Iako je dizajniran za dugotrajan rad, njegova pouzdanost uvelike ovisi o načinu upotrebe i održavanja. Kroz ovih deset savjeta možete izbjeći većinu problema povezanih s turbinom, a samim time produžiti životni vijek cijelog motora. Ključ je u redovitom održavanju, korištenju kvalitetnih ulja i dijelova, pozornom praćenju simptoma i odgovornoj vožnji. Turbina vam neće oprostiti nepažnju – ali će vas nagraditi dugim i snažnim radom ako je tretirate kako treba.