Više nije tako daleko dan kad ?e postojati samo pet proizvo?a?a automobila!

0
900

Velike ribe jedu male i nije više tako daleko dan kad ?e postojati samo 5 proizvo?a?a auta! Udružiti se ili propasti, pitanje je sad…

Spajanja, partnerstva i bankroti su na redu. Još 2003. Ferdinad Piech, tadašnji ?elnik VW Grupe vidovito je prognozirao kako ne?e pro?i dugo a da se ne dogodi neminovo. Veliki proizvo?a?i “pojesti” ?e male i bit ?e na globalnom tržištu svega pet zna?ajnih proizvo?a?a, a VW je biti No.1! Piech je do svoje smrti što integrirao što preuzeo Škodu, Seat, Porsche 2012. godine…. Zatim je Grupa posegnula za prestižnim markama Bentley i Bugatti. Krajem 2012. Volkswagen je posjedovao ?ak 12 marki izravno ili kontrolirano, uklju?uju?i Lamborghini, MAN i Scania proizvo?a?e kamiona i bivši talijanski ponos motocikla Ducati. U globalnoj autoindustriji, koja se smanjuje ve? nekoliko godina i koja je teško pogo?ena epidemijom koronavirusa, nastavljaju se spajanja i preuzimanja, a neki se proizvo?a?i tako?er povla?e s pojedinih tržišta. Promjene se doga?aju i na hrvatskom tržištu, gdje se sve više uvoznika automobila, koji su gotovo bez iznimke u stranom vlasništvu, udružuje pod zajedni?kim krovom.

Udruživanje i integracije proizvo?a?a automobila zapo?ele su puno prije globalizacije. Nova partnerstva obe?avaju kroz suradnju u tehnologiji, elektri?noj mobilnosti i autonomnoj vožnji. Prošla je godina od smrti Ferdinanda Piecha, bivšeg ?elnika Volkswagen koncerna, koji se smatrao jednim od najsposobnijih, najodlu?nijih i neusmjernijih ljudi u svjetskoj automobilskoj industriji. On je ?esto djelovao protiv svojih principa, samo da bi zadržao utjecaj.

Unuk slavnog Ferdinanda Porschea došao je na ?elo najuspješnije europske automobilske grupe 2003. godine. Uspješnom integracijom marki Seat i Škoda, samouvjereno je izjavio da ?e za nekoliko godina na svijetu postojati samo pet, sedam proizvo?a?a automobila, s time da ?e Volkswagen biti neprikosnoveno na vrhu.

Istodobno, Piëchovo krunsko postignu?e u Volkswagenu zasigurno je spajanje marke Porsche 2012. godine. Zatim je Grupa posegnula za prestižnim markama Bentley i Bugatti. Krajem 2012. Volkswagen je posjedovao ?ak 12 marki izravno ili kontrolirano, uklju?uju?i Lamborghini, MAN i Scania proizvo?a?e kamiona i bivši talijanski ponos motocikla Ducati.

Piecha spominjemo u svezi s najnovijim promjenama na svjetskoj karti automobila, jer bio je vizionar s u?inkovitom strategijom smanjenja troškova, pažljivim planiranjem razvoja (usprkos nekim propuštenim modelima poput Audija A2, Bugattija Veyrona i Volkswagen Phaetona) i željom da Grupa Volkswagen je postao najve?i automobilski mogul na svijetu.

Ali znao je i re?i ne, pa je tako 2014. zalupio vrata talijanskom Fiatu, nakon što su se njegovi vlasnici previše ustru?avali oko prodaje ve?inskog udjela, ili pojedinih marki automobila, me?u kojima je Volkswagen najviše mirisao na Alfu Romeo.

Tada je Fiat vodio Sergio Marchionne, koji je preminuo prije dvije godine, još jedno od karizmati?nijih lica nedavne ere globalne automobilske industrije. Nakon neuspjeha ameri?kog General Motorsa, koji je 2000. godine odlu?io prodati 20 posto udjela u Fiat Auto, i naknadne sudske nagodbe kojom su Amerikanci vratili Talijanima svoj udio od 10 %, uz pla?anje 1,55 milijardi eura, bio nekadašnji ponos talijanske industrije bez jasnog smjera za daljnji razvoj.

Marchione je bila klju?na figura u još jednom Fiatovom vjen?anju s Amerikancima. Spojio se s Chryslerom 2014. godine, no ?ini se da su imali više od veze na ameri?koj strani Atlantika. Postupnim oživljavanjem marke Jeep, Marchionne je napravio križ preko marke Lancia, ali tako?er o?ito nije pronašao pravo rješenje za Fiat i Alfu Romeo.

Ni prošle godine planirani pokušaj spajanja Fiata s Renaultom nije bio uspješan. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) povukao je ponudu, jer je Renaultov partner Nissan, koji zajedno s Mitsubishijem ?ini trostruki savez, a francuska država, kao djelomi?ni vlasnik Renaulta, nije odlu?ila za talijansku ponudu, koja je uklju?ivala ponudu za pola vlasni?kog udjela. I na kraju, ali ne manje važno, Renault, koji se suo?ava sa zna?ajnim padom prodaje automobila i smanjenjem prihoda, ima dovoljno vlastitih problema, barem ?e u idu?e tri godine ukinuti gotovo 15.000 radnih mjesta širom svijeta, uklju?uju?i 4600 u Francuskoj. Plan tako?er predvi?a smanjenje petine proizvodnje i zatvaranje nekih proizvodnih pogona.

Na kraju je FCA (s gubitkom od milijardu eura zbog lošeg poslovanja i epidemije koronavirusa) sletio u zagrljaj francuske grupe PSA, gdje su njema?ki Opel smjestili uz bok Peugeotu, Citroenu i DS Automobilesu u jesen 2017. godine. Kombinirana tvrtka zove se Stellantis, a FCA i PSA dovršit ?e cijeli postupak u prvom tromjese?ju idu?e godine. Spajanjem ?e se stvoriti ?etvrti najve?i automobilski koncern s proizvodnjom od 8,7 milijuna vozila i 17 marki koje ?e dijeliti tehnologije, motore i osnove pojedinih modela.

Pogrešna spajanja i udruživanja

U ne tako davnoj prošlosti u automobilskom su svijetu još uvijek postojale neke veze i akvizicije visokog profila, ali i propali proizvo?a?i i nespretni krajevi marki automobila. Bavarski BMW kupio je britansku tvrtku MG Rover 1994. godine, a time i marku Mini, koja je postigla uspjeh nadogradnjom legendarnih modela i svježim pristupom. Nijemci nisu imali takve sre?e s markom Rover (vjerojatno nisu razumjeli britanski ponos automobilske industrije) pa su je 2006. zajedno s pravima na upotrebu marke prodali kineskoj tvrtki SAIC.

‘Vjen?anje’ je 1998. godine spalila i Daimler Group koja je u savezu s Chryslerom (promijenili su ime u DaimlerChrysler) prije svega vidjela priliku da Mercedes-Benzova trokraka zvijezda prodre na ameri?ko tržište. Ali ameri?ki dio tvrtke bio je financijski težak i nakon nepunih deset godina prodan je investicijskom fondu CCM (Cerberus Capital Management). Daimler je svoj udio prodao za 5,5 milijardi eura.

Me?u brendovima koji se gase, restrukturiraju ili ?ak povla?e (nedavno), najzvu?nija je najava japanskog Mitsubishija, gdje su potvrdili da kupcima sa starog kontinenta ne?e predstavljati nikakve modele nove generacije (što vjerojatno dugoro?no zna?i povla?enje). Trenutni modeli i dalje ?e biti dostupni u Europi sve dok to dopuštaju propisi o emisijama i ovisno o zalihama.

Prognoza je uslijedila nakon mra?nog prvog kvartala poslovne godine, kada je japanski proizvo?a?, ina?e ?lan saveza Renault-Nissan-Mitsubishi, generirao gubitak od 1,41 milijarde eura. Uz postupno ukidanje europskog tržišta, Mitsubishi ?e restrukturirati svoje proizvodno osoblje, smanjiti troškove istraživanja i razvoja i zatvoriti jednu od svojih tvornica do 2021. godine. Ina?e, Mitsubishi nije jedini proizvo?a? automobila koji se odrekao Europe s izuzetno zahtjevnim zakonima o zaštiti okoliša. Prije nekog vremena povukao se japanski Daihatsu, a njemu je prethodio Chevrolet, a talijanski Fiat, kao što je spomenuto, upalio je svije?u za marku Lancia.

Promjene na HR tržištu

U posljednjih godinu dana došlo je i do promjena u vrstama uvoznika automobila na hrvatskom tržištu. Krajem prošle godine švicarska grupa Emil Frey, jedan od najve?ih trgovaca vozilima u Europi, preuzela je Autocommerce, uvoznika koji je bio zadužen za Fiat, Jeep, Fiat Professional i Alfu Romeo.

Švicarci su ve? posjedovali kompaniju koja se brine o uvozu i distribuciji Citroena, DS Automobila i Peugeota, a koja je još do pred tri godine bila u rukama tvornica. Sve njihove tvrtke spojene su sad u novoosnovanu grupu, koja ?e se po obimu poslovanja sasvim sigurno uzdignuti i na drugo mjesto me?u automobilskim konglomeratima u Hrvartskoj, odmah iza Porsche Croatia.

Udruženje uvoznika automobila smatra ovakva udruživanja vrlo pozitivnim. Poslovanje u privatnoj tvrtki odgovornije je i puno lakše, posebno u smislu korporativnih pravila i mogu?nosti brze prilagodbe trenutnoj situaciji. Radi se o pronalaženju sinergija i ekonomija koje su tako?er dobre za kupce automobila.

Globalna proizvodnja automobila smanjila se prosje?nom godišnjom stopom od -0,9% izme?u 2015. i 2019., dosegnuvši 63,3 milijuna jedinica u 2019. Predvi?a se da ?e se proizvodnja pove?avati prosje?nom godišnjom stopom od 1,5% tijekom sljede?ih pet godina, se na 68,2 milijuna do kraja 2024., dosežu?i 511,8 milijardi eura.

Promjene su se pred koji mjesec dogodile i u Opelu koji, usprkos bliskom srodstvu sa spomenutim francuskim markama, sasvim neo?ekivano ne?e raditi pod pokroviteljstvom Emil Frey Grupe. Od nedavno Opelove operacije u Sloveniji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini biti ?e u rukama neovisnog ma?arskog uvoznog partnera Wallis Automotive Europe. Bivši uvoznik BMW-a i Mini-ja za Ma?arsku ve? predstavlja marke Jaguar i Land Rover u jadranskoj regiji (Slovenija, Hrvatska, Srbija, sjeverna Makedonija, Bosna, Albanija, Crna Gora i Kosovo) i u Ma?arskoj, te Ssangyong u ?eškoj, Slova?koj, Ma?arskoj i u Rumunjskoj.

Koncern Automobilski brendovi
BMW BMW, Mini, Rolls-Royce
Daimler Mercedes-Benz, Smart
Renault-Nissan-Mitsubishi Renault, Dacia, Samsung, Infiniti, Mitsubishi, Nissan
Hyundai-Kia Hyundai, Kia, Genesis
Ford Ford, Lincoln
Volkswagen Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini
Stellantis Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Ram, Citroen, DS Automobiles, Peugeot, Opel/Vauxhall
Toyota Daihatsu, Lexus, Scion, Toyota
General Motors Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC
Tata Motors Jaguar, Land Rover
Zhejiang Geely Lotus, Polestar, Volvo
reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com