Naslovna Izbor uredništva Vozački savjeti za vožnju po gužvama prilikom povratka s mora – kako...

Vozački savjeti za vožnju po gužvama prilikom povratka s mora – kako sačuvati živce i sigurnost

0
55

Kraj ljeta i vikend povratci s mora za mnoge vozače znače isto – beskrajne kolone na autocestama, spor promet kroz naplatne kućice, nervozne vozače i temperaturu asfalta koja se penje do 60 °C. Dok se vi vraćate kući puni lijepih uspomena, vaš automobil i vi sami prolazite test strpljenja, koncentracije i tehnike vožnje. Upravo zato donosimo detaljan vodič kako preživjeti gužve i smanjiti rizik od prometnih nezgoda.


1. Planiranje polaska – izbjegnite “rush hour” na povratku

Najbolja vožnja po gužvama počinje prije nego što sjednete u automobil. Statistika HAK-a pokazuje da su najveće kolone na autocestama A1 i A6 u nedjelju između 10 i 18 sati. Ako je moguće, planirajte povratak ranije ujutro ili kasno navečer. Osim što ćete izbjeći najveće zastoje, smanjit ćete i rizik od sudara zbog umora i nervoze drugih vozača.


2. Provjerite automobil prije puta

Vožnja po gužvi stvara dodatno opterećenje na motor i kočnice, osobito ljeti. Provjerite:

  • razinu ulja i rashladne tekućine,

  • tlak u gumama (povećajte ga za 0,2 bara ako ste puni prtljage),

  • stanje brisača i tekućine za stakla (insekti i prašina brzo smanjuju vidljivost).
    U gužvi se često krećete sporije, ali motor se više grije zbog manjka protoka zraka – stoga redovito pratite temperaturu.


3. Udaljenost je ključ – zaboravite “guranje”

U kolonama mnogi vozači voze preblizu, misleći da će tako stići brže. U stvarnosti, to povećava rizik sudara i dodatno usporava promet. Održavajte barem dvije sekunde razmaka od vozila ispred, čak i pri malim brzinama. To vam daje dovoljno vremena za reakciju ako vozač ispred naglo zakoči.


4. Iskoristite “defenzivnu vožnju”

Defenzivna vožnja u gužvama znači:

  • stalno skenirajte retrovizore i mrtve kutove,

  • predviđajte poteze drugih vozača,

  • izbjegavajte nepotrebno pretjecanje.
    U gužvi je bolja taktika “ići svojim tempom” nego stalno mijenjati trake u potrazi za bržim prolazom – često ćete na kraju biti na istoj poziciji kao i oni koji nisu riskirali.


5. Čuvajte spojku i kočnice

Stalno kretanje i zaustavljanje grije kočnice i troši spojku. Umjesto da stojite na poluspojkama, koristite prvu brzinu ili neutralni položaj kada se kolona ne miče. Kod automatskih mjenjača, ako stojite dulje od 30 sekundi, prebacite u “N” i aktivirajte ručnu kočnicu – to smanjuje opterećenje na mjenjač.


6. Klimatizacija – udobnost i sigurnost

Vrućina u kabini smanjuje koncentraciju i povećava razdražljivost. Držite klimu uključenom, ali nemojte hladiti ispod 22 °C – prevelika razlika između vanjske i unutarnje temperature može uzrokovati umor i glavobolje. Ako auto pregrijete iznutra, klima će raditi na maksimumu i dodatno opteretiti motor, što može povećati potrošnju goriva.


7. Pripremite “antistres” opremu

Zaliha vode, lagani zalogaji (orašasti plodovi, voće), sunčane naočale i dobra glazba ili podcast mogu učiniti gužvu podnošljivijom. Hidratacija je ključna – gubitak tekućine od samo 2% smanjuje koncentraciju i produžuje vrijeme reakcije.


8. Budite fer vozač

Nervozni vozači koji “ne daju” drugima uključiti se u traku, ili koji blokiraju spajanje kod suženja ceste, samo dodatno pogoršavaju promet. Poštujte pravilo “zatvarača” – naizmjenično propuštanje vozila – koje dokazano smanjuje dužinu zastoja.


9. Pauze su obavezne

Ako je put dulji od tri sata, planirajte barem jednu pauzu od 15 minuta. Autoceste nude odmorišta svakih 30–50 km. Iskoristite ih da protegnete noge, razbistrite glavu i smanjite rizik od “tunelskog vida”.


10. Mentalna priprema – gužva nije utrka

Najveća pogreška u vožnji po gužvama je emocionalna vožnja – frustracija vodi do rizičnih poteza. Umjesto da razmišljate o tome koliko kasnite, usredotočite se na sigurnost i prihvatite gužvu kao dio putovanja.


Zaključak

Gužve pri povratku s mora su neizbježne, ali stres i opasnosti koje one nose mogu se znatno smanjiti pravilnom pripremom i promjenom vozačkih navika. Ključ je u planiranju, održavanju sigurnosnog razmaka, očuvanju koncentracije i poštovanju drugih sudionika u prometu. U konačnici, bolje je stići 30 minuta kasnije – nego nikada.