70. Ro?endan: Porsche 356 (1948.)

0
484

Legendaran Porsche 356 bio je luksuzan sportski automobil i prvi model kojeg je proizvela austrijska tvrtka Porsche Konstruktionen GesmbH, a nastavio je Porsche GmbH. Nakon što je profesor Ferdinand Porsche, kojeg je Adolf Hitler neizmjerno cijenio, stvorio Volkswagen Bubu za narodne mase, njegov sin Ferdinand Ferry Porsche na istim je temeljima kreirao sportski model, namijenjen tadašnjoj zlatnoj mladeži nacisti?ke Njema?ke.

Šasija je bila potpuno nova, dizajn je potpisao Erwin Komenda, ali brojne mehani?ke komponente bile su posu?ene s Volkswagen Bube, obzirom da je i Porsche 356 imao stražnji pogon, a motor smješten straga bio je zrakom hla?en 4-cilindraš. No, usprkos ?injenici da je 1,1-litreni motor sa 40 KS bio nejak, mala masa i iznimno dobra upravljivost u?inili su ga popularnim me?u voza?kim znalcima, dok je atraktivan dizajn osvajao sve. Premda je bio skuplji, a performansama inferioran, u usporedbi s, primjerice, Jaguarom XK120, prodaja je bila odli?na.

Nejak motor nadokna?ivala je izvrsna aerodinamika pa je i sa 40 KS jurio ozbiljnih 140 km/h. No, velika popularnost me?u kupcima ponukala je Ferrya Porsche na brzu reakciju. Od po?etnih 40 KS snaga je narasla na 70 KS iz 1.5-litrenog motora pa na ?ak 95 KS, što je ve? bilo dovoljno za okruglo 200 km/h. Zadnju modifikaciju doživio je 1962. godine, kad je predstavljena izvedba 2000GT s rasnih 155 KS. Porsche 356 pao je u drugi plan 1963. godine, kad je na salonu automobila u Frankfurtu predstavljen Porsche 911, koji se prvotno trebao zvati 901, ali je Peugeot uložio veto na to ime, jer je zaštitio sve troznamenkaste kombinacije brojeva s nulom u sredini.

Proizvodnja Porschea 356 završila je 1965. godine, a naklada od 76.313 primjeraka najbolje govori u prilog planetarnoj popularnosti. Obzirom da je rije? o sportskom dvosjedu, takav uspjeh može se smatrati fascinantnim. Osim me?u obi?nim kupcima, Porsche 356 bio je popularan i me?u elitom. Najpoznatiji slavni vlasnik svakako je tragi?no preminuli glumac James Dean. Buntovnik bez razloga život je izgubio u izvedbi 550 Spyder, koji je imao aluminijsku karoseriju pa je ukupna masa iznosila svega 550 kg, dok je 1.5-litreni motor ispaljivao 110 KS.

Premda se Porsche 356 od po?etka proizvodio kao kupe i kao kabriolet, ?ak 70 posto kupaca biralo je izvedbu sa zatvorenim krovom. Najve?i dio proizvodnje bio ne namijenjen izvozu. U rodnoj Njema?koj ostalo je svega 25 posto proizvedenih primjeraka, a ?ak 50 posto kompletne proizvodnje prodavalo se ‘preko bare’.

Porsche 356 ostat ?e zapam?en u povijesnim knjigama i kao prvi model na kojem je predstavljen logotip Porschea koji je i danas u upotrebi. Prvi primjerci s novim logotipom u prodaju su stigli 1953. godine.