Blato, prašina i 4×4: kako voziti offroad

0
1122

Od Majstorske ceste na Velebitu do blatnog puta do vinograda, vožnja izvan asfalta može biti zanimljivo iskustvo, pogotovo uz odgovaraju?e vozilo. Zato donosimo 15 savjeta za offroad vožnju automobilom: 

Za po?etak
1. Poštujte tu?e vlasništvo i prirodu. Ako vozite šumskim putevima, travnjacima ili prelazite po koritima potoka, ne ostavljajte ve?i trag nego što je potrebno. Nije sportski ostaviti trag motornog ulja i uništenog drve?a na ne?ijoj imovini ili u okolišu uop?e.

2. Budite spremni na mogu?nost da ostanete u kvaru ili da auto ostane zarobljen na teškom terenu. Ovo pogotovo vrijedi za cestovne automobile; ve?ina ih nema terenske sposobnosti, bez obzira što su SUV-ovi. A i kada se radi o tvorni?ki ili naknadno pripremljenom automobilu, teški terenski uvjeti zna?e da ?e se prije ili kasnije nešto pregrijati, slomiti ili pokvariti.

3. Za ozbiljniju terensku vožnju potrebna je oprema kao što su sajle, lopate i trakcijski podmeta?i za kota?e (traction board). 

4. Priprema samog automobila je financijski zahtjevna kao i drugi hobiji; možete voziti serijski automobil, ali nebo je granica za ulaganja – getribe, ovjesi, gume itd.

5. Kao i za ronjenje, dobro je da niste sami i da netko zna gdje se vozite.

O automobilu: upoznajte i pripremite svoje vozilo
6. Isprobajte pogon u kontroliranim uvjetima, pro?itajte korisni?ki priru?nik, pretražite video snimke na internetu. Fluidno šaltajte brzine ili mijenjajte duge i kratke prijenosne omjere, zaklju?avajte i otklju?avajte diferencijale, te uklju?ujte ili isklju?ujte kontrolu proklizavanja. Odabir optimalnih postavki pogona na grbavom, skliskom, rahlom, blatnom ili zaraslom terenu ?ini razliku izme?u odli?nog prolaza i gacanja po blatu oko auta s lopatom i sajlom u rukama.

7. Steknite osje?aj za prilazni i silazni kut te pregibni kut: to služi procjeni pod kojim nagibom dolazite na uzvisinu, odlazite s nje i prelazite prijevoje, a da auto ne lupi u tlo ili ne ostane nasukan. 

8. Obratite pozornost na položaj diferencijala, koji je obi?no bliže tlu od ostatka automobila (osim ako automobil ne koristi planetarni prijenos na kota?e, odnosno portal axle). Primjetili ste kako na zemljanim putevima nastaje hrbat po sredini, odnosno kako kota?i kopaju kanale? Na terenskim automobilima su diferencijali ?esto pomaknuti u stranu, bliže jednom kota?u, kako bi se izbjeglo nasukavanje ili udarci na sredini takvih puteva.

9. Po potrebi snizite tlak zraka u gumama. Ve?a površina gume na terenu bolje raspore?uje težinu vozila pa auto ne?e toliko propadati, ali za neke je situacije bolje dati gasa i prokopati do ?vrš?e podloge. Ra?unajte i da odre?eni stupanj proklizavanja kota?a smanjuje naprezanja pogonskog sklopa.

O tehnici vožnje
10. Pregledajte teren i planirajte kretanje, uklju?uju?i mogu?nost povratka po istom ili alternativnom putu.

11. O?ekujte podupravljanje. Uz terenske gume, servo, teški auto, promjenjivi nagib presjeka puta i sklizanje podloge, ra?unajte da prednjim kota?ima nalazite prianjanje na mahove.

12. Palci van! Udar na kamen, neravninu, rupu i sli?ne grube terenske konfiguracije može naglo skrenuti prednje kota?e, što se povratno osjeti na trzajnom okretanju volana koje može slomiti prste ako volan držite kao pri cestovnoj vožnji. U slu?aju terenske vožnje, bolje je palce položiti na obru? volana umjesto obujmiti ga.

13. Ovisno o pogonu, skretanje i upravljanje automobila može biti bolje ako date gasa; to može zarotirati stražnji kraj, ili pak uklju?iti i prednji pogon pa smanjiti podupravljanje. 

14. U jednom starom Land Roverovom instrukcijskom videu javlja se uputa as slow as possible, as fast as necessary – sporo koliko je mogu?e, brzo koliko je potrebno. Na primjeru uspona, dajte gasa prije, održavajte brzinu i prije prijevoja pustite gas da inercija odvede vozilo na preko samog prijevoja.

15. Ra?unajte na visoko, promjenjivo težište. Terenski automobili prilago?eni su za dugi hod ovjesa kako se bi osigurao kontakt s podlogom i na neravnom terenu. To je jedan od ?imbenika zbog kojih terenski automobili imaju izraženije njihanje karoserije. Uz samu visinu automobila, to zna?i da je težište relativno visoko te da se pri vožnji težište izraženije pomi?e. Zbog toga je izraženiji i rizik od prevrtanja, što treba imati na umu npr. dok se vozi pod bo?nim nagibom; jedno skakanje kota?a preko hupsera može prevrnuti vozilo.

Na koncu napomenimo da imate na umu kako ipak postoji razlika izme?u odlaska na kampiranje po šumskom putu gdje ?e se auto samo zablatiti, i offroad vožnje po težem terenu i višom brzinom kada se izbijaju opruge, udubljuje karoserija i pucaju kardani. Sretan put!

Foto: Falke snimanja

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com