Evo što je točno WLTP protokol i zašto je prepolovio ponudu novih automobila

0
679
WLTP

Novi protokol za mjerenje potrošnje goriva u automobilima WLTP na snagu je deklarativno stupio 1. rujna 2017. godine, od 1. rujna 2018. godine dosadašnji protokol NDEC konačno je otišao u povijest, a WLTP je postao relevantan za izračun poreza i davanja.

Vjerojatno ste primijetili da se ponuda novih modela u Hrvatskoj u proteklo vrijeme drastično smanjila. No, tako je svugdje u Europi, jer su brojni proizvođači automobila uvođenje WLTP protokola za mjerenje potrošnje goriva dočekali nespremni.

Da je stvar ozbiljna, najbolje dokazuju sve češće najave o obustavi proizvodnje pojedinih modela ili smanjenju snage motora. Seat Leon Cupra i Volkswagen Golf R ostali su bez 10 konjskih snaga, s tržišta je na četiri mjeseca povučen Peugeot 308 GTi, proizvodnju pojedinih modela obustavio je i Porsche

No, mnogi i dalje ne znaju što je zapravo WLTP protokol? Po čemu se WLTP razlikuje od dosadašnjeg protokola NDEC?

Pa, krenimo redom… Inicijativa brojnih institucija za modernizacijom postojećeg protokola NEDC postoji već više od 10 godina, ali ju je tek skandalozna afera Dieselgate uspjela gurnuti u prvi plan. Mnogi su se plašili WLTP protokola. I to s razlogom. Stručnjaci predviđaju kako će pojedinim modelima tvornički deklarirana potrošnja narasti za više od 50 posto. Točno za iznos za koji su kupci na neki način bili prevareni. I dobro je da je tako. Dobro je da se konačno realni podaci istjeraju na vidjelo.

Naime, postojeći protokol NEDC (New European Driving Cycle) nastao je još 1970. te se u osnovi bazira na dva zasebna testa. Gradski traje 13 minuta i simulira vožnju u urbanom području, uz tri zaustavljanja i najveću brzinu od 50 km/h, a izvangradski uključuje četiri faze nježnih ubrzavanja do brzine od 120 km/h, a traje šest minuta i 40 sekundi. Vrijednost potrošnje u kombiniranom ciklusu dobije se čistom matematikom. Već letimičnim pogledom jasno je kako su ti kriteriji zastarjeli te da je nužna brza i temeljita promjena.

Osim metode mjerenja stare gotovo pola stoljeća, krivci za nerealno dobre rezultate su i sami proizvođači, koji tijekom testa koriste razne trikove. Sve usisnike i procjepe na karoseriji prekriju trakama, preklope retrovizore, gume napušu na nerealno visoku vrijednost, koriste rjeđe ulje u motoru, ugase sve potrošače električne energije…

WLTP protokol otkrit će sve mane downsizing turbobenzinaca, koji u brošurama troše na kapaljku, a u realnom životu od 30 do 50 posto više. Također, novi protokol mjerenja mogao bi biti posljednji čavao u lijesu automobila s dizelskim motorom, kojima ugledni stručnjaci predviđaju konačan pad u roku od najviše pet godina. Pojedinim će osjetno narasti cijena, jer će se ispostaviti da emitiraju puno više CO2 od deklariranih brojki, dok će drugima presuditi Euro 6 norma. Naime, prema novom WLTP protokolu neće zadovoljavati Euro 6 te će morati biti povučeni iz prodaje.

Potpun prelazak na protokol WLTP, a pogotovo na normu Euro 6d mogao bi uistinu biti krajem dizelskih motora kakve poznajemo. Na površinu će isplivati sve njihove mane, a porastom izmjerene potrošnje goriva osjetno će im narasti cijene, jer će pripadati skupljim poreznim razredima. Hajka na dizelaše već je ionako odavno počela…

Što se tiče Hrvatske, pojedini modeli, pa čak i cijele game, vraćaju se u ponudi. Primjerice, Citroën, Peugeot i DS već imaju sva vozila homologirana u skladu s protokolom WLTP.