Ispuh: zvuk i performanse motora

0
181

Podrapani auspuh zvuči glasno, ali ne podiže snagu motora (može ju i prigušiti zbog nepovoljnih vrtloženja ispušnih plinova). Sportski ispušni sustavi pažljivo su projektirani kako bi motor što lakše izbacio ispušne plinove, tj. da se što manje energije potroši na čišćenje komora za izgaranje. 

Uz to, koristi se vakuum koji puls ispuha ostavlja za sobom, koji može olakšati put ispušnom pulsu (podtlak ga povlači) iz idućeg cilindra. Uračunava se i ispiranje cilindra zrakom u periodu u kojem su ispušni i usisni ventili istovremeno otvoreni. 

Za ispuhe visokih performansi koriste se i lagani materijali te manje zvučne izolacije, prigušivača, a za trkaću pistu, miču se i katalizatori. To sve skupa daje bolji ton, a naravno, i akustična svojstva ispuha se predviđaju i dizajniraju.

Još jedan faktor u jednadžbi dobrog ispuha je sprječavanje povrata plinova prema motoru, osim kod dvotaktnih benzinskih gdje je to povoljno. Benzinski dvotaktni motori najčešće komprimiraju smjesu goriva i zraka pomoću kretanja klipa i geometrije kućišta radilice; rezonantni povrat plinova u komoru za izgaranje je povoljan i služi dodatnom nabijanju cilindra neizgorenom smjesom iz ispuha. Dvotaktni dizeli pak zrak upuhuju u cilindar, a gorivo ubrizgavaju posebno; zbog potrebnog višeg stupnja kompresije i konstrukcije usisnih i ispušnih otvora (ili ventila), potreban im je usis višeg tlaka pa koriste prednabijanje (iznimke su mali i lagani motori koji rade na samozapaljive smjese, poput nekih aviomodelarskih motora). 

Na koncu, kao praktični savjet možemo istaknuti kontrolu ispravnosti ispušnog sustava, a u slučaju prelaska na drugi sustav, tražiti sustav prilagođen motoru. Današnji cestovni ispušni sustavi su tihi i obično projektirani da ne prigušuju motor. Za starije i automobile pri kojima ispuh nije toliko precizno dizajniran ili sastavljen bi se promjena ispušnog sustava poznala na performansama i na zvuku, no obično jedna modifikacija povlači drugu, od unaprjeđenja geometrije ispušnih ventila do upravljačke elektronike motora.

Zaključno, ispuh visokih performansi obično je glasan, ali nije svaki glasni ispuh koristan za performanse.