Jochen Rindt: Jedini posthumni F1 prvak

0
439

Možda neću doživjeti 40. rođendan, no dok me smrt ne sustigne proživjet ću u životu više nego itko drugi. Autor te rečenice bio je Jochen Rindt. Nije gasio svjećice na torti niti za 30. rođendan, preminuo je dvije godine ranije na treningu u Monzi 1970.

Bio je jedan od onih vozača zbog kojih se čekalo u redu za ulaznice. U svojih 28 godina života Jochen je i proživio puno više od ikoga drugoga, a jedini je vozač u F1 povijesti, koji je naslov osvojio posthumno.
– Koliko često vozite na granici mogućeg? – pitali su Rindta jednom prilikom novinari.
– Nikad ne vozim unutar granica – odgovorio im je Jochen.

Rođen je 18. travnja 1942. u njemačkom gradu Mainzu u vihoru rata. Bio je iz imućne obitelji, otac Karl bio je vlasnik tvornice začinima ‘Klein & Rindt’. Jochen je bez oca i majke Ilse ostao kad je imao samo jednu godinu, roditelji su mu poginuli u Savezničkom bombardiranju Hamburga. Preselio se tada kod bake i djeda u Graz.
Kao klinac više je bio u gipsu nego u školi. Čim je narastao da može voziti motore s prijateljima je stalno organizirao utrke. U osnovnoj školi bio je miran i povučen, no prelaskom u srednju ‘eksplodirala’ je njegova buntovna osobnost. Izbačen je iz više privatnih škola, a zbog utrka policija je mu je gotovo svakodnevno dolazila na vrata.
– Bio sam zaista nemoguć u srednjoj školi, jednom sam čak motociklom gotovo pregazio učitelje – rekao je Jochen Rindt.

Upisao je 1961. studij svjetske trgovine u Beču, no nije otišao na nijedno predavanje. Umjesto toga s prijateljem Helmutom Markom otišao je na F1 utrku na Nürburgringu i tada se Jochen zaljubio u taj sport. Premda mu je otac Nijemac te je rođen u Mainzu, Jochen se natjecao pod austrijskom zastavom. Ništa neobično budući da je od svoje prve godine živio s bakom i djedom u Grazu. No, Rindt nikad nije previše mario za krvna zrnca, kad god ga je netko pitao za nacionalnost uvijek je isto odgovarao.
– Ja sam Europljanin.

Ozbiljno se utrkama počeo baviti 1964. kad je kupio Brabhamov bolid za F2 utrke. Već u drugoj utrci pobijedio je Grahama Hilla, a britanski mediji bili su u šoku.
– Većina Engleza nikad nije čula za mene, pa sam iduće jutro u novinama pročitao da sam mladi Australac. Za Britance su trkaći vozači dolazili samo iz Australije ili Novog Zelanda – istaknuo je Rindt, koji je 1965. pobijedio na utrci 24 sata Le Mansa.

U Formulu 1 ušao je 1964., a već dvije godine kasnije u Cooperu je osvojio treće mjesto u prvenstvu, triput se penjao i na pobjedničko postolje. Najveći uspjesi krenuli su kad je 1969. počeo voziti za Lotus kao zamjena za Clarka. Te sezone je ostvario i prvu pobjedu na VN Amerike, a potom je došla 1970. Tijekom 60-ih i 70-ih godina Formula 1 bila je vrlo opasan sport. Svake godine netko od vozača je preminuo. Rindt je postao jedan od glavnih zagovornika sigurnosti, pogotovo nakon što je dobio kćer Natashu u braku s finskim modelom Ninom Lincoln. Natasha će godinama kasnije raditi s Bernijem Ecclestoneom.

Te 1970. Rindt je pobijedio u pet od prvih devet utrka, no u petom krugu treninga u Monzi izgubio je život. Otkazala je prednja desna kočnica na njegovu bolidu te je završio u zaštitnoj ogradi. Smrtonosne ozljede ipak mu je zadao sigurnosni pojas, koji ga je stegnuo oko vrata.

Jochen Rindt je preminuo samo nekoliko metara dalje od mjesta gdje je život devet godina ranije izgubio njegov idol Wolfgang von Trips. Dok je Von Tripsa do kraja 1961. bodovno prestigao Phil Hill, Rindt je do kraja prvenstva ostao na prvom mjestu te mu je naslov dodijeljen posthumno.