Tuniranje automobila za povremeni odlazak na track day – primjerice na stazu poput Automotodroma Grobnik – zahtijeva pažljivo planiranje i ulaganja u određene komponente koje će poboljšati performanse, sigurnost i pouzdanost automobila bez da ga učinite nepouzdanim ili pretvrdim za svakodnevnu vožnju. U nastavku donosim detaljne upute po koracima, s tehničkim objašnjenjima i savjetima.
🎯 CILJ: Automobil koji je sposoban za povremene track day vožnje, a da i dalje ostane registriran, legalan i vozan po cesti.
1. Osnova – zdrav serijski automobil
Prije bilo kakvog tuniranja, provjeri sljedeće:
-
Motorski sklop: Kompresija cilindra, bez curenja ulja, rashladni sustav bez gubitaka.
-
Kočnice: Diskovi i pločice u dobrom stanju, kočiona tekućina promijenjena (dot 4 minimalno).
-
Ovjes: Bez lufta u selen blokovima, kuglama, zglobovima.
-
Gume: Simetrične istrošenosti, bez “balona” i oštećenja.
Ako auto nije mehanički ispravan u serijskom stanju – nema smisla ulagati u nadogradnje.
2. Kočnice – Prva stvar za doradu
Track day će ekstremno opteretiti kočioni sustav. Stoga:
✔ Nadogradnja:
-
Performance pločice (npr. Ferodo DS2500, EBC Yellowstuff, Hawk HP+)
-
Više gripa i otpornosti na fade
-
-
Narezani ili bušeni diskovi (npr. Tarox, Brembo Sport)
-
Bolje hlađenje, manji rizik od “glaziranja”
-
-
Kočiona tekućina visokog vrelišta (npr. Motul RBF600, Castrol SRF)
-
Redovito mijenjati, barem 1x godišnje
-
-
Pletena crijeva (npr. Goodridge)
-
Precizniji osjećaj na pedali
-
❌ Izbjegavati:
-
“Big brake kitove” ako ne planiraš ozbiljan time attack – teže su, skuplje održavanje.
3. Ovjes – kompromis između ceste i staze
Ovjes ima ključnu ulogu u upravljivosti. Preporučuju se:
✔ Nadogradnja:
-
Sportski amortizeri i opruge (npr. Bilstein B8 + Eibach Pro-Kit)
-
Snižavaju težište, poboljšavaju bočnu stabilnost, a ostaju udobni za cestu
-
-
Gewinde ovjes (coilover) (npr. KW V2, ST XTA, BC Racing)
-
Podesiva visina i tvrdoća – idealno za kompromis cestovno/staza
-
-
PU (poliuretanski) selen blokovi (Powerflex)
-
Tvrđi od gumenih, precizniji rad ovjesa
-
-
Anti-roll bar (npr. Eibach, Whiteline)
-
Smanjuje naginjanje, bolje držanje zavoja
-
4. Gume – najvažniji kontakt s podlogom
Track day gume ne znače “slickove”, ali moraš imati pravu smjesu:
✔ Preporučene gume (UHP – Ultra High Performance):
-
Michelin Pilot Sport 4S
-
Yokohama AD08R
-
Toyo Proxes R1R
-
Federal 595RS-R
-
Nankang AR-1 (blizu semi-slicka)
Za povremeni track day, uzmi gume dimenzije koje odgovaraju serijskim felgama, ali možeš:
-
Povećati širinu (ako felga dopušta)
-
Smanjiti profil (za bolji “sidewall flex”)
5. Felge – čvrstoća prije svega
Na stazi felga mora biti čvrsta i lagana:
-
Biraj lagane aluminijske felge s visokim indeksom nosivosti
-
OEM felge su često teške – zamijeni ih aftermarket modelima (npr. OZ, Team Dynamics, Enkei)
-
Ne pretjeruj s dimenzijama – veće felge = teže, lošiji odziv
6. Motor i hlađenje
Ako je auto mehanički zdrav, male dorade daju dobre rezultate:
✔ Preporučene nadogradnje:
-
Performance zračni filter (npr. BMC, K&N)
-
Izolacija usisa od topline (heat shield, hladniji usis)
-
Sportski ispušni lonac (mjerač otpora ispuha, ne nužno glasniji)
-
ECU remap (softversko podešavanje) – samo na pouzdanim osnovama
✔ Hlađenje:
-
Veći hladnjak vode (npr. Mishimoto)
-
Ulje za visoke temperature (Motul 300V, Ravenol Racing)
-
Ulje termometar i indikator tlaka – ne vozi bez nadzora
7. Unutrašnjost i ergonomija
Za bolje performanse i sigurnost, unutrašnjost mora biti funkcionalna:
✔ Nadogradnje:
-
Sportska sjedala (npr. Sparco, Recaro) – bolja bočna potpora
-
Trkaći pojas (4-točkovni) – ako je sjedalo pripremljeno za to
-
Volan manji promjer – bolji odziv, ako je legalno
Ako često ideš na stazu, razmisli o:
-
Ugradnji roll bara (polu-kavez) – dodatna sigurnost
-
Izbacivanje nepotrebne mase (rezervna guma, stražnja sjedala – privremeno)
8. Telemetrija i nadzor
Dobra analiza vožnje = brži napredak:
-
OBD II Bluetooth adapter + aplikacije (npr. Torque Pro, RaceChrono)
-
GPS data logger (npr. Garmin Catalyst, AIM Solo)
-
GoPro kamera – za analizu vožnje i linija
9. Održavanje i priprema prije svakog track daya
Prije svakog izlaska na stazu:
-
Provjeri tlakove i temperaturu guma
-
Dotegni sve vijke (posebno kotača)
-
Provjeri razine ulja, vode i kočione tekućine
-
Ukloni nepotrebne predmete iz kabine
-
Prati kočnice – ne vozi kući ako se “prekuhaju”
10. Što izbjegavati
-
Prejake tuning modifikacije bez dorade šasije
-
Pretvrde coilovere za svakodnevnu cestu
-
Jeftine kineske gume ili kočnice
-
Ugradnja elemenata koji nisu legalni za cestu (ako ti auto mora ostati registriran)
Zaključak
Tuniranje automobila za povremene izlete na Grobnik ne mora biti ekstremno, ali mora biti sustavno, tehnički ispravno i funkcionalno. Kreni od kočnica, ovjesa i guma, a tek nakon toga idi na motorne modifikacije. Prati stanje vozila, vozi pametno i uživaj – jer track day je najzabavniji kad si brz, ali i siguran.