Pri?a o detalju: smještaj motora u Bubi

0
1530

Zašto Buba ima motor ispod stražnje haube? Kratki odgovor bi mogao biti “jer je tako jeftinije”, ali odgovoriti zašto je to bilo povoljnije rješenje i kakve konstruktorske odluke iza njega stoje ipak zahtjeva nekoliko re?enica teksta.

Pri?a o VW Typ 1, odnosno o Bubi, po?inje 1930-ih u Njema?koj, kada je dr. Ferdinand Porsche razvio automobil prema Hitlerovim uputama o jednostavnosti izrade, jeftinog održavanja i mogu?nosti prijevoza petero?lane obitelji pri 100 km/h na novoj Autobahn mreži. Prvi serijski primjerci Narodnog automobila iz tvornice u Wolfsburgu na svjetlo dana izašli su 1938. 

Tada poznat i kao KdF-Wagen, proizvodnja se ubrzo orijentirala na vojne varijante, uklju?uju?i amfibijski Schwimmwagen i zanimljivi Kommandeurswagen s pogonom na sve kota?e i osovinama s prijenosom pri svakom kota?u (portal axle).

Nakon Rata, Amerikanci su tvornicu predali Britancima, ?iji autoproizvo?a?i anegdotalno nisu vidjeli smisla ulagati u revitalizaciju Bube. No, koncem 1940-ih britanski ?asnik Ivan Hirst potrudio se sklopiti dogovore za narudžbe i pokrenuo proizvodnju, a uz novo vodstvo, 1955. proizveo se milijunti primjerak. Uskoro je po?elo prodavanje licence za proizvodnju drugim proizvo?a?ima te proizvodnja raznih varijanti i modela temeljenih na istoj mehanici.

Razvoj Bube trajao je desetak godina, a nakon nekoliko prototipova i “posudbe” patentiranih rješenja, 1930-ih nastala je formula koja je pogonila Volkswagen gotovo 40 godina, uz proizvodnju za južnoameri?ka tržišta daljnjih gotovo 30 godina. Oblik svjetla, semafor žmigavci, podijeljeno stražnje staklo, dvodjelne felge i razne varijacije detalja otkrivaju okvirno godište pojedinog modela.

Torzijske osovine, federi u sicevima i 15-colni kota?i doprinose udobnosti vožnje, a karakter zaokružuje prepoznatljivi spoj bubnjanja i reskog rezoniranja zra?no hla?enog boksera.

Zašto zra?no hla?eni bokser?
Nakon davanja konteksta, možemo po?eti s konkretnim odgovorom na pitanje s po?etka teksta. Motor je zra?no hla?en jer je jednostavniji, a i potje?e iz doba kada je antifriz bio manje dostupno sredstvo. Bokser je jer se cilindri tako lakše hlade u usporedbi s rednom konfiguracijom, a manje se narušava i težište jer je motor kra?i.

Zašto se motor nalazi iza stražnje osovine?
Motor je montiran iza stražnjih kota?a zbog jednostavnosti proizvodnje i održavanja. Kada bi bio smješten pod prednju haubu, automobil bi morao koristiti kardan za prijenos na stražnje kota?e, što bi poskupilo proizvodnju, automobil bi bio teži, a javili bi se i neki dodatni mehani?ki gubici.

Zašto Buba onda ne koristiti prednji pogon?
S vremenom je ve?ina automobila prešla na prednji pogon jer su za voza?e prednjepogonaši predvidljiviji u situacijama proklizavanja, kompaktniji i jeftiniji u proizvodnji, no 1930-ih je to rješenje bilo skuplje i nepouzdanije zbog metalurških i strojarskih ?imbenika pri proizvodnji za prednji pogon potrebnih homokineti?kih zglobova (poluosovina koje omogu?uju i pogon i skretanje kota?a). Zato, umjesto motora pri prednjim kota?ima i prednjeg pogona, dr. Porsche je Bubi motor smjestio pri stražnjim (kao i neki drugi inženjeri koji su razvili sli?ne automobile, neke i prije Bube) i to iza osi kota?a kako ne bi zauzimao prostor putni?ke kabine i kako bi se olakšalo i hla?enje i servisiranje (makar to rješenje za sobom povla?i i svojstva poput nepovoljnog težišta).

Koliko god Bubina formula bila uspješna, u segmentu povoljnih manjih automobila prestigli su ju novorazvijani europski modeli, a 1970-ih svi su primijetili i da s novim japanskim automobilima nema šale. Restrukturiranjem Volkswagena i dolaskom Passata, Golfa i Pola, 1974. gasi se europska, a 2003. godine i proizvodnja u Meksiku.

Buba je i danas dizajnerski zanimljivi pogled u prošlost, a proslavila se i na filmu, na pistama, na cestama i u oldtimer klubovima, a makar se ne proizvodi ve? 18 godina, i dalje se može spaziti na cesti; ipak je proizvedena u 21.529.464 primjeraka (što je za automobil najve?i broj uz najmanje promjena tijekom proizvodnje).

Buba s fotografija jedan je od zanimljivih automobila dostupnih za najam pri Oldtimer rent Zagorje (kontakt: Njuškalo, Instagram @oldtimer.rent.zagorje).

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com