Ovo su najbolji britanski automobili u povijesti

0
347

Svaki je na svoj način ostavio dubok trag u povijesti automobilske industrije pa ćemo ih se zauvijek sjećati zbog iskoraka koji su ostvarili.

Premda će zlobnici reći da automobilska industrija u Velikoj Britaniji više ne postoji, jer su im stranci pokupovali sve brendove, istina nije baš tako crno-bijela. Britanci su i dan danas ponosni na brojne brendove, a pogotovo na: Jaguar, Land Rover, Aston Martin, McLaren…

Ne treba zanemariti niti utjecaj u Formuli 1. Naime, čak sedam od 10 momčadi koje se trenutačno natječu u najelitnijem automobilskom natjecanju bazu ima u Velikoj Britaniji. Konkretno: The Haas, McLaren, Mercedes AMG, Force India, Red Bull, Renault i Williams F1.

No, da ne duljimo previše, krenimo redom u pregled najboljih britanskih automobila u povijesti, u izboru redakcije Autopress.hr:

BMC Mini

Jednostavno rečeno – Mini je jedan od najutjecajnijih automobila u povijesti! Čak ni British Leyland nije uspio uprskati njegov uspjeh kad mu je stigao u okrilje. Kroz čak 41 godinu neprekinute proizvodnje prodano ih je gotovo 5,4 milijuna. Izvrsnom koncepcijom nudio je puno prostora u malim gabaritima. Naime, čak 80 posto tlocrtne površine automobila ostajalo je za smještaj putnika i prtljage. Iznimna funkcionalnost, čisti vozački užitak zbog niskog težišta i genijalan dizajn zaslužni su za instant uspjeh na svim tržištima.

Jaguar E-Type

Kad je osvanuo na salonu automobila u Ženevi 1961. godine čak niti veliki Enzo Ferrari nije uspio sakriti oduševljenje. Odmah je konstatirao kako je Jaguar E-Type najljepši automobil na svijetu, a tu je tituli zadržao do danas, nebrojeno je puta potvrdivši na raznim izborima za najbolji dizajn. Nastao je na temeljima pobjednika Le Mansa, Jaguaru D-Type, pa se ispod zavodljive karoserije nalazi sofisticirana tehnika. Sa 265 konjskih snaga koliko je razvijao benzinac 3.8 i iznimno naprednim ovjesom bio je referenca na testovima. Kad su prosječni automobili nisu mogli dohvatiti niti 150 km/h Jaguar E-Type jurio je najvećom brzinom od 245 km/h.

Aston Martin DB5

Aristokratski sportski kupe postao je planetarno poznat nakon što je odigrao glavnu rolu u filmu o najpoznatijem tajnom agentu na svijetu. James Bond samo ga je pretvorio u poslasticu. Svi preduvjeti za ulazak u legendu ionako su već bili tu, na čelu s izvrsnim 4-litrenim rednim 6-cilindrašem koji je razvijao 280 KS. S lakoćom je mogao pojuriti 235 km/h.

Land Rover Defender

Nakon što se dokazao u najtežim mogućim uvjetima tijekom Drugog svjetskog rata ovaj terenac razvijen prvenstveno za vojnu namjenu krenuo je u osvajanje ljubitelja terenske vožnje. Svakom novom generacijom postajao je sve boljim, a glavna odlika prvog modela bila je iznimno jednostavna i robusna mehanika. Čak i da se nešto pokvarilo moglo bi se brzo otkloniti na prvoj crti bojišnice. U raznim manje razvijenim dijelovima svijeta Land Rover bio je prvo motorno vozilo koje je ugledalo lokalno stanovništvo.

Jaguar XJ220

Premda se na tržištu zadržao svega dvije godine (1992. – 1994.) velikim je slovima ostao upisan u enciklopediju automobilske povijesti. Naime, Jaguar XJ220 svojedobno je bio najbrži serijski automobil na svijetu. Niti uz cijenu od 500.000 dolara kupaca nije manjkalo pa ih je sveukupno proizvedeno 271. No, početak je bio težak, jer su zbog kašnjenja brojni potencijalni kupci povlačili svoje akontacije. Monumentalan motor W12, pogon na sve kotače te iznimno aerodinamična karoserija omogućili su spektakularnu brzinu. Rekorderom je postao kad je pojurio čak 341 km/h.

Lotus Elan

Svojedobno su se zlobnici znali šaliti na način da bi konstatirali kako Britanci proizvode odlične automobile, ali svaki Japanci naknadno usavrše. U slučaju Lotus Elana priča je dijametralno suprotna. Naime, koncept otvorenog roadstera male mase i razmjeno slabog motora, koji unatoč tome pruža golemu količinu sportskog užitka, s naglasnom na upravljanje, godinama kasnije kopirala je Mazda MX-5. No, unatoč tome Lotus Elan bio je prvi sportaš koji je dokazao kako za dozu adrenalina nije potrebna golema snaga motora.

Ford GT40

Američki proizvođač automobila stvaranje modela GT40 u potpunosti je povjerio britanskoj podružnici. Prve tri generacije stoga su 100 posto britanski proizvod, a koliko je uspješan bio na utrkama najbolje ilustrira podatak da je od 1966. do 1969. godine osvojio 24 Sata Le Mansa četiri puta zaredom. U prvom nastupu na prestižnoj utrci Ford GT40 osvojio je prva tri mjesta. Glavan misao vodilja bola je pobijediti Ferrari, a glavna pohvala kad je zaslužio da mu se i veliki Enzo Ferrari pokloni. Mala masa, tek 103 centimetara visoka karoserija i snažni V8 motori ono su po čemu će biti zauvijek zapamćen.

McLaren F1

Vjerojatno najbolji britanski sportaš u povijesti punih šest godina bio je okićen titulom najbržeg automobila na svijetu. S trona je skinuo Jaguar XJ220 1999. godine nakon što je postigao najveću brzinu od 386,4 km/h, a nadmašio ga je tek Bugatti Veyron 2005. godine. Upravo najveća brzina najbolje govori u prilog izvanrednoj aerodinamici, jer je doseg puno veći od onog što bi se dalo naslutiti motorom 6.1 V12 sa 627 KS. Najupečatljiviji detalj svakako je mjesto vozača smješteno u sredini. McLaren F1 u svakom je pogledu fascinantan automobil, a detaljnije ga upoznajte klikom na ovaj članak.

Ford Escort

Obiteljski automobil manji od Ford Cortine pratio je jednostavnu formulu. Motor s četiri cilindra bio je smješten sprijeda, a pogon je bio stražnji. Dobar dizajn i osjećaj u vožnji te korektna cijena učinili su ga instant hitom. Vozači skloni sportskoj vožnji mogli su jednostavnih zahvatima na motoru i ovjesu pretvoriti serijsku izvedbu u prilično zabavan stroj. Pogotovo su na cijeni izvedbe RS2000, koje su bile među najbržim modelima svojeg doba.

Range Rover

Nećemo puno pogriješiti ako konstatiramo da je Range Rover preteča modernih SUV-ova, ali uz jednu bitnu razliku – nudi značajno bolja terenska svojstva. Recept je zapravo vrlo jednostavan, na bazi Land Rovera koji je čistokrvni terenac stvoren je luksuzniji, opremljeniji i snažniji Range Rover. Ovjes prilagođeniji cestovnoj upotrebi, bogata oprema i snažan motor V8, u kombinaciji s čistokrvnim terenskim genima pokazalo se iznimno uspješnim receptom.

Lotus Seven / Caterham 7

Najbolja demonstracija primjene slavne izjave Colina Chapmana – Pojednostavi pa olakšaj – je upravo Caterham 7, koji se već desetljećima prodaje u gotovo nepromijenjenoj formi te dokazuje kako za vrhunsku zabavu nije nužan snažan motor. Originalno je nastao kao kit car Lotus Seven daleke 1957. godine. Caterham Cars otkupio je sva prava na Seven te i dalje osvaja kupce svojom jednostavnošću i čistim užitkom vožnje.

Lotus Elise

Suvremena interpretacija svih teza koje je davno prije postavio Lotus Elan. Cestovni sportaš koji je i 90-ih uspješno primjenjivao filozofiju lake gradnje. Uvođenjem novih tehnologija i naprednih materijala dodatno je poboljšao omjer mase i snage, a vrhunskim ovjesom i kirurški preciznim upravljanjem osvajao brojne kupce.

McLaren P1

Uz Ferrari LaFerrari i Porsche 918 Spyder bio je glavnim igračem hibridnih hipesportskih automobila. Bio je to potpuno novi automobilski segment, a model P1, koji je koristio brojne temelje slavnog McLarena F1, nalazio se na vrhu svijeta. Kombinacijom twin-turbo benzinca 3.8 V8 i elektromotora ispaljivao je čak 904 KS pa je svih 375 primjeraka razgrabljeno, a već danas vrijede više nego kad su bili novi.