Naslovna Izbor uredništva Sve što trebaju znati vlasnici motora 1.6 TDI i 2.0 TDI

Sve što trebaju znati vlasnici motora 1.6 TDI i 2.0 TDI

0
1507

Motori 1.6 TDI i 2.0 TDI iz Volkswagen Grupe (VW, Audi, Škoda, Seat) spadaju među najraširenije dizelske motore u Europi i šire. Oba su predstavljena kao dio strategije smanjenja emisije CO₂ i potrošnje goriva, a istovremeno nude solidne performanse i trajnost. Iako su općenito pouzdani, ovi motori imaju specifičnosti i potencijalne probleme koje bi svaki vlasnik trebao znati kako bi na vrijeme reagirao i izbjegao skupe kvarove.

Općenite karakteristike motora

1.6 TDI

  • Zapremina: 1598 cm³

  • Snaga: 75–120 KS (ovisno o varijanti)

  • Godina uvođenja: 2009.

  • Kodovi motora: CAYC, CLNA, CAYA, CAYB itd.

  • Primjena: VW Golf VI/VII, Polo, Škoda Octavia, Seat Ibiza, Audi A3 itd.

2.0 TDI

  • Zapremina: 1968 cm³

  • Snaga: 110–240 KS (ovisno o varijanti i turbonapunjenju)

  • Godina uvođenja: početkom 2000-ih (uz stalne nadogradnje)

  • Kodovi motora: BKD, CFFB, CFHC, CRLB, CUAA, DFGA, itd.

  • Primjena: VW Passat, Golf, Audi A4, A6, Škoda Superb, Seat Leon itd.

Oba motora koriste common rail tehnologiju ubrizgavanja goriva, turbopunjač, intercooler, te su opremljeni sustavima za smanjenje emisije poput DPF filtra (čestica) i EGR ventila (recirkulacija ispušnih plinova).

Prednosti motora 1.6 TDI i 2.0 TDI

  • Niska potrošnja goriva
    Kod normalne vožnje, 1.6 TDI troši 4-5 l/100 km, dok 2.0 TDI troši oko 5-6 l/100 km.

  • Solidne performanse
    Iako je 1.6 TDI skromnijih performansi, odličan je za gradsku i međugradsku vožnju. 2.0 TDI nudi puno bolje međuubrzanje i lakše podnosi punu opterećenost vozila.

  • Dugotrajnost
    Ako se redovno održavaju, ovi motori lako prelaze 300.000 km, a poznati su slučajevi i s više od 500.000 km.

  • Dostupnost dijelova i servisa
    Ogromna zastupljenost ovih motora znači da su rezervni dijelovi pristupačni, a gotovo svaki serviser zna raditi s njima.

Slabosti i poznati problemi

1. Slaba pouzdanost EGR sustava

Problem:
EGR ventil kod oba motora (posebno kod starijih verzija) često se začađi ili pokvari zbog visokog udjela čađe.

Simptomi:

  • Lampica motora (check engine)

  • Gubitak snage

  • Neujednačen rad motora

Rješenje:
Periodično čišćenje ili zamjena EGR ventila (trošak od 200 do 800 €).

2. Problemi s DPF filtrom (filter čestica)

Problem:
Kod gradske vožnje, DPF se često začepi jer se regeneracija ne može kvalitetno izvršiti.

Simptomi:

  • Lampica DPF-a

  • Povećana potrošnja goriva

  • Motor ulazi u “safe mode” (ograničeni rad)

Rješenje:

  • Redovito izvoditi duže vožnje (barem 20 min na višim okretajima)

  • Profesionalno čišćenje DPF-a ili zamjena (čišćenje oko 150 €, zamjena 1000–2000 €).

3. Brže trošenje bregaste osovine (starije serije 2.0 TDI PD motora)

Problem:
Kod ranih 2.0 TDI PD (pumpe-dizne) motora (kodovi BKD, BMM), bregasta osovina i podizači ventila često pokazuju znakove trošenja već nakon 150.000 km.

Simptomi:

  • Nepravilan rad motora

  • Smanjenje snage

  • Lupanje u motoru

Rješenje:
Zamjena bregaste osovine i podizača (trošak oko 1000–1500 €).

Napomena: Common rail verzije (nakon 2008.) nemaju ovaj problem.

4. Injektori i problemi s ubrizgavanjem

Problem:
Injektori mogu zakazati zbog lošeg goriva ili prirodnog trošenja.

Simptomi:

  • Nepravilan rad motora na hladno

  • Bijeli dim

  • Paljenje lampice motora

Rješenje:
Zamjena injektora (jedan injektor može koštati 250–500 €).

5. Rastezanje lanca (kod nekih verzija 2.0 TDI)

Problem:
Neke rane verzije 2.0 TDI s lancem umjesto remena imale su problema s istezanjem lanca.

Simptomi:

  • Zveckanje pri hladnom startu

  • Lampica motora

  • Loš start motora

Rješenje:
Zamjena lanca i vodilica (trošak oko 1000 €).
Kod većine 2.0 TDI danas je opet vraćen remen.

6. AdBlue sustav (novije verzije motora)

Problem:
Kod modela s Euro 6 normom, sustav ubrizgavanja AdBlue tekućine zna zakazati.

Simptomi:

  • Poruke na zaslonu (AdBlue fault)

  • Ograničenje startanja motora ako se problem ne riješi

Rješenje:
Popravak sustava, zamjena senzora ili injektora AdBlue (trošak 200–600 €).

Održavanje motora 1.6 TDI i 2.0 TDI

Da bi ovi motori dugo i pouzdano radili, vlasnici trebaju pratiti nekoliko ključnih preporuka:

1. Redovita izmjena ulja

  • Interval: Najviše svakih 15.000 km ili 1 godina

  • Ulje: Uvijek koristiti preporučeno ulje VW normi (npr. 507.00 za DPF motore)

2. Pravovremena zamjena zupčastog remena

  • 1.6 TDI: Svakih 180.000 km ili 8 godina

  • 2.0 TDI: Ovisno o verziji, 180.000 km ili 210.000 km

  • Trošak: 500–1000 € s radom

3. Korištenje kvalitetnog goriva

  • Izbjegavati “no name” benzinske crpke.

  • Povremeno koristiti aditive za čišćenje sustava goriva.

4. Povremeno jače opteretiti motor

  • Povremene duže vožnje na autocesti pomažu regeneraciji DPF-a i čišćenju čađe.

5. Dijagnostika pri prvim simptomima

  • Ako motor počne “trzati”, “zvoniti” ili pokazuje lampicu, odmah na dijagnostiku.

  • Rano otkrivanje problema štedi puno novca.

Najčešća pitanja vlasnika

Q: Je li 1.6 TDI dovoljno snažan za duga putovanja?
A: Da, ali ako se vozilo puni s više osoba i prtljage, bit će osjetno sporiji od 2.0 TDI.

Q: Koji motor je bolji za dugi vijek trajanja?
A: 2.0 TDI je robusniji i lakše podnosi opterećenja, ali i 1.6 TDI može dugo trajati uz pravilno održavanje.

Q: Koliko košta kompletna zamjena DPF-a?
A: Ovisno o modelu, originalni DPF stoji 1000–2000 €, dok čišćenje profesionalnim metodama košta 150–300 €.

Q: Što se događa ako ignoriram probleme s AdBlue sustavom?
A: Sustav može onemogućiti pokretanje motora zbog zaštite od prekomjernih emisija.

Zaključak

Motori 1.6 TDI i 2.0 TDI su odličan izbor za one koji traže ekonomičan, relativno snažan i dugotrajan motor – pod uvjetom da se pravilno održavaju. Ignoriranje manjih kvarova može dovesti do skupih popravaka, stoga je preporučljivo ulagati u preventivno održavanje. Ako se motor redovito servisira i koristi s razumijevanjem njegovih specifičnosti, bez problema može služiti dugi niz godina i stotine tisuća kilometara.