Uvod
Motor 1.2 PureTech, koji proizvodi PSA grupa (Peugeot, Citroën, DS, kasnije i Opel), jedan je od najraširenijih modernih malih benzinskih motora u Europi. Predstavljen 2012. godine, 1.2 PureTech postao je temelj ponude brojnih modela zbog svoje kombinacije niske potrošnje, uglađenosti i, najvažnije, sve strožih emisijskih normi koje je motor uspješno ispunjavao.
Međutim, kao i svaki složeniji motor novije generacije, 1.2 PureTech ima i svojih specifičnih problema, potencijalnih kvarova, kao i važnih pravila za održavanje. Ovaj vodič donosi sve što vlasnici trebaju znati — od tehničkih karakteristika, poznatih problema, do preporuka za dugovječnost.
Tehničke karakteristike 1.2 PureTech motora
Motor 1.2 PureTech dolazi u više varijanti, a glavne tehničke značajke su:
-
Tip motora: 3-cilindrični benzinski motor s izravnim ubrizgavanjem.
-
Obujam: 1199 cm³.
-
Turbo: prisutan kod većine varijanti (verzije bez turbine postoje samo u slabijim izvedbama od 82 KS).
-
Snaga: od 75 KS do 155 KS, ovisno o verziji.
-
Moment: od 118 Nm do 240 Nm.
-
Godina početka proizvodnje: 2012.
-
Sustavi: Turbo (turbo varijante), izravno ubrizgavanje, VVT (varijabilno upravljanje ventilima), EGR sustav, start-stop.
Motor se ugrađivao u modele kao što su:
-
Peugeot 208, 308, 2008, 3008
-
Citroën C3, C4, C4 Cactus, C5 Aircross
-
DS3, DS4, DS7
-
Opel Corsa F, Crossland X, Grandland X (nakon preuzimanja Opela)
Prednosti motora 1.2 PureTech
Prije nego što prijeđemo na probleme, važno je reći da 1.2 PureTech ima i niz ozbiljnih prednosti:
-
Izvrsna učinkovitost: vrlo dobra potrošnja goriva za benzinski motor, često između 5 i 7 l/100 km.
-
Dobar omjer snage i mase: posebno kod turbo izvedbi.
-
Elastičnost u vožnji: zahvaljujući turbu, motor pruža solidnu isporuku momenta od niskih okretaja.
-
Usklađenost s ekološkim normama: Euro 6, Euro 6d-TEMP.
-
Dobitnik više nagrada: više puta nagrađivan kao najbolji motor u kategoriji do 1.4 litara na “International Engine of the Year”.
Poznati problemi i slabosti 1.2 PureTech motora
Nažalost, motor 1.2 PureTech ima i nekoliko ozbiljnih konstrukcijskih slabosti koje su u određenim serijama dovele do čestih i skupih kvarova.
1. Problemi s razvodnim remenom (wet belt problem)
Najpoznatiji problem ovog motora je propadanje razvodnog remena koji radi u ulju (“wet belt”).
-
Opis problema: S vremenom, razvodni remen počinje otpuštati gumene čestice koje onečišćuju motorno ulje. To može začepiti usis uljne pumpe i uzrokovati ozbiljna oštećenja motora zbog nedostatka podmazivanja.
-
Simptomi:
-
Lampica pritiska ulja
-
Neobični zvukovi iz motora
-
Grub rad motora
-
Pad performansi
-
-
Godine zahvaćene problemom: Uglavnom vozila proizvedena od 2013. do 2018., ali čak i kasniji modeli nisu potpuno imuni.
-
Rješenje: Preventivna zamjena razvodnog remena najkasnije svakih 60.000 km ili 5 godina, umjesto tvornički preporučenih 10 godina ili 180.000 km.
-
Trošak zamjene: U prosjeku između 500 i 1200 € ovisno o servisu i zemlji.
2. Problemi s turbinom
Kod nekih modela, osobito ako je došlo do problema s uljem (vidi gore), turbo punjač može stradati:
-
Simptomi:
-
Povećan dim na ispuhu
-
Gubitak snage
-
“čudni” zvukovi turba (zviždanje, cviljenje)
-
-
Uzrok: Nečisto ulje, začepljeni uljni kanali.
3. Problemi sa sustavom hlađenja
Kod nekih vozila primijećen je problem s pumpom vode i termostatima:
-
Simptomi:
-
Pregrijavanje motora
-
Gubitak rashladne tekućine
-
-
Preporuka: Redovito provjeravati razinu rashladne tekućine i znakove curenja.
4. Problemi sa svjećicama i bobinama
Tri cilindra znače nešto veće naprezanje bobina i svjećica:
-
Simptomi: trzanje, gubitak snage, teško paljenje.
-
Rješenje: Zamjena svjećica svake 40-60 tisuća kilometara i korištenje originalnih bobina.
Kako pravilno održavati 1.2 PureTech motor?
Ako želite da vaš 1.2 PureTech motor traje i preko 250.000 km, preporučljivo je pridržavati se sljedećih pravila:
-
Redovna zamjena ulja
-
Svakih 10.000 km ili 1 godinu, bez iznimke.
-
Koristiti isključivo ulje koje ispunjava PSA B71 2290 normu.
-
-
Pravovremena zamjena razvodnog remena
-
Zamijeniti najkasnije na 60.000 km ili 5 godina.
-
Obavezno očistiti usis ulja i pregledati uljnu pumpu prilikom zamjene.
-
-
Kvalitetno gorivo
-
Koristiti gorivo od provjerenih distributera.
-
Povremeno dodavati aditive za čišćenje injektora (svakih 10.000-15.000 km).
-
-
Praćenje sustava hlađenja
-
Provjeravati razinu rashladne tekućine svakih nekoliko mjeseci.
-
Mijenjati rashladnu tekućinu svakih 5 godina.
-
-
Zamjena svjećica
-
Svakih 40.000 – 60.000 km.
-
Koristiti samo OEM preporučene svjećice.
-
-
Vožnja na normalnim temperaturama
-
Izbjegavati prekomjerno forsiranje hladnog motora.
-
Nakon brze vožnje ili vožnje autoputem, ostaviti motor da radi na leru 1-2 minute prije gašenja (radi zaštite turba).
-
Česte zablude o 1.2 PureTech motoru
-
“Ako ne vuče probleme na početku, nema problema kasnije.”
-
Netočno: problem s razvodnim remenom može se razviti tiho godinama.
-
-
“Moj model iz 2020. nema problema jer je noviji.”
-
Netočno: PSA je unaprijedio konstrukciju remena 2020., ali i dalje preporuča ranu provjeru.
-
-
“Mogu čekati na zamjenu ulja 20.000 km jer tako piše u knjizi.”
-
Opasno: produženi intervali dokazano štete ovim motorima.
-
Zaključak: Je li 1.2 PureTech dobar motor?
Motor 1.2 PureTech može biti vrlo dobar i dugotrajan ako ga pravilno održavate.
Njegovi najveći problemi uglavnom se tiču razvodnog remena i ulja, a pravilnom brigom ti se problemi mogu u velikoj mjeri izbjeći.
Ako kupujete rabljen auto s ovim motorom, svakako provjerite:
-
Je li razvodni remen zamijenjen (tražite račune!)
-
Kakvi su servisni intervali
-
Stanje ulja i sustava hlađenja
Ako sve to uredno održavate, 1.2 PureTech može vas služiti vrlo dobro, uz nisku potrošnju i dobru dinamiku vožnje.