Test: Abarth 595 Competizione

0
1

Euscorpius italicus je latinski naziv za vrstu talijanskog škorpiona koji vrlo rijetko koristi bodlju i posjeduje blagi otrov, no, mi smo se susreli s opasnijom podvrstom imena Abarth 595 Competizione te se odmah uvjerili da je to automobil kojeg svatko treba probati.

Abarth se godinama protivio dolasku u Hrvatsku, unatoč tome što smo od tvornice udaljeni svega nekoliko sati vožnje, no sada je konačno popustio i pojavio se u svojem najnovijem, ali i najsnažnijem izdanju. A jedan u tamno sivoj boji dospio je i pod naše ‘šape’, stoga, budući da nam sportski automobili dolaze vrlo rijetko, odlučili smo ga povesti na putovanje. I to ni manje ni više, nego u rodnu Italiju.

Ruta je započela u Zagrebu, a prvo veće stajanje te ujedno noćenje obavljeno je iznad Rijeke u mjestu Marčelji. Na putu nas je pratilo kišno vrijeme te smo na spavanje otišli sa željom sunčanog jutra. Buđenje nas je posebno obradovalo jer je nebo poprimilo posebnu nijansu tamno plave boje, a nigdje nije bilo ni oblačka. Nakon spremanja stvari u prtljažnik, uslijedilo je paljenje 1,4-litrenog turbo benzinca koji zahvaljujući Record Monza (ime nadjenuto u znak brojnih oborenih brzinskih rekorda na Monzi od strane samog Carla Abartha) ispušnom sustavu, ima dvojni način rada, no ni „tiši“ nije uspio spriječiti buđenje svih stanovnika Marčelja. Prije samog kretanja, okinuli smo nekoliko fotografija Abartha pored dobro uščuvanog ‘Fiće’ – činilo nam se prikladno jer su jedno pored drugog izgledali kao pradjed pored unuka. Zatim smo pritisnuli tipku s oznakom ‘1’, pričekali metalni zvuk prebacivanja mjenjača u prvu brzinu i lagano pritisnuli papučicu gasa.

Vožnja kroz gorske dijelove Istre, koja je bila ispunjena brojnim kratkim zavojima i vrlo uskim ulicama, ne samo da je izvrsno odgovarala ‘petitnoj talijanskoj petardi’ radi njezinih gabarita, već zato što smo mogli odmaknuti svakom lokalnom ‘trkaču’ na dijelovima koji su bili dovoljno sigurni za ‘potezanje’.

Sunce nas je pratilo i nakon što smo prošli ‘ficlek’ slovenskog dijela Istre, što je značilo da nas čeka obasjana vožnja jednim od najdivnijih krajolika, usudio bih se reći, na svijetu. Istina jest da bi 595 Competizione radije ‘kruzao’ jugom Italije, no i stara cesta do Palmanove i Udina bila je dovoljna da udahne zrak rodnog kraja, prije nego što ga zauvijek zaguši zagrebački smog.

Prešavši granicu, pomislili smo se da će u klasičnom talijanskom stilu sve vrvjeti atraktivnim primjercima limenih ljubimaca. Bili smo djelomično u pravu. Zimski san je napravio svoje i većinom smo nailazili na Lancie, moderne i bezdušne. Ali nakon table za Trst, kao da je netko ispustio more malih Fiata sa znakom škorpiona. Ubrzo smo se prestali osjećati toliko posebno, makar smo sjedili za upravljačem najsnažnije verzije Abartha sa 180 KS i 250 Nm. Čak nam se više svidjela verzija u bijeloj boji s crvenim detaljima i ‘aftermarket’ prljavo sivim naplatcima kojim je upravljao par u dobrim šezdesetima. I taman kada nas je kretala hvatati depresija, pritisnuli smo tipku sport, dva puta potegli lijevu ručicu iza upravljača s crvenim minusom i desnu papučicu zalijepili za pod. Oglasio se četiri-cilindraš. I to kako! Zarežao je poput zvijeri, a kada smo prešli ograničenje brzine i naglo pustili papučicu gasa, iz Record Monze krenula je glasna pucnjava. PTSP-ovcima ne bismo preporučili kupnju.

U Palmanovi, utvrđenom gradu zvjezdastog oblika s devet krakova, koji je u 16. stoljeću predstavljao vrhunac tadašnje tehnologije, odrađena je sesija fotografiranja, jednako kao i u dvadesetak kilometara udaljenim Udinama, čija je arhitektura toliko rasprostranjena, da je gotovo nemoguće sve pohvatati.

Nakon razgledavanja, na parkingu smo razmijenili nekoliko rečenica s jednim ljubaznim gospodinom koji nas je upozorio da se parking ne plaća, a potom se okrenuo prema Abarthu i krenuo ispitivati o performansama i potrošnji. Zahvaljujući dvanaestogodišnjem učenju i sedmogodišnjem ne korištenju talijanskog, uspio sam se sporazumjeti pomoću brojeva. A nakon toga odlučio vratiti znanje iz tog vječito mi dragog romanskog jezika.

Na putu prema natrag, razmišljali smo koliko je 595 Competizione drugačiji od današnjih ‘džepnih sportaša’. Prvenstveno je malen. Ali ne moderno malen – oldschool malen s jedva nešto više od 3,5 metra. Što znači da na parking stanu dva. Zatim, izgleda odlično, a nema futurističke linije, već retro. I njega se s pravom može nazvati Fiatom 500 na steroidima jer izgleda kao da će se svakog trena raspuknuti, dok s druge strane, neupućeni sprijeda neće uočiti razliku. Naravno, iza matiranih naplataka nalaze se Brembove žarko crvene čeljusti sa samo-ventilirajućim diskovima, dok straga imamo difuzor i četiri ispušne cijevi. Sve funkcioniraju, nisu prevara. Tu su i dva načina rada, normalni i sportski, u kojima vozač bira koliko će znoja morati ispustiti u vožnji. Drugim riječima, ovaj automobil je pitom kao razjareni bik. Ali onaj koji pruža sentiment jer ima veliku turbo rupu i nalet snage koji nije opasan za malokoga, pruža trzajne ozljede vrata pri mijenjaju brzina, glasan je u svemu što radi, tvrđi od kamena (Sabeltove školjke drže kao u reli vozilu, ali ne pomažu u očuvanju bubrega), a čak se u njemu i previsoko sjedi te je upravljač podesiv samo po visini.

Ali kada ga protjerate kroz zavoje i shvatite da mu je međuosovinski razmak toliko malen, da ni ne predupravlja ni podupravlja, već samo ide, i ide, i ide, poput kartinga za četvero. I što ga više tjerate, nagrađuje vas boljom zvučnom kulisom. A kada dođete kući i ostavite ga na prilazu, nećete odoljeti okrenuti se nekoliko puta. I sa smiješkom prijeći preko praga ulaznih vrata. Pa ga još jednom škicnuti kroz prozor kuhinje prije večere i zaželjeti mu laku noć iz spavaće sobe.

TEHNIČKI PODACI – Abarth 595 Competizione
Motor: turbobenzinski, 4 cilindra, ugrađen sprijeda poprečno
Obujam: 1368 ccm
Provrt i hod: 72,0 x 84,0 mm
Snaga: 132 kW/180 KS pri 5000/min
Moment: 230 Nm pri 3000/min
Mjenjač: 5-stupanjski automatski
Pogon: na prednje kotače
Dimenzije: 3660 x 1627 x 1485 mm
Međuosovinski razmak: 2300 mm
Masa: 1090 kg
Prtljažnik: 185 l
Kočnice: samoventilirani diskovi sprijeda i straga
Gume: 205/40 R17
Ubrzanje: 6,9 s
Najveća brzina: 225 km/h
Potrošnja: 7,6/4,7/5,8 l
Potrošnja na testu: 7,8 l
Cijena testiranog modela: 203.950 kn (27.360 eura)

Tekst i fotografije: Bernard Beneš