45. Rođendan – Bentley Mulsanne (1980.)

0
50

Bentley Mulsanne, predstavljen 1980. godine na salonu automobila u Ženevi, označava jedan od najvažnijih trenutaka u modernoj povijesti britanske marke Bentley. Bio je to automobil koji je trebao redefinirati imidž brenda, vratiti mu sportsku oštrinu, ali i zadržati sav luksuz i rafiniranost po kojoj su Bentley i Rolls-Royce bili poznati. Ime “Mulsanne” samo po sebi nosi duboko značenje, jer dolazi od slavne ravnice na stazi Le Mans – “Mulsanne Straight” – gdje su Bentleyjevi automobili dominirali 1920-ih.

U ovom tekstu detaljno ćemo analizirati nastanak, tehničke značajke, dizajn, tržišni kontekst, izvedbe, naslijeđe i važnost Bentley Mulsannea iz 1980.

Povijesni kontekst: Bentley krajem 1970-ih

U kasnim 1970-ima Bentley se suočavao s ozbiljnim problemom identiteta. Marka je bila u vlasništvu Rolls-Roycea od 1931. godine, a tijekom desetljeća 1950-ih, 60-ih i 70-ih Bentley je bio uglavnom „rebadged“ Rolls-Royce – gotovo identičan automobil s drugačijom značkom. Prodaja Bentleya bila je izrazito niska u usporedbi s Rolls-Royceom – tek oko 5% ukupne proizvodnje pripalo je Bentleyju.

Kupci su sve više doživljavali Bentley kao slabiju kopiju Rolls-Roycea, bez pravog sportskog karaktera koji je bio temelj marke u predratnim godinama. Upravo zbog toga, odlučeno je da se u 1980-ima oživi duh sportskog Bentleya, a Mulsanne je trebao biti prvi korak.

Ime i inspiracija: Povratak sportskim korijenima

Ime “Mulsanne” nije odabrano slučajno. Bentley je između 1924. i 1930. godine pet puta pobijedio na utrci 24 sata Le Mansa. Ravni dio staze “Mulsanne Straight” postao je sinonim za brzinu, snagu i izdržljivost. Nazvavši novi model Mulsanne, Bentley je jasno pokazao namjeru: vratiti se svojim korijenima – sportskim automobilima za gospodu.

Dizajn: Konzervativna elegancija i masivna prisutnost

Bentley Mulsanne je bio automobil klasičnih proporcija, dugačak, širok i masivan. Bio je dizajniran u skladu s tradicionalnom britanskom estetikom, ali s dozom modernosti koja je najavljivala novu eru. Dizajnerski tim iz Crewea (u to vrijeme pod vodstvom Rolls-Royce Motors) dao je prioritet funkciji, luksuzu i linijama koje će se dopasti tradicionalnoj klijenteli.

Vanjski izgled

  • Duljina: 5.350 mm

  • Širina: 1.890 mm

  • Visina: 1.500 mm

  • Međuosovinski razmak: 3.060 mm

Klasična rešetka hladnjaka, istaknuta hauba, kromirani branici i karakteristični okrugli dvostruki farovi ostavili su dojam autoriteta i luksuza. Mulsanne je zadržao vizualnu sličnost s Rolls-Royce Silver Spiritom (također predstavljenim 1980.), ali je imao profinjeniju, manje teatralnu prisutnost.

Unutrašnjost: Luksuz u svom najčišćem obliku

Unutrašnjost Mulsannea bila je remek-djelo britanske izrade. Kabina je obilovala najfinijom kožom Connolly, orahovim drvetom, vunenim tepisonima i ručno obrađenim metalnim detaljima.

Ključne značajke unutrašnjosti:

  • Ručno izrađene drvene obloge na armaturnoj ploči i vratima.

  • Kožom presvučena sjedala, upravljač i ploča s instrumentima.

  • Električno upravljani prozori, sjedala i retrovizori.

  • Klima uređaj, radio s kasetofonom i (po želji) telefonski sustav.

Kabina Mulsannea bila je tih prostor za razmišljanje, ali i dovoljno moderna da zadovolji tadašnje luksuzne standarde.

Tehnička specifikacija: Tradicija s modernim dodirom

Bentley Mulsanne je koristio poznati 6.75-litreni V8 motor koji datira još iz 1950-ih, ali je za ovu generaciju dodatno poboljšan.

Osnovne tehničke karakteristike:

  • Motor: 6.75 L OHV V8 (benzinski)

  • Snaga: oko 200 KS (fabrika nije službeno navodila snagu)

  • Mjenjač: 3-stupanjski automatski (GM TH400)

  • Pogon: stražnji

  • Ubrzanje 0–100 km/h: oko 10 sekundi

  • Maksimalna brzina: oko 190 km/h

Motor nije bio konstruiran za sportske performanse već za glatku, tihu i moćnu isporuku snage – savršen za uglađenu vožnju.

Vožnja i dinamika

Mulsanne se vozio kao pravi luksuzni brod. Ovjes je bio mekano podešen, ali s dobrom kontrolom naginjanja. Sustav ovjesa koristio je hidropneumatske komponente s automatskim niveliranjem stražnjeg dijela vozila, što je osiguravalo stabilnost bez obzira na opterećenje.

Kočnice su bile diskovi sprijeda i straga, a servo upravljač bio je izuzetno lagan – prilagođen gradskoj vožnji i parkiranju.

Izvedbe i evolucija

Bentley Mulsanne (1980–1992) tijekom svoje karijere razvijen je u nekoliko važnih verzija:

1. Mulsanne (1980–1987)

Osnovna verzija bez turbopunjača. Konzervativna, tiha i profinjena. Prodana u oko 500 primjeraka godišnje.

2. Mulsanne Turbo (1982–1985)

Model koji je ponovno donio sportsku oštrinu Bentleyju. Dodan je Garrett T3 turbo punjač, čime je snaga narasla na oko 300 KS. Automobil je postao znatno agilniji, brži i popularniji među mlađom elitom.

  • 0–100 km/h za 7 sekundi.

  • Vizualno nenametljiv – pravi “sleeper”.

3. Mulsanne S (1987–1992)

Nasljednik osnovne verzije bez turbo punjača, ali s luksuznijim interijerom, sportskim ovjesom i poboljšanom aerodinamikom. Posljednji u nizu Mulsanne modela prije dolaska modela Turbo R.

Odnos s Rolls-Royce Silver Spiritom

Iako su dijelili osnovnu šasiju, motor, mjenjač i mnoge komponente, Bentley Mulsanne i Rolls-Royce Silver Spirit nudili su različita iskustva. Mulsanne je bio suptilniji, vozački orijentiraniji, a s Turbo verzijama – znatno živahniji. Silver Spirit je ostao posvećen mirnoj, ceremonijalnoj vožnji.

Tržišna pozicija i prodaja

Mulsanne nije bio komercijalni blockbuster, ali je odigrao ključnu ulogu u rebrendiranju Bentleya kao marke s vlastitim identitetom. Uspjeh Turbo verzije dao je zeleno svjetlo za razvoj legendarnog Bentley Turbo R, koji će 1990-ih preuzeti tron sportskog luksuza.

Ukupno je proizvedeno oko 5000 primjeraka svih verzija Mulsannea između 1980. i 1992.

Kulturni značaj i naslijeđe

Mulsanne je postavio temelje za preporod Bentleya:

  • Vratio je sportsku filozofiju marke.

  • Uveo je tehničke i dizajnerske elemente koji će definirati buduće modele.

  • Povezao je brend s trkaćom tradicijom Le Mansa.

Bentley Mulsanne iz 1980. danas je cijenjen kolekcionarski primjerak, posebno u Turbo izvedbama. Njegova vrijednost raste, a status “modernog klasika” je potvrđen.

Zaključak

Bentley Mulsanne iz 1980. bio je više od luksuzne limuzine – bio je simbol povratka. Povratka sportskom duhu, povratka neovisnosti unutar okvira Rolls-Roycea, i početak novog razdoblja. Bio je to automobil za gospodina koji zna što vozi – koji cijeni tišinu, snagu, sofisticiranost i suzdržani luksuz. Mulsanne je započeo priču koja će se desetljećima kasnije nastaviti kroz moćne modele kao što su Arnage, Mulsanne (2009–2020) i današnji Flying Spur.