Lancia Delta S4 (1985.) – Tehnološki monstrum iz Grupe B

0
56

Lancia Delta S4 iz 1985. godine nije samo jedan od najradikalnijih rally automobila ikada proizvedenih – to je ikona tehničke ekstremnosti, dokaz što se može postići kada inženjeri dobiju slobodne ruke i neograničen budžet. Proizašla iz vremena kada su sigurnosni propisi bili minimalni, a inženjerska mašta neograničena, Delta S4 postala je simbol vrhunca i kraja famozne Grupe B u Svjetskom prvenstvu u rallyju (WRC).

Povijesni kontekst: Grupa B – zlatno, ali opasno doba rallyja

Grupa B predstavljena je 1982. godine od strane FIA-e s namjerom da potakne razvoj ekstremno naprednih i brzih automobila s minimalnim homologacijskim zahtjevima. Za razliku od prethodnih pravila, Grupa B je dopuštala izradu prototipova, dok je za homologaciju bilo potrebno proizvesti svega 200 cestovnih primjeraka.

To je dovelo do stvaranja “čudovišta” poput Audi Sport Quattro S1, Peugeot 205 T16, Ford RS200, a među njima – Lancia Delta S4, koja je bila jedna od najnaprednijih.

Dizajn i šasija – Tubularni okvir pod školjkom

Delta S4 dijeli ime sa standardnom Lancia Deltom, no dijelovi su tu gotovo simbolični. Automobil je izgrađen na cjevastom (spaceframe) okviru izrađenom od čelika, s karoserijskim panelima izrađenim od kompozita (kevlar, karbon i stakloplastika) – sve s ciljem smanjenja mase i povećanja krutosti.

Vanjski dizajn bio je funkcionalan i brutalan – široka karoserija s masivnim usisnicima, agresivni blatobrani, stražnji spojler i prepoznatljive rešetke za hlađenje. Iako je zadržao osnovni oblik Delte, to je bio potpuno novi automobil.

Pogonski sklop – Revolucionarna dvostruka prisilna indukcija

Najrevolucionarniji aspekt Delta S4 bio je njezin motor. Radilo se o četverocilindričnom motoru zapremine 1.8 litara (točnije 1759 ccm), koji je koristio kombinaciju mehaničkog kompresora (Roots) i turbo punjača Garett T3 – rješenje poznato kao “twincharging”.

Snaga i karakter

  • Snaga: službeno oko 480 KS u natjecateljskoj konfiguraciji, iako se nagađa da su neki primjerci isporučivali i preko 550 KS.

  • Masa: oko 890 kg u trkaćoj verziji.

  • Ubrzanje: 0–100 km/h za manje od 2.5 sekunde na šljunku – tada nezamislivo.

Kombinacija kompresora (za niski raspon okretaja) i turbo punjača (za visoke okretaje) omogućavala je gotovo linearnu isporuku snage – izuzetno rijetko za to doba.

Pogon na sve kotače – ključ uspjeha

Delta S4 imala je sofisticiran pogon na sve kotače, razvijen u suradnji s engleskom tvrtkom Hewland. Omjer raspodjele snage između prednje i stražnje osovine bio je 30:70, što je omogućavalo iznimno precizno upravljanje.

Sustav je uključivao središnji diferencijal s viskoznim spojem i diferencijale s ograničenim proklizavanjem (LSD) sprijeda i straga.

Ovjes i upravljivost

Delta S4 je koristila nezavisni ovjes sa dvostrukim ramenima i duplim amortizerima, što je omogućilo ekstremno prilagođavanje postavki ovjesa za različite podloge – asfalt, šljunak, snijeg. Auto je bio izuzetno reaktivan i brz, no i nevjerojatno zahtjevan za vožnju.

Vozači su često govorili da je Delta S4 „brža od refleksa“ – što je ujedno i kompliment i upozorenje.

Cestovna verzija: Lancia Delta S4 Stradale

Za homologaciju u Grupi B, Lancia je morala proizvesti 200 cestovnih verzija automobila. Tako je nastala Delta S4 Stradale – pitomija, ali i dalje ekstremna verzija rally monstruma.

Karakteristike:

  • Motor: isti 1.8L twincharged motor, ali podešen na 250 KS.

  • Masa: oko 1200 kg.

  • Ubrzanje: 0–100 km/h za 5.5 sekundi.

  • Unutrašnjost: nešto udobnija, s kožnim sjedalima i osnovnim komforom (klima, zvučnici).

Danas je S4 Stradale izuzetno rijedak i cijenjen – kolekcionarska zvijer s cijenama koje prelaze 700.000 eura.

Sportski uspjesi – Kratka, ali blistava karijera

Debi

Delta S4 debitirala je na posljednjoj utrci sezone 1985. – RAC Rallyju u Velikoj Britaniji – i odmah je pobijedila, ostavivši konkurenciju u šoku.

Sezona 1986.

U sezoni 1986., Delta S4 borila se za titulu protiv Peugeot 205 T16 Evo 2. To je bila sezona brutalnih okršaja – Ari Vatanen, Henri Toivonen i Markku Alén su dali sve od sebe.

Nažalost, 2. svibnja 1986. dogodila se tragedija: Henri Toivonen i suvozač Sergio Cresto poginuli su u nesreći na Tour de Corse, kada je njihova S4 izletjela sa staze i eksplodirala. Taj je događaj bio presudan – FIA je odlučila ukinuti Grupu B krajem sezone 1986.

Tehnička dostignuća

Lancia Delta S4 donijela je brojne inovacije u motorsport:

  1. Twincharging sustav – još uvijek rijetkost u modernim automobilima.

  2. Kompaktni motor visoke snage – učinio je S4 ultra konkurentnim.

  3. Napredni pogon na sve kotače – osnova za buduće Lancia rally automobile (Delta Integrale).

  4. Kompozitna karoserija – preteča moderne upotrebe ugljičnih vlakana.

  5. Modularna konstrukcija – jednostavno servisiranje na stazi.

Nasljeđe

Delta S4 je možda imala kratku karijeru, ali je ostavila ogroman trag. Smatra se vrhuncem Grupe B i simbolom njezina kraja. Nakon nje, Lancia je prešla na Delta HF Integrale, koja je dominirala WRC-om do 1992.

Mnogi automobilski entuzijasti i danas S4 smatraju najnaprednijim i najuzbudljivijim rally automobilom svih vremena.

Zaključak

Lancia Delta S4 iz 1985. godine predstavlja tehničku i sportsku ekstremu kakvu automobilizam vjerojatno nikada više neće doživjeti. U doba kada su granice bile zamagljene, a sigurnosni standardi gotovo nepostojeći, Lancia i Abarth su proizveli automobil koji je bio ispred svog vremena. Bio je to stroj koji je istovremeno oduševljavao i plašio – jednako vozače kao i gledatelje.

Njegova legenda živi i danas – kroz limitirane primjerke, dokumentarce, sim-racing igre i, najviše, u srcima ljubitelja automobila koji se sjećaju vremena kada je rally bio nešto više od sporta – bio je to spektakl sirove moći, buke, adrenalina i genijalnosti.