Automatski mjenja? – Sve što trebate znati o povijesti i tehnici

0
29251

Usred ste grada, gužva je nesnosna, a vi svakih desetak sekundi morate pritiskati papu?icu kva?ila, ru?ni mjenja? gurati u prvu brzinu te potom opet stati. Zvu?i dobro poznato i prili?no zamorno. Upravo je u takvim uvjetima vožnje upotreba automobila s automatskim mjenja?em najlagodnija. Osim pove?anja komfora donekle se pove?ava i sigurnost vožnje, obzirom da je pokretanja automobila na uzbrdici olakšano, a pomicanje automobila od tih nekoliko metara unaprijed obavlja se samo blagim otpuštanjem i pritiskanjem papu?ice ko?nice.

Posljednjih desetak godina automatski mjenja?i u automobilima su doživjeli pravu renesansu. Osim što im je trajnost ve?a, jer teoretski, uz pravilno korištenje traju barem trostruko duže od prijenosa snage klasi?nog ru?nog mjenja?a, ni cijena više nije bauk. ?ak i u slu?aju popravka razlika se drasti?no smanjila, obzirom da su upotrebom zamašnjaka podijeljene mase i cijene zamjene seta kva?ila ru?nih mjenja?a otišle u nebo.

Druga važna stavka je kombinacija performansi i potrošnje. Sve do prije 15-20 godina automobili s automatskim bili su u potpuno podre?enom položaju. Ali, danas do više nije tako. Upotrebom automatskih mjenja?a s dvostrukom spojkom performanse su bolje nego u usporedbi s ru?nim mjenja?em, a istodobno troše pet do sedam posto goriva manje. Dokaz tome koliki je napredak ostvaren najvidljiviji je u slu?aju supersportkih automobila. Ferrari, Porsche, Lamborghini, BMW M modeli, Mercedes-AMG, Audi u izvedbama RS… svi polako odustaju od ru?nih mjenja?a. Potražnja im je odavno pala na manje od 20 posto, a sve su ?eš?e odluke da se pojedini modeli ni ne nude uz ru?ni mjenja?.

No, kako je sve krenulo? Prve ideje o automatskim mjenja?ima krenule su još po?etkom 20-ih godina prošlog stolje?a, a patenti s tadašnjim idejnim konstrukcijskim rješenjima po?eli su se pojavljivati još 1923. godine, a kao pokreta?ka energija koristila se vodena para.


Standardne oznake PRND uvedene su kako bi se smanjila opasnost da voza?i prilikom promjene automobila budu zbunjeni sistemom korištenja

Jedna od prvih uredbi vezanih za automatske mjenja?e u automobilima uvela je vlada SAD-a. Standardizirali su raspored rada ru?ice automatskog mjenja?a, koji je aktualan i danas. Raspored slova – PRND – propisan je zakonom kako proizvo?a?i automobila ne bi svojevoljno odre?ivali oznake i time zbunjivali voza?e. Naravno, Amerikanci su od samih po?etaka bili predvodnicima trenda upotrebe automobila s automatskim mjenja?em pa je njihov udio na tržištu i dan danas gotovo 99 posto. Europljani i Japanci dugo su se opirali, ali i to se stubokom mijenja pa danas trže gotovo polovicu ukupnog tržišta automobila, dok se u sportskim i modelima visoke klase ve? sad smatraju standardnom.

Kod klasi?nog automatskom mjenja?a osnovni dio mehanizma je konverter okretnog momenta koji povezuje motor i mjenja?. Glavna prednost takve izvedbe je smanjeno optere?enje na motor i cijeli mehanizam prijenosa snage. Time se osjetno manje optere?uje spojka, vratila, homokineti?ki i kardanski zglobovi.

Druga izvedba je automatski mjenja? CVT. On ima kontinuirano promjenjive prijenosne omjere pa teoretski radi bez ikakvog trzaja. Prednost automatskog mjenja?a CVT u usporedbi s klasi?nim automatskim mjenja?em je u tome što dodatno smanjuje mehani?ke gubitke prijenosa snage, a radi na na?in da tijekom ubrzanja drži motor na konstantnoj brzini vrtnje. Zbog toga je u?inkovitiji, uz dodatno smanjenje potrošnje goriva, a glavni nedostatak mu je pove?ana buka zbog rada motora na konstantnoj brzini vrtnje, što smanjuje komfor vožnje.


Princip rada automatskog mjenja?a s dvostrukom spojkom DSG

Takozvani poluautomatski mjenja?i zapravo su svojevrsni hibridi koji koriste klasi?an mehanizam ru?nog mjenja?a, ali radom kva?ila i promjenom stupnja prijenosa upravlja elektro-magnetski ure?aj. Vremenom su i oni usavršeni pa se sada na tržištu nalaze izvedbe sa dva vratila i dvije spojke. Parni stupnjevi prijenosa su na jednom, a neparni na drugom vratilu pa je stoga izmjena stupnja prijenosa osjetno brža i ugla?enija u usporedbi s prvim verzijama.

Nedostatak automobila opremljenih automatskim mjenja?em još uvijek je ve?a po?etna cijena, koja u prosjeku iznosi oko 2000 eura. Premda u teoretskim uvjetima i uz pravilno i redovito održavanje treba trajati koliko i motor do generalnog popravka dijelovi su i dalje papreno skupi pa se u slu?aju starijih automobila više isplati kupiti reparirani ili novi automatski mjenja?.

Svakako pogledajte i ove ?lanke o automatskim mjenja?ima kako bi doznali pokoju informaciju više…

Što ?e se dogoditi ako automatski mjenja? u vožnji ubacite u rikverc?

Honda Civic Type R ne?e dobiti automatski mjenja?

Porsche odustao od ru?nih mjenja?a u hibridima

Zašto modeli Audija u izvedbi RS ne?e imati ru?ni mjenja??

Volkswagen prekinuo razvoj 10-stupanjskog mjenja?a

Kristian Sikavi?ev

 

 

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com