Dobra priprema auta za zimu ključ je pouzdanosti i sigurnosti

0
3

Zima je pred vratima a dobra priprema automobila za period velikih hladnoća i loših vremenskih uvjeta ključ je pouzdanosti i sigurnosti.

Osim svega što propisuje zakon, postoji još čitav niz radnji koje je potrebno odraditi kako bi se zajamčio pouzdan rad automobila i svih njegovih vitalnih uređaja, kao i sigurna vožnja u otežanim uvjetima.

Pa krenimo redom…

1. ZIMSKE GUME
Ljetne gume gube elastičnost već pri vanjskoj temperaturi nižoj od 7 stupnjeva, čak i u uvjetima suhe ili mokre ceste. Kad padne snijeg, ljetna guma više nema nikakve šanse. Nasreću, vozači sve manje kalkuliraju po tom pitanju. No, niti svaka zimska guma nije adekvatna. Utori ne smiju biti plići od 4 mm, ali poželjno je da budu dublji te da guma nije starija od pet godina. Prilikom izbora zimskih guma najbolje se orijentirati prema relevantnom testu zimskih guma, te voditi računa o činjenici da uža zimska guma nudi bolja svojstva od šire pa ne treba pretjerivati s dimenzijama. Estetiku je bolje ostaviti po strani.

2. POKRETANJE MOTORA
Na prvom mjestu je dobro stanje akumulatora. Pametno ga je provjeriti specijaliziranim uređajem, a u slučaju da je stariji od pet godina dobro bi ga bilo preventivno zamijeniti. U slučaju da sumnjate u dobru kondiciju akumulatora nije loše pri ruci imati uređaj za startanje motora. Kod automobila s benzinskim motorom treba provjeriti stanje svjećica, a kod dizelaša stanje grijača.

3. ANTIFRIZ
Nažalost, mnogi vozači prilikom pripreme auta za zimu zaborave na antifriz. No, uz kvalitetno motorno ulje rashladna je tekućina od presudne važnosti za ispravan i dugovječan rad motora. Tijekom zime nužno je dodavanje antifriza ne bi li se snizila točka ledišta, dok tijekom ljetnih vrućina povećava točku vrelišta. Dakle, doprinos antifriza je dvostruk. Koncentracija antifriza u rashladnoj tekućini najčešće treba iznositi oko 30 posto, ali taj omjer varira od proizvođača automobila i vrste motora. Uz koncentraciju od 30 posto točka ledišta rashladne tekućine motora iznosi -18, a vrelišta 104 stupnja, dok koncentracija od 50 posto ledište snižava na -36, a vrelište povećava na 106 stupnjeva.

4. FILTAR GORIVA
Star i dotrajao filtar podložan je prolasku i povlačenju zraka u sustav goriva, a onda se voda iz nafte, koja se s vremenom našla u sustavu, može zalediti. I za benzince i za dizelaše poželjna je promjena filtra goriva prije velikih hladnoća.

5. KOČNI SUSTAV
Svi vitalni elementi kočnog sustava zimi su pod višestruko većim opterećenjem uslijed djelovanja niskih vanjskih temperatura, lega, soli… Stanje diskova, pločica i ulja ionako spada u redovan servis, no, priprema za zimu najveći fokus stavlja na ispravnost kočnih crijeva, jer pucanje dovodi do gubitka kočne tekućine, pada tlaka u sustavu i nemogućnosti zaustavljanja automobila.

6. PODVOZJE
Zimski uvjeti nepovoljno djeluju na sve gumene elemente. Ispravno podvozje nužno je za kvalitetnu kontrolu automobila, a samim time i sigurnost vožnje. Prilikom pregleda stanja podvozja dobro je provjeriti i manšete, jer njihovo loše stanje omogućava gubitak maziva i ulaz vlage prema homokinetičkim zglobovima, čija je zamjena u pravilu skupa.

7. BRISAČI
Dotrajale metlice brisača ne mogu kvalitetno obrisati vjetrobransko staklo, a smanjena preglednost prometnice direktno ugrožava sigurnost vožnje. Uz kvalitetne metlice brisača, bitno je voditi računa o ledištu tekućine za pranje stakla. Moguće ih je kupiti u svakoj većoj trgovini, benzinskoj pumpi… A ledište, bez razrjeđivanja, najčešće iznosi -25 stupnjeva.

8. ALAT ZA ZIMU
Pod zajedničkim nazivnikom alat zapravo se misli na lance koje je dobro imati u prtljažniku za slučaj potrebe te na sve potrebno za čišćenje automobila od snijega i leda prije početka vožnje. Metlica, priručna lopata i strugalica za led sve je što Vam treba. Kod izbora strugalice najbolje je kupiti model s metalnom drškom, jer su jeftine plastične sklone pucanju.