EXTREME E: Zahvaljujući ovome Hamilton, Button i Rosberg neće se morati brinuti za svoje vozače u Arapskoj pustinji

0
113

Vikend pred nama rezerviran je za Extreme E, jedno od najekstremnijih motorsport natjecanja koje je svijet vidio. Saudijska Arabija prva je lokacija na kojoj će 12 ekipa, koje predvode legende kao što su Hamilton, Button, Rosberg i drugi stati na startnu liniju i ispitati granice izdržljivosti svojih vozila. Utrka će početi u gradu Al-Ula, čiji naziv na arapskom znači “prvi skok”, usred pustinjske oaze. Kvalifikacijski krugovi održat će se 3. travnja, a finale 24 sata kasnije.

Vrućina pustinjskog pijeska, prašina i vrelo sunce bit će izazovi s kojima će se vozači morati suočiti na prvoj od pet ekstremnih lokacija. No uz borbu za bodove i trofeje svaki će se od njih natjecati i za očuvanje planeta, što je jedan od osnovnih ciljeva natjecanja Extreme E. Podatci pokazuju da će se tijekom sljedećih nekoliko desetljeća izvori pitke vode u određenim dijelovima svijeta smanjiti za 10 do 30 posto, što će izravno utjecati na 2,4 milijarde ljudi. Procjenjuje se da će se 700 milijuna ljudi morati preseliti zbog tih izazova. Istodobno se svake godine zbog suše 12 milijuna hektara obradivih površina pretvara u jalovu zemlju.

U borbi s nemilosrdnim pustinjskim okružjem ključnu će ulogu imati vozilo ODISSEY21 ili, bolje rečeno, njegove ekstremno važne komponente – gume. Jer ako je motor srce automobila, gume su mišići koji nose konstrukciju. Kako bi mogao podnijeti prelazak s vrelog pijeska na led, a zatim u vlažnu džunglu i ostale ekstremne lokacije diljem svijeta, bilo je potrebno proizvesti proizvod koji je svojevrsna revolucija u automobilističkim utrkama. Stručnjaci iz Continentala točno su to i postigli.

94 CENTIMETRA VISOKE TEHNOLOGIJE
Bočnica gume Continental CrossContact nosi oznaku 37×12.5 R17, što znači da je široka 31,75 cm, visoka 94 cm i namijenjena za kotač od 43,18 cm. Profil gaznog sloja optimiziran je za vrhunske performanse na svim terenima, a materijal gaznog sloja posebno je razvijen za tu gumu. Karkasa gume također je pojačana.
– Bočnica u doslovnom smislu riječi ima ključnu ulogu u cjelokupnoj konstrukciji gume.

Dopuštena bruto težina modernih vozila srednje klase sad redovito iznosi 1500 do gotovo 2000 kilograma. Sve popularniji SUV-ovi dosežu i do tri metričke tone. Bez obzira na to, bočnica je zapravo najslabija komponenta u usporedbi s gaznim slojem, koji vozilo spaja s površinom ceste – ili stopom, kojom se guma drži za naplatak. Nosivi element gume u biti je zrak, odnosno smjesa plinova zarobljena pod nadtlakom. Tehničari računaju nosivost idealne dijafragme prema funkciji “unutarnji tlak x kontaktna površina”. Kod guma kruta konstrukcija ljušture pruža dodatnu komponentu nosivosti od 10 do 15 posto. – rekao je Nico Meier, dizajner proizvoda u Continetalu.

Zahvaljujući senzorima i tehnologiji ContiPressureCheck vozačima će se na zaslonu kokpita tijekom cijele utrke prikazivati podatci o gumama kao što su tlak zraka i temperatura, što će im omogućiti da svoj stil vožnje prilagode ekstremnim situacijama.

– ODYSSEY 21 je jedinstven: prebacivanje 550 konjskih snaga na svaki tip terena na planetu u vozilu koje teži zapanjujućih 1,8 metričkih tona zasigurno će testirati granice guma. Za nas je glavna razlika između električnog pogona i konvencionalnog motora s unutarnjim izgaranjem energetska učinkovitost. Motori na izgaranje obično imaju mnogo manju energetsku učinkovitost od električnih motora tijekom pretvaranja ulazne energije (kemijske energije iz goriva ili baterije) u mehaničku energiju prianjanja. Učinkovitost motora na izgaranje ograničena je na teorijski maksimum od otprilike 60 posto − što je mnogo niže od uobičajene učinkovitosti električnih motora, kod kojih ne postoji teorijsko ograničenje. Ukratko, moment sile koji proizvodi ODYSSEY 21 izložit će gume iznimnim silama. – rekao je Anuj Jain, razvojni inženjer za gume u Continentalu.

EKSTREMNE LOKACIJE ZA VOŽNJU DO GRANICA IZDRŽLJIVOSTI
Extreme E je natjecanje namijenjeno ljubiteljima adrenalina na kojem se električni SUV-ovi natječu u nekima od najudaljenijih dijelova svijeta. Sezona počinje u Saudijskoj Arabiji u oazi Al-Ula (3. – 4. travnja), a zatim se seli na Lac Rose, ružičasto jezero u srednjem Senegalu (29. i 30. svibnja). Slijede “veliki fjord” Kangerlussuak na Grenlandu (28. – 29. kolovoza) i grad Santarem u tropskoj šumi u Brazilu (23. – 24. listopada). Veliki finale rezerviran je za Ushuaiju, glavni grad argentinske pokrajine Tierra del Fuego (11. – 12. prosinca).

Staze su duge od 6 do 10 km, a svaka se sastoji od pet do šest virtualnih vrata. Natjecanje je osmišljeno tako da se dvije skupine od po šest ekipa međusobno natječu na trkalištu. Četiri najbolje ekipe sudjelovat će u fazi izbacivanja, u kojoj se vozači bore “jedan na jedan” za željeno mjesto u finalu.

EKIPE
Slavni rivali Louis Hamilton i Nico Rosberg za sudjelovanje na ovim utrkama oformili su svoje ekipe, nazvane X44 i Rosberg Xtreme Racing. Uz njih su se na natjecanje uključili Mikaela Ahlin Kottulinsky i Jenson Button (JBXB), Mattias Ekström i Claudia Hürtgen (ABT), Laia Sanz i Carlos Sainz (XE), Jamie Chadwick i Stephane Sarrazin (Veloce Racing), Katie Munnings i Timmy Hansen (Andretti United), Kristine Giampaoli Zonca i Oliver Bennett (Hispano Suiza Xite Energy), Sarah Price i Kyle Leduc (Chip Ganassi Racing). Kao što ste mogli primijetiti, svaka ekipa sastoji se od vozačice i vozača jer je cilj natjecanja i promicanje rodne jednakosti.

BROD SVETA HELENA
Brod koji je nekoć prevozio kraljevsku poštu sad prevozi natjecatelje do lokacija utrka diljem svijeta. Sveta Helena, natovarena sa 63 kontejnera puna pošiljki, prije nekoliko je tjedana napustila Liverpool, zaobišla španjolsku obalu te stigla u Saudijsku Arabiju kroz Sueski kanal i preko Crvenog mora.

ODISSEY 21
Riječ je o vozilu s 550 konjskih snaga. Sa svojih 1,8 tona težine i 2,3 metra širine taj je E-SUV uistinu jedinstven. Može postići brzinu od 99,79 km/h u 4,5 sekundi na nagibima do 130 posto.

ODRŽIVOST
Cilj je natjecanja Extreme E nadahnuti ljude da surađuju radi ograničenja globalnog zagrijavanja na 1,5 °C do 2030. godine.