Kako je Mate Rimac od golobradog inovatora stigao do Porschea

0
681

Genijalac iz zagreba?kog predgra?a našao se na Forbesovoj listi najboljih 200 svjetskih startupova, proglašavan je biznismenom godine…

Rimac Automobili danas imaju oko 400 zaposlenika, ali taj ?e se broj u skorijoj budu?nosti pove?ati. Uz elektri?ne bicikle Greyp u fokusu razvoja budu?ih tehnologija su visokovoltažne baterije i elektromotori. Nakon investicije kineske Camel grupe i Porsche AG je investirao u uspješnu hrvatsku firmu Rimac Automobili. Porsche AG je prepoznao uspjeh Rimac Automobila i njihov doprinos u razvijanju tehnologije za elektri?ne automobile.

To?an iznos investicije još nije poznat, a zauzvrat ?e Porsche dobiti dioni?arski paket od 10 posto. Njegovu tehnologiju, njegove baterije, infotainment sustave i know-how u proizvodnji elektri?nih automobila koriste svi. Rimac je postao i brend koji privla?i ulaga?e iz Latinske Amerike i dalekog Istoka.

Rim?ev Concept_One, nova edicija još snažnija, brža i autonomnija spremna je za Ženevu! ?uli smo to od opuštenih zaposlenika Rimac automobila dok smo po?etkom velja?e prošle godine ?ekali jednog od najve?ih hrvatskih industrijskih genijalaca da do?e na dogovoreni razgovor. Bili smo kod njega i pretprošloga ljeta, kada je sa zanosom pri?ao o novim planovima i tehnološkim dosezima, jurnjavi za rekordima, ja?anju biznisa u Svetoj Nedelji.

U nekoliko godina Mate je Hrvatsku stavio na mapu zna?ajnih proizvo?a?a auta. Neki tvrde, ne bez dokaza, kako je Hrvatska jedna od top 5 zemalja u kojima se proizvode sportski auti koji najbolje ubrzavaju (Concept S 2,6 s do 100 km/h), gdje su budu?nost i europsko središte znanja potrebnog za razvoj, ne samo auta na alternativni pogon.

Prije samo dvije i pol godine dana u Švicarskoj je Rimac ugodno šokirao svjetsku javnost sportskim elektri?nim bolidom koji razvija nevjerojatna 1384 konja, postiže najve?u brzinu 365 km/h, a do stotke sprinta kao i ekstremno skupi konvencionalni Bugatti Chiron. O?ekivali su svi samo dora?enu verziju Concepta One, no ina?ica S je bila pravi bum. I sada je sve obavijeno velom tajni i teško je od Mate izvu?i puno rije?i. Ipak, kazao nam je kako su poslovi oko nove generacije Concepta_One dovedeni na posve novu razinu i ne samo da se radi na njemu. U odjelu za dizajn vidjeli smo kako izgledaju i sklopovi za posve novi Concept 2. Nova sjedala, oku nam je zapelo i na potpuno novoj monocoque karoseriji, ovaj put sazdanu isklju?ivo iz karbona. Concept 2 bit ?e zato lakši, kao i nove baterije, motora ?e biti ?etiri kao i dosada, ali su i oni s nizom preinaka.

Koliko je uznapredovao s njihovim razvojem u proteklih godinu dana?

-Ovo je naša 10. generacija baterija, spram prethodne ima dvostruko više energije i snage u istim gabaritima. Mogu?nosti baterija uspijevamo godišnje poboljšati 10 posto, a cijena ne naraste više od ?etiri posto!

Ovdje je “juice”, govorio nam je zaneseno Mate dok smo stajali pokraj baterije s dva modula, koja je u Conceptu S isporu?ivala više od 1 MW snage, ili ve? navedene 1384 KS.

Pametnome dosta! Sasvim je izvjesno kako ?e zbog tih preinaka ovogodišnji ženevski izložbeni primjerak obnovljenoga Concepta_One biti snažniji i brži, ali i skuplji od 750.000 eura, koliko stoji aktualni model.

Koja li je to pri?a! Zadivljuju?e je što je sve Mate uspio napraviti u 14 godina otkako sam ga prvi put upoznao. Razgovarali smo nedavno u ogromnoj dvorani u kojoj se susre?u ili mimoilaze njegovi inženjeri, ?inovnici, tajnice… s gostima, poslovnim partnerima, ?ak i s ku?nim ljubimcima koji bezbrižno oko njih mašu repovima. A pred desetlje?e i pol moj je prijatelj Stipe bio doveo u redakciju Auto kluba tatu i sina Rimac da mi pokažu njegov prvi izum – rukavicu o kojoj nitko nije želio pisati. Objavili smo pri?u i možda dali poticaj Mati. I dok smo razgovarali o tome što danas radi, na zaslonu moga mobitela zasvijetlila je poruka; danas je Stipi ro?endan! Koje li simbolike – do ju?er bio je wunderkind, a danas je s netom završenih 28 godina pokreta? startupa, tehnološkoga ?uda u relativno zaostaloj zemlji. I otkud sad Stipe opet u toj pri?i!?

Dolazak najboljeg konstruktora

Pod Rim?evom je “komandom” u stalnome radnom odnosu, nešto više od 200 zaposlenika, sve vrvi od mladih i obrazovanih ljudi. Ne rade oni isklju?ivo na sportskim bolidima koji nose naziv Concept ni na elektri?nome biciklu Greyp koji postiže rekordnu autonomiju 120 kilometara. Po tome ih svi znaju, no Rimac automobili puno su više od toga. Oni koji malo bolje poznaju poslovne aktivnosti ove kompanije znaju kako su Concepti, baš kao i Greyp flagship, tvrtka koja se specijalizira za naprednu tehnologiju izgradnje baterije, softvera, hardvera, infotainmenta, bavi se ?ak i s opremanjem jahti elektronskim gadgetima i bogzna ?ime… U tajnosti Matu posje?uju vode?i ljudi iz svjetske autoindustrije, ali i školarci i studentarija iz cijeloga svijeta. Nedavno je k njemu bila pristigla pove?a skupina izraelskih srednjoškolaca, doletjeli su ?arterom u Zagreb. Prije tri godine privatnim je zrakoplovom sletio i Christian von Koenigsegg, vlasnik danas najbržega hibridnog auta na svijetu.

-Nazvao me je rano ujutro i pitao mogu li ga primiti u Svetoj Nedelji. Bio sam po?aš?en, jer i tada je Šve?anin slovio za jednog od najuspješnijih konstruktora iz takozvanih privatnih radionica. Kada dolazite, upitao sam. I što mi je odgovorio? Za dva i pol sata. I bio je tu, kako je i kazao, veli Rimac.

Otad intenzivno sura?uju, a Mate sada radi i tre?u generaciju baterija za njegov hybrid Regeru. Bitno su druk?ije od onih koje pokre?u Concept One, S i 2, jer u hibridu imaju sasvim druk?iju ulogu. Christianu von Koenigseggu najvažnije je da njegov bolid što bolje ubrzava i potpomaže benzinski motor. Tu ne treba voditi ra?una i o autonomiji, ve? isklju?ivo o snazi. Upravo zahvaljuju?i i tomu iskustvu Mate se prometnuo kao jedan od najboljih proizvo?a?a jakih i iznimno sigurnih baterija. Na crash testovima izdrže udar 60 G sile! Daleko je to iznad standarda koje propisuje europska regulativa.

Jesu li k njemu i zbog toga dolazili i najve?i svjetski automobilisti?ki menadžeri poput Mercedesova ?elnika Dietera Zetschea i Carlosa Ghosna, Libanonca ro?ena u Brazilu, s doktoratom sa Sorbone, koji je na ?elu Renault Nissan Alijanse? Nije isklju?eno, jer i biznismeni toga kalibra dobro znaju tko je Mate Rimac. U predgra?u Zagreba, nije nikakva tajna, proizvodi se infotainment za jednu razvikanu automobilsku kompaniju, i Rim?eve baterije, softver i hardver naru?uju mnogi, pa je Rimac u sve intenzivnijoj potrazi za lokacijom na kojoj bi organizirao masovniju proizvodnju.

Za našega posjeta idilu u tvornici ”remetila” su tri psa polegla pokraj nogu djelatnika.

-Nisu naši, ali su dobrodošli, rekao nam je smiješe?i se Miro Zrn?evi?, aktivni drifter s hrpom pokala i poslom iz snova: PR i testni voza? Rimac Automotivea.

U tvornici vlada ozra?je opuštenosti, i nije takav samo Mate Rimac. Direktore tvornica i poduze?a uglavnom zamišljamo kao energi?nu gospodu u odabranim odijelima, a pred nama je ljetos bio bradati mladi? u kratkim hla?ama, a za našega zadnjeg susreta navukao je vestu i duge hla?e. Bradu i dalje ima uredno šišanu. Nažalost, onu energiju po kojoj je poznat nisam vidio prije nekoliko dan! Nije se osje?ao najbolje, previše putovanja, stresa, pa i virus povrh svega, u?inili su svoje.

Ali, hej, govorimo o 28-godišnjem mladi?u koji ima tvornicu u kojoj je napravio vlastiti auto i supersportski automobil. A on je još kao golobradi izumitelj prvi novac bio zaradio kao inovator prodajom patenata iz svoga studija mehatronike. Krivac za to bio jedan od njegovih prvih patenata koji je me?unarodno bio zapažen – rukavica koja pokretima ruke i prstiju može zamijeniti tipkovnicu na ra?unalu ili miša, naprimjer. Naravno, njega su ipak više zanimali auti.

Concept_One korijene vu?e iz drifta. Zapravo, pravila natjecanja u automobilisti?kom proklizavanju tako?er su dio autoutrka, a u njima je prije nekoliko godina Rimac bio zapažen. No, motor staroga BMW-a E30 nije više mogao izdržati sve napore driftanja (pa tako ni nadmetanja u ubrzavanju). Umjesto da ga zamijeni drugim autom, Rimac ga je preradio na struju. Napravio je remek-djelo s oko 650 “konja”, kojim je popravio ?ak 5 svjetskih rekorda, a auto je svih pet puta sastavio, rastavio i opet sastavio u poboljšanoj ina?ici. I nikada nije bio posve zadovoljan.

Zašto driftanje i natjecanja u ubrzavanju?

Concept_One je stoga tu. Rimac je znanje, koje je takvo ili u druga?ijim oblicima prodavao drugim tvornicama, unov?io u autu koji ne grmi, nego u trenutku tiho nestane. No, lagali bismo ako bismo rekli kako je posve tih: Zviždanje elektromotora je izrazito, još ja?i je zvuk mjenja?a s ravnim zup?anikom. To zna?i da za promjene stupnja pošteno zastane pa automobil posko?i, kao da su mu u utrobu ubacili dodatnu energetsku plo?icu.

-Serijski ?e imati normalni zup?anik u mjenja?u i biti mnogo tiši, ovakav je zato što je samo prototip koji iznimno puno koristimo na trkalištima, pojasnio je Rimac.

Šest automobila Concept_One, vrijednih po tri ?etvrtine milijuna dolara, ve? su prodali, osam ?e ih proizvesti prije nego što se uhvate ostvarenja novoga projekta. Prodano je i do sada i dva Concepta S? Zanima vas što nas ?eka?

Radno ime projekta je C2. Pogon sprijeda je putem reduktora okretaja prenesen neposredno na kota?e, na stražnjoj osovini je ograni?eni dvostupanjski mjenja? s dvjema sklopkama na?injenim iz ugljikovih vlakana. Baterijske ?elije kupuju ondje gdje su najbolje, a iz njih baterije sklapaju sami, sa svom elektronikom. Isto vrijedi za elektromotore i elektroniku za njih i elektroniku koja nadzire cijeli auto. U tome su sjajni. Auto ima sustav All Wheel Torque Vectoring, koji samostalno kontrolira okretni moment na svakome kota?u. Putem nebrojenih senzora elektromotor u svakome trenutku po potrebi dodaje ili oduzima snagu kota?u koji u tome trenutku treba osigurati vrhunsko prianjanje na cestu.

Ništa ?udno glede toga što i vlasnik i glavni testni voza? dolaze iz svijeta drifta. Da, tu dolazi do izražaja Matova želja za dinamikom, adrenalinom i zabavom za upravlja?em. Ali, gle vraga, u na?elu – taj mladi? nema svoje vozilo, ni kakva supersportaša ili prestižnu limuzinu, po potrebi se naokolo vozi bilo kojim službenim autom, a najviše voli kada ga na posao i s posla vozi njegova djevojka u Miniju. Koji je, naravno – Cooper S.

Na?uli smo, da se njegovi suradnici kao malo boje njegovih vožnji Concept_Oneom, jer potom odmah do?e u tvornicu i kao pravi perfekcionist traži poboljšanja. Zato ga moraju donekle umiriti, jer ina?e ne bi mogli nikada dovršiti automobile, nego ih samo razvijati.

Stare i preskupe tehnologije

Dizajneri su ve?inom stranci. Unutrašnjost je uglavnom oblikovao Goran Popovi?, koji je prije radio za slavnu Pininfarinu. U poluleže?em položaju za upravlja?em možete ?itati na središnjemu velikom zaslonu 57 podataka, zavaljeni u školjkastom sjedalu s puno kože, koje je izradila tvrtka Vilner. Vrhunski, uistinu!

U tvornici se, jasno, nisu uspavali, uskoro ?e nabaviti preše za izradu dijelova iz ugljikovih vlakana. Na upit ne bi li bilo lakše kupiti glavne dijelove automobila odgovor je bio jasan: -Nitko ti ne prodaje najnovije tehnologije, u dobavitelja elektronike ili infozabavnih sustava bismo morali kupiti jednu generaciju stariju elektroniku i za nju dati pet ili šest milijuna eura. To je previše novca za nešto što je ve? prošlost, objasnio nam je Zrn?evi?. I ako ho?eš napredovati treba izmišljati i uporno raditi. Ali, kako kaže Mate Rimac, jedan posto je ideja, 99 posto su uporan rad, znatiželja i tvrdoglavost.

No, prije nego što su nam iznijeli sve pojedinosti, trebalo ih je zaslužiti. Na biciklu. Nasre?u, godišnje bicikliram ?etveroznamenkasti broj kilometara, Greyp je elektri?no vozilo. Zapravo trka? me?u elektri?nim biciklima, ima 1,3-kilovatnu bateriju i elektromotor koji omogu?ava najve?u brzinu 70 kilometara na sat!

-Omogu?ava 25 kilometra na sat za vožnju po biciklisti?koj stazi, bez kacige i bez registracije, a možete njime pojuriti i 70 kilometara na sat, ne treba okretati pedale, nego samo pritisnuti gumb, rekao je Rimac i ve? odjurio niz duga?ku cestu. Jihaaa, to je baš zabavno,mislio sam, ali je pri naglome startu glava ostala na mjestu, a trup s nogama i rukama ve? na drugoj strani mjesta. Da je stvar još zabavnija brine siva zona: u na?elu ga ne treba registrirati kao motocikl, ali ako vas policajci uhvate pri brzini 70 kilometara na sat teško ?ete izbje?i kaznu. Zanimljiv je na?in pokretanja i otklju?avanja, to funkcionira pomo?u otiska prsta (omogu?ava 50 korisnika, svakoga s njegovim ovlastima i ograni?enjima), vrhunska baterija napuni se u 80 minuta i omogu?ava 120 kilometra vožnje.

Nije zaboravio utrke

A sada, jasno – cijena. Osnovna cijena bicikla, koji s 49 kilograma nije baš lak kao pero, je 6500 eura,s ponešto dodatne opreme lako naraste iznad 10.000. Koja luda bi kupila takvo vozilo? O?ito kupaca nije malo, upravo su napravili još 80 takvih bicikala, tik pred proizvodnjom je poboljšana ina?ica s 1,5-kilovatnim motorom i boljom elektronikom. Jedan od onih koji imaj Greyp je i Christian von Koenigsegg, koji je (sli?no kao Rimac) vlasnik, duša i vo?a razvoja u automobilskoj marki s njegovim imenom. Ona izra?uje najbrže superautomobile na svijetu. Njezin najnoviji ljepotan Koenigsegg Regera hibridni je supersportaš i njegov elektri?ni dio pun je tehnologije koja je nastala u Rimac Automotivu. Zato lako postiže 1500 “konja”, koje stvaraju motor s unutarnjim izgaranjem i elektromotor. Ubrzanje oko 20 sekundi do 400 kilometara na sat je takvo kao da su vas postavili u raketu za Mjesec. U ?ast suradnje pri Rimcu su izradili poseban Greyp obojen kao Koenigseggu, iznimno za Christiana.

Utrkivanje Mate Rimac, jasno, nije zaboravio. Onaj prvi elektri?ni auto predugo je ?ekao trenutak kada ?e u tvornici imati toliko slobodnoga vremena da ga vrhunski obnove, pa su se umjesto toga prihvatili novoga projekta. Japanac Nobuhiro ‘Monster’ Tajima je sinonim za trka?e zahtjeve, bio je tijesno povezan sa Suzukijevom tvorni?kom ekipom u reliju, potom se specijalizirao za pobje?ivanje i rušenje rekorda na najslavnijoj i najtežoj planinskoj utrci Pikes Peak – i prije nekoliko godina to je umjesto klasi?nim po?eo postizati elektri?nim autima. Kako u tome nisu bili tako uspješni kako su željeli, a k tomu je devetostruki prvak u reliju Sebastien Loeb lani rekord srušio klasi?no pogonjenim trka?im autom, Tajima je u pomo? pozvao Rimca. U njegovu su tvornicu dostavili trka?i auto bez pogonskoga sklopa i u ?etiri mjeseca su im napravili zvijer koja je s 1500 kilograma 1,1-megavatnim motorom (što je nekako mjerljivo s oko 1500 KS klasi?noga motora s unutarnjim izgaranjem) postizala brzinu 100 km/h u samo 2,2, a 200 km/h za 5,4 sekunde. Jasno, ima pogon na ?etiri kota?a i raspore?ivanje obrtnoga momenta na svaki kota? posebno.

Kapa dolje za 64-godišnjega Japanca, koji se usudi takvom raketom zaputiti na gorsku utrku, gdje na 4300 metara nadmorske visine nema ni zaštitnih ograda uz duboke ponore kraj ceste. -Isprobao sam ga na trkalištu i, otvoreno re?eno, vjerujte mi, da sam na milijun puta prevezenoj stazi otkrio nekoliko novih zavoja koji su za obi?ne automobile samo malo zakrivljena ravnina, kaže Zrn?evi?.

Tajima je bio oduševljen. A kakav osje?aj je Rimac imao za volanom?

-Napravili smo vrhunski trka?i auto, ali ga zbog službenih putovanja i zahtjeva razvoja još nisam uspio isprobati, kratko je odgovorio. Pa kažu kako novac i mo? kvare ljude …!

Sje?ate li se spomenute inovativne rukavice, koja mu je kao izazov vjerojatno skratila mnogo no?i? No, tu rukavicu bi mogao sada opet baciti na tlo i tako izazvati svoje takmace u bitku tko ?e napraviti bolji (elektri?ni) superautomobil.

Kladimo se – tko bi pobijedio?

Tekst: Igor Staži? i Aljoša Mrak

Foto: Boris Štajduhar

Startnews.hr

reality girl next door gives bf handjob. read this post here mrleaked.net read this post hereomgbeeg.com