Nemiran rad motora u praznom hodu – svi mogući uzroci

0
63

Kada motor u praznom hodu (na leru) radi nemirno – trese se, oscilira u okretajima, ne “drži” stabilno ler, ponekad se čak i gasi – to je jasan znak da nešto u motoru nije kako treba. Uzroci mogu biti brojni, a pravilna dijagnostika je ključ uspješnog rješavanja problema.

Evo svih mogućih razloga podijeljenih u grupe:


1. Problemi sa sustavom dovoda zraka

Motor za pravilan rad treba točno određenu količinu zraka. Ako dolazi previše ili premalo zraka (ili dolazi “neplanirani” zrak), dolazi do nemirnog rada.

Mogući uzroci:

  • Neispravan senzor protoka zraka (MAF senzor): Ako šalje pogrešne informacije ECU-u (elektronskoj upravljačkoj jedinici), mješavina zraka i goriva može biti prebogata ili presiromašna.

  • Neispravan senzor apsolutnog tlaka u usisnom kolektoru (MAP senzor): Krivo očitanje pritiska zraka remeti izračunavanje količine goriva.

  • Pukotine ili puknute crijevi usisnog sustava: “Lažno” usisavanje zraka iza MAF senzora mijenja omjer mješavine.

  • Prljava ili zaglavljena leptirasta zaklopka: Ako zaklopka ne može fino regulirati protok zraka na leru, motor oscilira ili se guši.

  • Problem sa sustavom kontrole praznog hoda (Idle Air Control Valve – IAC): Na starijim vozilima posebno. Ako je ovaj ventil prljav ili neispravan, motor ne može stabilno regulirati ler.


2. Problemi sa sustavom dovoda goriva

Ako motor ne dobiva pravu količinu goriva, može doći do nemirnog rada.

Mogući uzroci:

  • Začepljene ili neispravne brizgaljke (injektori): Ako brizgaljka kapa, curi ili ne raspršuje gorivo ispravno, jedan ili više cilindara može imati lošu smjesu.

  • Slab pritisak goriva: Može biti uzrokovan neispravnom pumpom goriva ili začepljenim filterom goriva.

  • Problemi s regulatorom pritiska goriva: Ako ne održava stalni pritisak, motor može raditi presiromašno ili prebogato.

  • Neadekvatna kvaliteta goriva: Loše gorivo (s mnogo vode, nečistoća ili neodgovarajućeg oktanskog broja) uzrokuje nemiran rad.


3. Problemi sa sustavom paljenja

Sustav paljenja mora točno i snažno zapaliti smjesu u pravom trenutku. Ako tu nešto zakaže, motor drhti, “šteka” ili se gasi.

Mogući uzroci:

  • Loše svjećice: Istrošene, zaprljane ili neispravne svjećice izazivaju preskakanje paljenja (misfire).

  • Neispravni kablovi visokog napona: Ako je izolacija kablova oštećena, iskra može preskakati.

  • Slaba bobina (zavojnica paljenja): Nedovoljno snažna iskra.

  • Pogrešan kut paljenja: Kod vozila gdje se kut još može mehanički podešavati.


4. Problemi s motorom (mehanički problemi)

Ako postoje unutarnji mehanički problemi, motor može imati neravnomjeran rad.

Mogući uzroci:

  • Neispravno podešen razvod (loša sinkronizacija bregaste i radilice): Preskočen zupčasti remen/lanac.

  • Neispravni podizači ventila (hidropodizači): Ako ventil ne zatvara/pritiska pravilno, gubi se kompresija.

  • Istrošene brtve glave motora: “Curi” kompresija između cilindara.

  • Neravnomjerna kompresija po cilindrima: Ako jedan ili više cilindara ima slabiju kompresiju, motor ne može raditi glatko.


5. Problemi sa sustavom ispuha

Izlaz plinova mora biti slobodan i bez smetnji.

Mogući uzroci:

  • Začepljeni katalizator ili DPF filter: Povećani protutlak utječe na rad motora.

  • Pukotine na ispušnom sustavu prije lambda sonde: Mijenja se očitanje ispušnih plinova, pa ECU pogrešno dozira gorivo.


6. Problemi sa senzorima i elektronikom

Moderni motori ovise o čitavom nizu senzora za pravilan rad.

Mogući uzroci:

  • Neispravna lambda sonda: Krivo očitavanje omjera zraka i goriva.

  • Problem sa senzorom temperature rashladne tekućine: Ako “misli” da je motor hladan, upućuje ECU da obogati smjesu.

  • Loše mase i spojevi na električnom sustavu: Ponekad “banalni” problem sa spojevima uzrokuje razne greške u radu motora.

  • Neispravan ECU: Rijetko, ali može se dogoditi.


7. Problemi s dodatnim sustavima

Neki dodatni sustavi također mogu utjecati na prazan hod.

Mogući uzroci:

  • Puknuti EGR ventil: Ako ostane otvoren kad ne treba, vraća ispušne plinove u motor, što remeti izgaranje.

  • Kvar na sustavu sekundarnog zraka (SAI pumpa): Kod nekih motora za emisije.

  • Problemi sa sustavom Start-Stop: Ako ovaj sustav ne funkcionira kako treba, može uzrokovati trzaje i gašenje u praznom hodu.


Kako pravilno dijagnosticirati?

Pravi put je krenuti od jednostavnijih prema složenijima:

  1. Provjera grešaka dijagnostičkim uređajem (OBD skener).

  2. Vizualna provjera svih crijeva, spojeva i kabela.

  3. Mjerenje kompresije po cilindrima.

  4. Provjera senzora i njihovih očitanja u realnom vremenu.

  5. Provjera tlaka goriva i injektora.

  6. Provjera ispušnog sustava na začepljenje.


Zaključak

Nemiran rad motora u praznom hodu može imati mnogo uzroka – od banalnih (mala pukotina na crijevu) do ozbiljnijih (loša kompresija). Brza i ispravna dijagnostika štedi novac i vrijeme.

Važno je ne ignorirati prve znakove problema, jer mali kvar može vrlo brzo prerasti u ozbiljniji kvar motora ili katalizatora.

Fotografija: Pixabay