Pa kako to? U bateriju od 64 kWh nerijetko “stane” i 78 kWh! Gubici struje prilikom punjenjenja su ogromni, a proizvođači o tome mudro šute i lažu o pravoj potrošnji

0
3498
- Advertisement -

Kakva samo podvala autoindustrije! Jeste li znali koliki postotak električne energije ne završi u bateriji tijekom punjenja? Kad točite benzin ili dizel u prazan spremnik od 50 litara točno znate da će baš toliko i stati u njega, no s baterijima je posve drukčije! Najveći gubici od 10 do 30 posto nastaju na kućnoj utičnici!

Baterija od 100 kWh zna “progutati” na punjenju i 120 kWh! Gubici su ogromni i posljedica su hlađenja, predugih kablova, mrzlog vremena… “Točite” li struju nakon što ste jurili i brže od 150 km/h znajte da ćete prilikom punjenja samo na hlađenje vrućih baterija potrošiti “u vjetar” i 30 posto!

- Advertisement -

Proizvođači električnih automobila ne obavještavaju kupce o gubicima u pojedinim načinima punjenja i što na njih sve utječe, a utječe mnogo toga.

Tijekom punjenja električni automobili crpe više energije iz mreže nego što je pohranjeno u bateriji, a gubici su i do 30 posto, pokazalo je posebno ispitivanje njemačkog automobilskog kluba ADAC. Usporedili su punjenje na kućnoj utičnici s punjenjem na zidnom ormariću u automobilima Renault Zoe, Tesla Model 3, VW ID 3 i Fiat 500e. Najveći gubici od 10 do 30 posto nastaju na kućnoj utičnici. Renaultov električni debi posebno je prošao loše, s gubitkom od gotovo 30%.

Kod ove vrste punjenja smetajući faktor je i ožičenje do utičnice, gdje kablovi mogu uzrokovati i do 4 posto dodatnih gubitaka. Kod punjenja na zidnom ormariću gubici su smanjeni na 5 do 10 posto zbog znatno kraćeg vremena punjenja. Najučinkovitiji je bio Fiat 500e koji je izgubio tek nešto više od 5 posto, no pri vrlo niskim temperaturama pojedini električni automobili u iznimnim slučajevima crpe i energiju iz mreže za grijanje baterije, poput VW ID 3. U tim slučajevima, gubitak se može povećati i do jedne petine.

I kućne utičnice i kutije za punjenje daju izmjeničnu struju koja se mora pretvoriti u istosmjernu za baterije. To radi ugrađeni punjač u automobilu, a prema nalazima ispitivanja, samo to rezultira gubitkom konverzije od oko 5-10% u obliku topline. Bez obzira na punjenje iz kućne utičnice ili punjača, zidne kutije, treba imati na umu da su elektroničke i neke upravljačke jedinice vozila aktivne tijekom cijelog procesa punjenja i stoga troše električnu energiju. Kod punjenja izmjeničnom strujom vrijedi sljedeće: što je veća snage punjenja, kraći je proces punjenja, a time i vrijeme u kojem dolazi do gubitka, stoga se, kako bi se izbjegli veći gubici, preporuča puniti barem s 11 ili 22 kilovata ili na zidnu kutiju umjesto na utičnicu. Njemački automobilski klub također preporučuje punjenje zimi što je prije moguće nakon putovanja, dok je akumulator još topao. Ljeti posve drukčije. Baterije nakon brze i duge vožnje znaju biti “usijane” i prigodom “punjenja” na punionicama dosta električne energije ode na hlađenje baterije.

Tekst: Matjaž Gregorić

- Advertisement -