PSA-grupacija (Peugeot, Citroën, ali i drugi brendovi) dugo je bila sinonim za vrlo popularan i široko rasprostranjen dizelski motor – 1.6 HDi. Taj motor, tehnički poznat pod oznakama kao što su DV6, pojavio se u mnogim modelima (Peugeot 207, 308, Citroën C4, C5 i drugi), a tijekom vremena je razvio reputaciju štedljivog, ali ponekad zahtjevnog agregata. U nastavku donosim novinarski pregled: što znači imati 1.6 HDi, koje su njegove prednosti i slabosti te na što obratiti pozornost prilikom kupnje i održavanja.
Prednosti motora 1.6 HDi
-
Izvrsna potrošnja goriva
Jedna od najvećih prednosti 1.6 HDi motora je vrlo niska potrošnja dizela, posebno na rutinskim vožnjama i pri umjerenom opterećenju. To ga čini vrlo isplativim za vozače koji puno voze, ali i za gradsku upotrebu (ako se povremeno “ispuhuje”). -
Različite snage i verzije
Motor dolazi u više varijanti snage, npr. 75, 90, 109 (ili 92, 112 KS) ovisno o modelu i godini. To znači da možete naći verziju koja vam dovoljno “vuče”, a da ne pretjerujete u troškovima popravka ili potrošnji. -
Pouzdanost uz dobro održavanje
Kako korisnici navode, redovito održavana jedinica može prijeći stotine tisuća kilometara bez većih problema. Neki vozači, prema iskustvima, čak su prešli i više od 200.000 km prije ozbiljnijih intervencija. -
Široka dostupnost dijelova
Budući da je motor vrlo rasprostranjen (PSA ga je koristila u mnogim modelima), rezervni dijelovi kao što su filteri, injektori, pa i dijelovi turbopunjača relativno su dostupni, što olakšava servis. -
Dobar omjer snage i okretnog momenta
Pri manjim verzijama, motor je dovoljno okretn da se dobro snalazi u gradskoj vožnji, a jače verzije (s turbinom) donose solidan moment za međugradske vožnje. Primjerice, kod Peugeota 207 1.6 HDi (109 KS) mjerena potrošnja je vrlo konkurentna.
Slabosti i česti problemi
Iako je motor vrlo cijenjen, nije bez mana. Slijede najčešći problemi na koje vlasnici 1.6 HDi-ja nailaze:
-
Turbopunjač – osjetljiv na podmazivanje
Kako navode izvori, turbo jedinice ovog motora mogu imati problema ako ulje nije redovito mijenjano. Prljavština u uljnim kanalima može začepiti dovod ulja do turbine, što može uzrokovati oštećenje. -
Injektori i brtve injektora
Razne verzije motora koriste Siemens ili Bosch injektore. Kod starijih inačica, brtve (npr. bakrene brtve) na injektorima mogu propadati, uzrokujući “blow-by” (curenje plinova), što može stvarati naslage ugljika. -
EGR ventil i naslage ugljika
EGR ventil (ventil za recirkulaciju ispušnih plinova) je čest izvor problema: zbog naslaga ugljika postaje neprecizan, može uzrokovati neujednačen rad motora, pad snage ili paljenje upozorenja. Kod zamjene EGR-a, važno je napraviti prilagodbu (kalibraciju) putem dijagnostičkog alata – bez toga može doći do pogrešnog rada. -
Filter čestica (DPF / FAP)
Mnogi 1.6 HDi motori su opremljeni DPF (u PSA-terminologiji često FAP). Taj filter se može začepiti, posebno kod vožnje u gradskim uvjetima (kratke relacije). Kod nekih verzija potrebno je dodavati aditiv (npr. Eolys) kako bi se spriječile naslage i omogućila regeneracija. -
Remen (timing belt)
Motor koristi zupčasti remen. Preporuke variraju, ali stručni izvori savjetuju zamjenu u razdoblju od oko 120.000–140.000 km kako bi se spriječili ozbiljniji kvarovi. Ako se remen zanemari, može doći do katastrofalnih šteta u motoru. -
Curjenje ulja
Neki izvori prijavljuju curenja ulja, osobito na spoju uljnog voda do turbine ili na pakiranjima ventilske (rocker) kape. -
Softverski i senzorski problemi
Kao i kod svakog modernijeg dizela, moguće su greške senzora (npr. senzora pritiska zraka) koje utječu na rad motora.
Savjeti za kupnju
Ako planirate kupnju rabljenog vozila s 1.6 HDi motorom, evo nekoliko preporuka i “crvenih zastavica” na koje obratiti pažnju:
-
Provjerite servisnu povijest
Zatim zatražite dokumentaciju o servisima: posebno provjerite jesu li mijenjani ulje i filteri, je li rađena zamjena remena i je li bilo čišćenja EGR-a ili servisiranja DPF-a. -
Obratite pažnju na kilometražu i interval remena
Kod vozila s velikom kilometrima provjerite kada je zadnji put mijenjan timing belt i je li servisiran prema preporukama. -
Testna vožnja
Tijekom vožnje obratite pažnju na neobične zvukove iz turbopunjača (zviždanje, poput “šuma”), promjene snage, neuglađen rad motora, dimljenje – sve su to potencijalni znakovi problema. -
Dijagnostika
Spojite OBD dijagnostički uređaj prije kupnje i provjerite ima li grešaka vezanih uz EGR, DPF ili komande turbopunjača. -
Provjera DPF-a
Kod modela s DPF-om provjerite je li taj sustav održavan, regeneriran i je li aditiv (ako je potreban) redovito dopunjavan. -
Verzija motora
Postoje različite generacije 1.6 HDi (npr. stariji DV6 i noviji DV6D). Neke verzije imaju fiksnu turbinu, druge varijabilnu (VGT), a neke imaju plivajući zamajac – sifra verzije i snaga su važni pri procjeni potencijalnih rizika. -
Pitajte za prijašnje zamjene
Provjerite je li vlasnik mijenjao injektore, EGR ventil, aditiv ili radove na turbini – ti su dijelovi često skupi, pa informacija može značiti potencijalne buduće troškove.
Savjeti za održavanje
Da bi vaš 1.6 HDi motor živio dugo i pouzdano, preporučujem sljedeće mjere održavanja:
-
Redovite izmjene ulja
Koristite kvalitetno motorno ulje (preporučeno po specifikacijama PSA). Ulje mijenjajte u preporučenim intervalima ili čak češće ako vozite kratkim relacijama, kako biste spriječili zagušenja uljnih kanala i zaštitili turbopunjač. -
Čišćenje EGR-ventila
Redovito (ovisno o vožnji) čistite EGR ventil i usisne kanale kako bi se spriječile naslage ugljika koje mogu negativno utjecati na rad motora i potrošnju. -
Održavanje DPF-a (FAP-a)
Ako vaš motor ima DPF, osigurajte redovite regeneracije (npr. vožnjom na autoputu), te pratite stanje aditiva (ako je potreban). Zanemarivanje može dovesti do začepljenja. -
Praćenje razine i kvalitete ulja
Redovito provjeravajte razinu motornog ulja. Premalo ulja vrlo je loše za turbinu i može rezultirati oštećenjem. -
Zamjena remena u predviđenom roku
Nemojte čekati predugo sa zamjenom zupčastog remena: kratak interval kod zanemarivanja može rezultirati ozbiljnim kvarovima. -
Upotreba aditiva
Neki servisi preporučuju dodatke za čišćenje sustava goriva, EGR-a ili DPF-a (ovisno o verziji motora) kako bi se produžio životni vijek tih složenih sustava. -
Redoviti pregledi
Tijekom servisa tražite pregled cjevovoda ulja, posebno do turbine, kao i brtvila injektora. To može pomoći da se rano otkriju curenja ulja.
Zaključak
PSA-ov 1.6 HDi dizelski motor je vrlo privlačan – nudi vrlo dobru ekonomičnost, solidne performanse i mogućnost dugog vijeka trajanja ako se održava kako treba. Međutim, nije “bez brige”: problemi s turbopunjačem, EGR ventilom, DPF-om i injektorima nisu rijetki, osobito kod primjeraka s većim kilometražama ili lošijom historijom održavanja.
Za kupce rabljenih vozila, pažljivo proučavanje servisne povijesti, testna vožnja i dijagnostika su ključni. Za vlasnike, redovito servisiranje – ulje, čišćenje, pregledi – može značiti razliku između motora koji traje stotine tisuća kilometara i modela koji zahtijeva skupe popravke.
Ako ste voljni uložiti u održavanje i brinuti se o kritičnim komponentama, 1.6 HDi može biti izuzetno isplativ i pouzdan izbor.







