TEST: Hyundai i30 N Performance by Boris Durlen

0
17

Neočekivan pretendent na vrh klase sportaša C-segmenta stigao je u obliku modela Hyundai i30 N, a već prvim kilometrima korejski ratnik dokazao je kako nije nimalo lošiji od Renaul Meganea R.S., Ford Focusa ST, Peugeota 308 GTi, Volkswagen Golfa GTI…

Rijetko smo koji automobil preuzeli s tolikim zanimanjem kao Hyundai i30 N. Prvi put smo ga isprobali još krajem 2017. godine, među prvima u Hrvatskoj, ali niti ponovno druženje nije bilo nimalo manje uzbudljivo. Ne zato što je najljepši, najsnažniji ili najbrži, nego zato što su svi strani mediji isticali kako nudi najbolji paket na tržištu. Posebno nas je pritom intrigirala činjenica da je korejski proizvođač hrabro odlučio zakoračiti u segment u kojem profitabilnost nije u fokusu, nego bildanje rejtinga, a svaka pogreška se skupo plaća. Realno, mogli su i bez toga. Nigdje ne piše da i30 mora imati i sportski izvedbu. No, južnokorejski proizvođač dobro je procijenio kako je vrijeme za dodatan iskorak. Kako je vrijeme da se njihov igrač C-segmenta preseli iz ‘best-buy’ kategorije u kategoriju kad postaje poželjan, kad ljudi o njemu pričaju s respektom.

Na tu transformaciju pripremili su se dovlačenjem iznimno kvalitetnih kadrova. I Klasu Köster i Albert Biermann igrali su ključne uloge u Mercedes-AMG-u i BMW M-u. No, ovdje su temeljne postavke drukčije. Radi se o kompaktu, s turbobenzinskim 4-cilindrašem, prednjim pogonom, ručnim mjenjačem… Dinamika vozila sjetno je različita. Ali ništa od toga nije ih dalo zbuniti. Doradili su Hyundai i30 N na najbolji mogući način i postigli rezultat koji izaziva poštovanje. Kao što smo već konstatirali… Nije niti najbrži niti najsnažniji, ali je najkompletniji sportaš C-segmenta, jer na vrhunski način objedinjava funkcionalnost, smiren temperament i udobnost baznog modela, s oštrim upravljanjem, iznimnom stabilnošću i divljim karakterom 275 KS snažnog jurišnika. Kako su korejski menadžeri posegnuli za znanjem dvojice iskusnih Nijemaca, tako smo i mi posegnuli za proslavljenim automobilistom. Legendaran Boris Durlen isprobao je Hyundai i30 N i pružio nam pogled na njega iz kuta profesionalca. Dakle, nastavak teksta iz pera Borisa…

Višegodišnje trkačko iskustvo daje mi pravo da mogu komparirati sve moje epohe u auto sportu. Od neponovljivog BMW-a 2002 tii, sa 170 KS, pa sve do Ford Escorta Coswortha grupe E sa 600 KS. Više od trideset godina bavljenja automobilizmom, kao i preko 400 utrka u svim disciplinama auto sporta, Rally, krug, brdo off roud i s velikim brojem osvojenih naslova prvaka… Što se tiče i30 N na prvi je pogled jasno da je vođena briga o svakom detalju. To prepoznaješ čim sjedneš u auto, a u vožnji vidiš i imaš osjećaj da je u projektu razvoja tog sportaša bilo uključeno više različitih genijalaca koji su ponudili optimalan paket rješenja. Konfiguracija podešavanja automobila koju sam odabireš, a koja nudi drukčije performanse i osjećaj u vožnji uistinu je prava stvar. Takve mogućnosti su upravo ono što ti treba da odabereš idealan balans i kontrolu u vožnji. To odmah prepoznaju vozači s iskustvom. Sve je počelo namjerom da provozam svog dugogodišnjeg prijatelja iz Uefe, Švicarca koji obožava sportske automobile. Kako je Hyundai marketinški sve prisutniji u nogometu čekao sam priliku da dođe u Hrvatsku. Naravno faktor iznenađenja bio je potpun kada sam se pojavio na aerodromu i kad je sjeo u auto.


Ništa nisu prepustili slučaju pa je iz Mercedes-AMG-a stigao Klasu Köster, a iz BMW M odjela Albert Biermann. Njihov rukopis itekako je vidljiv pa je Hyundai i30 N ugodno iznenadio i struku i publiku

Od tog trenutka sve je palo u drugi plan. Moje prvo pitanje bilo je gdje ćemo na ručak, a on k’o iz puške – kakav ručak idemo na Sljeme, jer mu je ostala u sjećanju moja trka na Sljemenu na kojoj sam pobijedio, a on je bio prisutan. Naravno da ga nisam imao srca odbiti. Naredna dva sata gore dole, sve opcije Sljemena dugo-kratko, a pravi trkaći znaju zašto je posebno zahtjevna brza vožnja nizbrdo. Kočnice rade besprijekorno. Ništa se ne dimi na Lagviću. Bez problema usporavam, stajem, jedino su se gume zagrijale. I to je sve.

Nakon oštre vožnje idemo na zasluženi ručak u restoran s prekrasnim pogledom na Zagreb. Prijatelj ne može doći k sebi i ne vjeruje da jedan serijski auto može ponuditi takvu sigurnu, a istodobno adrenalinom nabijenu vožnju. Nemamo puno vremena. Obaveze su velike. Čeka nas priprema turnira i pregleda objekata u Karlovcu. Do tamo idemo autocestom. ‘Veži se. Polijećemo.’ – u šali mu govorim. Iskusio je vožnju koja daje drugačiji užitak. Kad se i30 N prebaci u program suprotan trkaćem karakteru i dalje se ne gubi osjećaj moći i ponosa.


Čistokrvnih 275 KS neće izazvati strahopoštovanje, jer pojedini konkurenti iz istog obujma izvlače i više od 300 KS, ali motor ima vatreni temperament, naglašen izvrsnim mjenjačem i elektronikom koja sama dodaje međugas pa je rafalna paljba iz ‘ispušnih topova’ svakodnevica

Nevjerojatno je da za takav automobil tvornica daje apsolutnu garanciju od pet godina što je očiti dokaz da se ugrađeni dijelovi koriste u trkaćim automobilima koji su izloženi ekstremnim uvjetima rada. Smatram da je svaka lipa uložena u ovaj automobil pun pogodak, a ujedno je cjenovno prihvatljiv za široki spektar kupaca. Pet dana prošlo je u trenu. Od bajne Opatije okupane suncem, u laganoj vožnji kroz grad u R programu s laganim detonacijama ispušnih cijevi, atraktivnom svijetlo plavom bojom ni ozbiljne dame nisu mogle ostat ravnodušne.

Naravno Zagreb je posebna priča. Nekoliko dana i noćnih vožnji te susreta sa u žargonu rečeno uličnim trkačima bila je neizbježna tema. Apsolutno svi su bili oduševljeni performansama korejskog sportaša. Imaš auto koji ima sve. I više od toga jer je tvornica predvidjela i mislila na sve. Imaš i automatski međugas kada šaltaš u nižu brzinu kako bi izmjena bila što preciznija. To se posebno dojmilo one koji su takvu tehniku koristili u vremenima kada je FAP bio čudo od kamiona.

Posebno poglavlje su nekadašnji trkači koji su vozili ozbiljne trkaće aute. Neovisno jesu li bili vozači ili suvozači i dan danas voze aute od 300 i više konja kada idu na plac. Apsolutno svi su dali pozitivno mišljenje o Hyundaiju i30 N, a pogotovo u odnosu na uloženo i dobiveno. I kako to obično biva, sve što je lijepo kratko traje pa smo se i mi morali oprostiti od našeg ljubimca koji nam je u kratkom vremenu prirastao srcu, i naposljetku kao Herby u filmu, samo što nije zaplakao i onako tužno rekao – „Bok dečki, odnosno vidimo se ! …“

Tekst: Boris Durlen i Kristian Sikavičev

TEHNIČKI PODACI – Hyundai i30 N Performance
Motor: turbobenzinski, 4 cilindra, ugrađen sprijeda poprečno
Obujam: 1998 ccm
Provrt i hod: 86,0 x 86,0 mm
Snaga: 202 kW/275 KS pri 6000/min
Moment: 353 Nm pri 1450-4500/min
Mjenjač: 6-stupanjski ručni
Pogon: na prednje kotače
Dimenzije: 4335 x 1795 x 1447 mm
Međuosovinski razmak: 2650 mm
Masa: 1429 kg
Prtljažnik: 395/1301 l
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 345 mm, straga puni 314 mm
Gume: 235/35 R19
Ubrzanje: 6,1 s
Najveća brzina: 250 km/h
Potrošnja: 9,7/5,7/7,1 l
Potrošnja na testu: 11,4 l
Cijena testiranog modela: 272.990 kn (36.890 eura)