U svijetu automobilskih entuzijasta, samo nekoliko televizijskih emisija uspjelo je ostaviti trajan trag na globalnoj sceni. Jedna od takvih, kultno štovana među ljubiteljima automobila visokih performansi i drift entuzijastima, jest japanska emisija Best Motoring. Emitirana od kraja 1980-ih sve do 2011. godine, te povremeno oživljavana kroz različite spin-off projekte i DVD izdanja, Best Motoring postala je sinonim za sirovu brzinu, autentičnost i nefiltrirane vozačke dojmove – sve ono što je nedostajalo u ispoliranim zapadnjačkim produkcijama.
Best Motoring nije bila samo emisija – bio je to pokret, glas entuzijasta, i najvažnije – izlog onoga što japanski automobilski inženjering može ponuditi kada se spoji s vrhunskim vozačkim talentom. Njegovo naslijeđe i dalje živi kroz kulturu JDM automobila, stotine tisuća online fanova i nostalgiju koja ne blijedi.
Za mnoge, Best Motoring nije bila samo emisija o automobilima. Bila je – škola vožnje, inspiracija i filozofija.
Počeci i koncept emisije
Best Motoring prvi se put pojavio 1987. godine, u formi video-magazina koji se izdavao na VHS-u, a kasnije i na DVD-u. Umjesto klasičnog TV formata, emisija se distribuirala putem fizičkih medija i kasnije interneta, što joj je omogućilo veću slobodu u sadržaju i formatu.
Emisiju je producirala izdavačka kuća Kodansha, u suradnji s različitim japanskim medijima i automobilskim brandovima. Ono što je Best Motoring učinilo jedinstvenim bio je njezin naglasak na stvarne vožnje, stvarne testove i stvarne vozače. Umjesto scenarija i studijske rasprave, gledaoci su dobivali ono najbitnije – automobile na stazi, pod kontrolom profesionalnih vozača, uključujući bivše trkače, inženjere i auto-novinare.
Format emisije
Best Motoring nije slijedila tipičnu televizijsku formulu. Umjesto voditelja s mikrofonom, gledatelji su pratili realne usporedne testove automobila na stazi, poznate kao “Touge Showdown” ili “Circuit Battle”. Touge (jap. 峠) znači planinski prijevoj – odnosno, serija testova vožnje na uskim, zavojitim cestama s puno uspona i padova, gdje su automobili ocjenjivani prema voznim karakteristikama, stabilnosti i ponašanju u realnim uvjetima.
Drugi važan segment bile su utrke na stazi, najčešće na Tsukuba Circuitu, Suzuka Circuitu ili Fuji Speedwayu, gdje bi se usporedno testirali najnoviji japanski sportski automobili: Honda NSX, Nissan Skyline GT-R, Subaru Impreza WRX STI, Mitsubishi Lancer Evolution, Toyota Supra, Mazda RX-7 i drugi. U kasnijim godinama uvedeni su i europski modeli poput BMW M3, Porsche 911, pa čak i Ferrari.
Glavni vozači bili su legende japanskog motorsporta, uključujući:
-
Keiichi Tsuchiya – poznat kao „Drift King“, bivši vozač Le Mansa i pionir drift vožnje.
-
Manabu Orido – GT vozač i konstruktor vlastitih tuning automobila.
-
Naoki Hattori, Takuya Kurosawa, Gan-san (Motoharu Kurosawa) – svi s bogatom trkaćom pozadinom i karizmatičnim pristupom.
Best Motoring vs. Hot Version
Best Motoring imao je sestrinsku emisiju pod nazivom Hot Version, koja je više bila orijentirana prema tuning sceni i drift kulturi. Dok se Best Motoring koncentrirao na serijske automobile koje prosječan Japanac (ili zaljubljenik iz inozemstva) može kupiti, Hot Version se bavio vozilima prerađenima od strane tunera kao što su Spoon, Mugen, HKS, Mine’s, Nismo, Top Secret, Amuse, itd.
Hot Version imao je specifičan šarm – kombinirao je tehničku preciznost s ludom drift vožnjom i povremenim komičnim formatom. Mnoge epizode bile su posvećene drift natjecanjima između Keiichija Tsuchiye i drugih poznatih vozača.
Realističan i beskompromisan pristup
Ono što je Best Motoring izdvajalo iz mase je – nepatvorenost. U usporedbi s emisijama poput britanskog Top Geara, koji su se sve više oslanjali na zabavu, humor i televizijsku produkciju, Best Motoring bio je strogo usmjeren na automobilsku dinamiku i performanse.
Nisu se bojali kritizirati vozilo koje nije zadovoljilo njihove standarde, a često su prikazivali sirove, neizrezane kadrove vožnje s kamerama montiranim unutar kabine. Zvuk motora bio je sirov, stvaran i često glasniji od komentara – što je bilo namjerno, jer je cilj bio prenijeti iskustvo iz vozačke perspektive.
Kraj i naslijeđe
Best Motoring prestao se redovito emitirati 2011. godine, nakon što je tržište fizičkih medija počelo opadati, a financiranje postajalo sve teže. Ipak, emisija nikada nije u potpunosti nestala. Pojedine specijalne epizode i nastavci, poput Best Motoring International (BMI), producirani su na engleskom jeziku i distribuirani globalno.
U posljednjim godinama, pojavio se i revival kroz YouTube kanale, a mnogi originalni vozači poput Tsuchiyea i Orida nastavili su s testiranjem automobila i suradnjom s tunerima. Mnoge epizode Best Motorninga danas su dostupne online, s prijevodima i titlovima, čime je novi naraštaj entuzijasta dobio pristup ovom legendarnom sadržaju.
Utjecaj na automobilsku kulturu
Best Motoring je oblikovao generacije vozača, tunera i zaljubljenika u japansku auto-industriju. Njegov utjecaj jasno se vidi u popularnosti JDM vozila diljem svijeta, te u igricama poput Gran Turismo, Initial D anime serijalu i brojnim YouTube kanalima koji danas repliciraju testove u stilu Best Motorninga.
U vremenu kada je autoindustrija pod snažnim utjecajem elektronike, autonomne vožnje i digitalnog sučelja, Best Motoring ostaje podsjetnik na zlatno doba vožnje, gdje su tehnika, osjećaj i mehanički zvuk bili jedino što je doista bilo važno.
Najslavnije epizode Best Motorninga
Kroz desetljeća emitiranja, Best Motoring je prikazao stotine epizoda, no neke su postale legendarne zbog posebnih momenata, automobila ili vozačkih performansi:
1. “VTEC Club Battle” (1998.)
U ovoj epizodi, Honda entuzijasti su došli na svoje. Testirani su Civic Type R (EK9), Integra Type R (DC2) i Prelude SiR S-Spec na Tsukuba stazi. Keiichi Tsuchiya za upravljačem EK9 pokazao je kako lakši automobil s manje snage može izdominirati protiv jačih konkurenata – zahvaljujući preciznom ovjesu i izuzetnoj šasiji.
2. “Touge Max Battle” – specijalne epizode
Serijal Touge Max bio je format u kojem su automobili testirani na planinskim cestama u realnim uvjetima. Jedna od najpoznatijih epizoda uključuje dvoboj između Mine’s Nissan Skyline GT-R R34 i Amuse S2000 GT1 – dva filozofski različita automobila, jedan s 4WD i turbo snagom, drugi s atmosferskim motorom i RWD rasporedom.
3. “JDM vs Europe Battle” (2005.)
Epizoda u kojoj su japanski automobili (NSX-R, RX-7, Lancer Evo VIII MR, Impreza STI) stali nasuprot europskim ikonama poput BMW-a M3 CSL, Porschea 911 GT3 i Ferrarija 360 Modena. Ova epizoda bila je iznimno popularna izvan Japana jer je prikazala koliko su japanski sportski automobili konkurentni na svjetskoj sceni.
4. “Drift King vs. All”
U ovoj legendarnoj epizodi, Keiichi Tsuchiya se u drift dvobojima suočava protiv mlađih vozača i pokazuje zašto nosi titulu „Drift King“. Upotrebljava različite S-chassis Nissan modele, uključujući legendarni S15 Silvia.
Najbolji dueli u povijesti emisije
1. Mine’s GT-R R34 vs. MCR GT-R vs. HKS GT-R
Ova borba između titana japanskog tuninga na stazi Tsukuba nije bila samo brza – bila je epohalna. Razlike u pristupima (balans, snaga, aerodinamika) pokazale su koliko filozofija tunera može utjecati na konačan rezultat.
2. Honda NSX-R vs. Ferrari 360 Modena
Iako je NSX-R imao “samo” 280 KS (prema japanskom dogovoru o ograničenju snage), njegova finoća, balans i brzina u rukama Tsuchiye zasjenili su daleko snažnijeg talijanskog rivala na tehničkoj stazi.
3. Toyota AE86 Trueno vs. S2000, Evo i ostali
Kad bi netko rekao da će starinski AE86 moći držati korak s modernim sportskim automobilima, zvučalo bi kao šala – ali ne u rukama „Drift Kinga“. Te epizode uvijek su bile spektakl zbog vozačkog umijeća i laganog karaktera AE86.
Tuning kuće koje su oblikovale emisiju
Best Motoring nije samo testirao tvorničke automobile – dapače, velik dio slave emisija duguje upravo tuning kućama, koje su stvarale unikatne verzije serijskih modela.
1. Mine’s
Specijaliziran za Nissan GT-R, Mine’s je poznat po diskretnom tuningu koji maksimizira performanse bez drastičnih promjena. Njihov R34 GT-R bio je jedan od najbržih automobila u emisiji, s besprijekornim ponašanjem na stazi.
2. Spoon Sports
Legenda Honde svijeta. Spoon Civic i Integra modeli bili su savršeni za staze i touge duele, poznati po iznimno preciznim ovjesima i izdržljivosti motora pri visokim okretajima.
3. Amuse
Specijalizirani za tuning Nissan i Honda modela, poznati po ultra-laganom Amuse S2000 GT1, automobilu koji je izgledao kao trkaća jurilica i vozio kao san. Njihov pristup kombinirao je snagu s aerodinamičkom finoćom.
4. HKS
Jedna od najpoznatijih japanskih kuća za tuning s jakim fokusom na turbo tehnologiju. Njihovi automobili, poput HKS CT230R Lancer Evolution, bili su rekordno brzi na Tsukubi.
5. Top Secret
Prepoznatljivi po zlatnoj boji i visokoj snazi, njihovi projekti uključuju Supra s V12 motorom i GT-R-ovi s preko 1000 KS. Nastupi u emisiji uvijek su bili spektakularni – Top Secret nikad nije igrao na sigurno.
Kulturološki utjecaj
Best Motoring je postao kulturni fenomen, pogotovo među ljubiteljima JDM (Japanese Domestic Market) automobila. YouTube kanali, drift natjecanja, tuning scene, pa čak i meme kultura – svi su na neki način obilježeni duhom ove emisije.
Kao što Top Gear predstavlja britanski pogled na automobilizam, Best Motoring je utjelovljenje japanskog pristupa – tehnički, kompetitivan, realističan i fokusiran na vozača.