30. Rođendan: Ferrari F40 (1987.)

0
29

Za mnoge najbolji ‘propeti konjić’ u povijesti – Ferrari F40 nastao je povodom 40. rođendana tvrtke i 90. rođendana velikog Enza Ferrarija (1898. – 1988.). Slavni ‘il Commendatore’, koji je prije F1 momčadi imao motociklističku momčad, osobno je vodio razvoj, jer je bio svjestan činjenice kako mu se bliži kraj. Želio je stvoriti automobil koji će biti referenca za ostale, koji će biti kruna njegove karijere, koji će poraziti konkurente na cesti i stazi… I uspio je! Ferrari F40 jedan je od najbolji sportaša u povijesti, a njegove performanse i nakon punih 30 godina izazivaju strahopoštovanje. Ujedno to je i posljednji Ferrari s turbobenzincem sve do dolaska u prodaju aktualnog 488 GTB.

Ferrari F40 zapravo je čistokrvan trkač prilagođen cestovnoj upotrebi. Konstrukcijska filozofija prema kojoj se sve gradi oko motora pokazala se iznimno uspješnom i na cesti i na stazi. Motor V8 preuzet iz modela GTO obujma 2936 ccm, a potpomognut turbopunjačima IHI razvijao je monumentalnih 478 KS pri 7000/min i 577 Nm pri 4000/min.

Dizajn je potpisao Pininfarina, a konstrukcija od aluminija, kevlara i ugljičnih vlakana omogućila je iznimnu čvrstoću uz masu od svega 1369 kg. Klima uređaj bio je dio standardne opreme, a audio sustav nije se nudio ni uz doplatu. Prvih 50 proizvedenih primjeraka imalo je prozore od Lexana, a kasniji su ipak dobili staklene. Koliko se vodilo računa od masi najbolje ilustrira podatak da je kupac prilikom narudžbe morao napomenuti želi li tepihe te da je na cijelu karoseriju potrošeno svega dvije litre boje pa se na pojedinim dijelovima uočava struktura ugljičnih vlakana.

Sva znanja stečena u Formuli 1 Talijani su obilato koristili. Ferrari F40 imao je golem stražnji spojler, velike bočne usisnike zraka, ali je svejedno koeficijent otpora zraka iznosio svega 0,34. Dakle, bio je aerodinamički iznimno učinkovit te je jedan o prvih sportaša u povijesti koji je imao tako dizajniranu podnicu da stvara polje nižeg tlaka kako bi poboljšao stabilnost (downforce).

Premda su Talijani tada tvrdili kako je Ferrari F40 najbrži automobil na svijetu članovi redakcije Auto, Motor und Sport ispitali su maksimalnu brzinu na stazi Nardo. Ferrari je poslao dva primjerka, ali niti jedan nije uspio premašiti 321 km/h, dok je Porsche 959 S sa 515 KS isti dan s lakoćom jurio 339 km/h. Najbolji rezultat postigli su vozači magazina Quattroroute, koji su postigli 326 km/h, Road and Track izmjerio je 315 km/h, a Car and Driver 317 km/h.

No, brojke zapravo nisu ključne. Čak i ako nije mogao postići deklariranih 324 km/h, stotku je hvatao za 4,1 s, što je i danas hvale vrijedan rezultat. Impresivna silueta supersportaša dugačkog 436, širokog 197 i visokog svega 112 cm privlači pažnju na svakom uglu, a kao podsjetnik na lude 80-te tu su 17-colni naplaci s gumama dimenzija 245/40 sprijeda i 335/35 straga. Impresivan je i podatak o dva spremnika goriva ukupnog kapaciteta od 120 litara.

Inicijalni planovi o proizvodnji tek 200 primjeraka ubrzo su ‘pali u vodu’ pa je stigla informacija o povećanju na 450. Na kraju ih je proizvedeno 1311. Novi bi, računajući inflaciju, danas koštao oko 700.000 eura, a za dobar rabljeni primjerak potrebno je izdvojiti najmanje 1,1 milijun eura. Po svakom kriteriju Ferrari F40 je spektakularan automobil.